Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Jeg har aldrig selv oplevet "juledepression". Jul for mig var altid en dag om året, hvor familien var samlet og hvor stridsøksen var begravet. En fredelig dag ud af 365 om året er ikke meget og jeg har derfor, da jeg var barn - simpelt hen ikke kunnet andet end at vente, at dagen efter Juleaften, vil krigen bryde ud igen. Jeg har derfor ikke set det vidunderlige i højtiden og har ikke haft forventninger til den. Først da min decemberfødte søn var et år gammel, begyndte jeg at pynte og gøre en del ud af Julen for hans skyld og det kunne ikke skade, at også jeg selv hyggede mig med højtiden, der spejlede sig i de blanke barneøjne. Jeg troede så, at jeg har lært at holde Jul på den rigtige måde, men nu er jeg kommet i tvivl.

For første gang holder vi jul hver for sig. Min søn er rejst til et julebryllup i USA og her sidder jeg og... hygger mig uden en eneste julepynt, uden steg og uden rødkål. Uden gaver og uden julemusik. Når sønnen var rejst for nogle dage siden har jeg opdaget, at julen slet ikke "rører" mig, når min søn er væk. Så jeg har bare handlet lidt til de kommende lukkedage og ellers kommer jeg til at arbejde hjemmefra julen igennem og dagene mellem Jul og Nytår til og med Nytårsdag. Jeg glæder mig til freden, til en stille telefon, til at få udrettet det jeg ellers har udsat og til at nyde muligheden for at kunne fordybe mig i mine ting uden afbrydelser. Vi skriver sammen på Skype, min søn og jeg, og så glæder jeg mig til den 3. januar når min søn kommer hjem igen.

God Jul og Godt Nytår allesammen!
Det var en gripende historie Anisa Kan bare ønske deg alt godt i disse dagene - tross alt. Varm juleklem fra meg.

God jul også til alle dere andre.