Jeg tror jo det er vanskelig å stole på TSH når den plutselig skal reagere på noe annet enn sitt eget hormon.
TSH reflekteres jo på nivået av fritt T3 + fritt T4.
De som spiser Levaxin får jo ikke annet enn T4 og må jo vente 3-4 uker på at det derav dannes T3.
Det vil si at fT4-nivået også skal skaffe den T3 som kjertelen en gang produserte - og fT4 skal jo derfor være høyere enn den var.
Og så faller jo TSH til en lavere verdi enn den hadde.

Systemet som avføler hvor meget fT4/fT3 som er i blodet er superfølsomt - det er nok at det er nikotin tilstede i blodet, så faller følsomheten med det resultat at TSH blir høyere hos røkere - og det betyr at de har et høyere stoffskifte (hvis kjertelen er iorden)
For meg er det derfor klart at dette superfølsomme organ (hypotalamus) ikke reflekterer samme TSH som det gjordepå eget thyroxin - uansett om dette er Thyroid eller Levaxin.

Din T4 prøve vil jeg anta er en totalmåling ut fra de oppgitte verdier.
Det er kun ca. 0,003% av totalverdien som blir fri, og det er kun fra denne frie fraksjon det blir dannet stofskiftehormoner.
Det er derfor viktig at man bruker frie verdier.
Totalverdier er også helt avhengig av kvinners syklus, så den er ekstra ubrukelig fr kvinner.
Forlang frie målinger.

Jeg har heller ingen kjertel - det har ingen som har vært i behandling lenge. Den forsvinner.