Viser søkeresultater 1 til 10 av 34
Threaded View
-
19-12-09, 14:13 #20
Sv: Uro efter operation
"Fjernelse af kirtlen"? Fik du alligevel fjernet hele kirtlen, eller kun halvdelen?
Ellers velkommen i klubben.
Det behøver slet ikke være stofskiftet, men kun TSH som går en eller anden vej. Den gang man har opfundet TSH-prøverne har det vist sig, at hos så mange velbehandlede patienter var TSH enten så lavt eller umåleligt, at TSH-prøven ikke kun anvendes. Det har lægerne "løst" på den fantasifulde måde ved, at standard-retningslinier for medicinering for hypothyreose blev ændret til, at behandlingsdosering af levothyroxin blev halveret.... Du kan læse om denne genistreg her. Altså væk med behandlingseffekten så længe TSH kunne holdes målbart. Oven i købet TSH, som kun er hypofysens signalhormon, og har ikke selv effekt på stofskiftet. Ikke andet, end at det fortæller kroppen, at der er brug for mere T-hormoner til, at kroppen kan fungere. Jamen, så gør man bare det eneste modsatte af, hvad kroppen har brug for - nedsætter medicindosis og hæver derved TSH, som jo opfører sig præcis som det skal i reaktion på hormonmangel: stiger!
På den anden side har stofskiftet jo brug for sine T-hormoner og når kroppen får nok tilført med lægemidlet - falder TSH, som det er jo dets "job" at gøre.... Og så (igen) kommer ramaskriget fra lægerne, som hermed ikke kan se hvor lavt stofskiftet er.... fordi det er jo ikke længere er for lavt, når TSH er nede eller umåleligt.... Hvad gør de så? Ja, de reducerer thyroxin-dose for at hæve TSH (til de kan se det) og at det sker fordi de derved presser stofskiftet til at blive "for lavt" rager dem en høstblomst. Man kunne blive ved og ved....
Hvis jeg var dig - Pocachonta - ville jeg blæse TSH-tallene en lang march og udelukkende koncentrere mig på hvordan jeg har det i forhold til den medicindose, der netop afgør min velbefindende eller mangel på samme. Du er havnet i hænderne på medicinske TSH-slaver, der ikke aner hujende fis om at vurdere din tilstand/effekt af behandlingen på baggrund af 1. dine symptomer, 2. dine FT4 og FT3 værdier. Det er det eneste relevante i denne sammenhæng, mens TSH-regime vil altid kun bringe rod og pine i din tilværelse. Der kan være 110.000 andre gode grunde til, hvorfor dit TSH-tal falder/stiger og mange af disse grunde er hjemmehørende andre steder end i T-hormonernes stofskifte. Medicindosen er afgørende for dit velbefindende og alt andet er overflødig.... inkl. "normalværdier", der jo overhovedet ikke er lige "normale" for alle.... Som jeg skrev til andre her før og som det ser ud til, at jeg kan blive ved med at kopiere i all uendelighed også for andre:
Jeg tror at det kommer til at tage tid, måske endda meget tid, ikke mindst fordi du bliver nødt til, selv at have hånd i hanke med din fremtid = din behandling, dvs. lære, lære og atter lære. Men en ting ville jeg straks gøre, hvis jeg var i dine sko: jeg ville sørge for at pleje binyrerne, som pt. befinder sig inde i en værste omgang "overarbejde" og som fortsætter med det så længe du er ikke bare nogenlunde reguleret... Binyrerne kan støttes bedst ved melatonin, Ashwagandha, binyreekstrakter og masser af C-vitamin samt "normal-fedt-kost". Binyrerne er det organ i kroppen, som indeholder/forbruger mest af det C-vitamin, vores krop jo selv ikke kan danne. Denne støtte alene kan på sigt totalreducere ens symptomer ellers stammende fra et rodet stofskifte, idet det er binyrerne som hele tiden bliver sat til at kompensere på T-hormonernes mangel eller mangelfuldt flow i et levende organisme, indtil binyrerne en skønne dag lægger sig flade og ikke længere kan varetage sit job hensigtsmæssigt.Indenfor referenceområdet? Referenceområdet spænder faktisk pænt bredt, så "indenfor referenceområdet" giver faktisk intet svar på, hvor "fine" dine blodprøver i virkeligheden er.
Furst:
S-Fritt T3 = 3,5 - 6,5 pmol/L
S-Fritt T4 = 11,0 - 23,0 pmol/L
Aker:
Fritt T3 = 3,5 - 7,8 pmol/l
Fritt T4 = 8 - 20 pmol/l
Som du ser, er referenceområder forskellige fra lab til lab... Desuden spænder de vidt og det er ikke ligegyldigt hvor indenfor referencen netop dine tal befinder sig. Den reelle forskel målt i velbefindendet spænder vidt fra dårligt til OK indenfor samme referenceramme, så det svar du har fået er rent ud sagt bullshit (pardon my french).
Håber du ikke opfatter mit bidrag til din tråd som brysk eller "kort-for-hovedet", men hvis sandheden skal helt frem, så ja, jeg er arrig! Jeg er arrig på dine vegne, og på vegne af alle disse stofskiftesyge, hvis historie ligger så tæt op af din, at det burde påkalde sig gudernes vrede her og nu.
Rigtig god bedring.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat

Bokmerker