Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
-
08-12-09, 19:40 #11
Sv: Hei, trenger litt hjelp :)
BLAH!! So much for den ja. Var på kontroll hos legen igjen idag. En rask titt på blodprøveverdiene og deretter meldingen "Nå er det ikke mer jeg kan gjøre for deg. Verdiene dine er helt topp og jeg følger WHO sine anvisninger. Og det er heller ikke noe en spesialist kan gjøre for deg". Så det at jeg føler meg helt elendig og fremdeles har ALLE symptomene jeg har nevnt her tidligere fikk jeg bare bite i meg og si til meg selv at jeg var en knakande kar.
Jeg spurte også om det kunne vært noe å sjekke binyrene, men fikk til svar at det hadde overhodet ingen hensikt da t4 tross alt hadde gått noe opp, noe som måtte bety at binyrene var helt fine.
Eneste var at jeg fikk tryglet meg til å få gå opp til 150 mikrog Levaxin. Men kan aldri tenkte meg at det plutselig skal si "TADAAAA!!! Nå er du helt frisk" bare fordi jeg går opp usle 50 mikrog. Hva gjør jeg nå da?
Her er verdiene som friskmeldte meg helt:
T3: 5,4
T4: 13,5
TSH 2,6
Disse verdiene er etter ca to uker+ på 100mikrog. levaxin.
Disse verdiene er altså fra blodprøve tatt den 23.11.09.
Jeg har tatt noen blodprøver til. Tenkte å legge ut verdiene på de to nest siste her. Kanskje noen kan si noe om utviklingen.
05.11.09:
T3: 4,6
T4: 11,8
TSH: 2,6
Etter to uker 50mikrog
levaxin
21.10.09
T3: 5,3
T4: 13
TSH: 4,5
ingen levaxinNylig diagnostisert med Hashimoto`s Thyreoiditt
-
08-12-09, 22:42 #12
Om jeg forstår deg rett, så har du akkurat starta opp på Levaxin ?
(i stoffskiftesammenheng så er en måned = akkurat. Ett år = en stund.......)
Det tar flere måneder å komme opp i rett dose, og det tar nok et år før du kan si hvordan dette virker.
Det du spiser går jo rett i blodet, og en kan måle at det er der.
Det er også alt - man kan ikke måle om det som er der gjør noe.....
Man kan si at forutsettningen for at det skal gjøre noe er at det er nok der.
Får håpe at du tåler den oppstarten da - den er noe hadrere enn anbefalt.
Doser over 100 økes med 12,5 hver måned.
Men det er bar en fordel å komme raskt opp - hvis du tåler det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-12-09, 16:55 #13
Hei Mjohank
Så trist å høre om nedslående time hos legen. Men dessverre ikke overraskende. Har hatt akkurat samme opplevelse selv: Legen påstår at jeg er frisk og optimalt behandlet fordi blodprøvene er fine selv om jeg føler meg helt elendig. Nå er jeg ikke blodprøvespesialisten her inne på forumet, men jeg synes forresten at både ft4 var litt for lav og tsh litt for høy til å kalle deg optimalt behandlet...
Men som det sies over her, ting tar tid, og det er sant, og en bør ikke øke dosen for fort. Men om du ikke føler deg bra etter noen uker, synes jeg du bør ha en Plan B klar: Dvs bytte lege. Når legen ikke vil henvise deg videre til spesialist (noe jeg synes han burde, men å komme til endokrinolog er ikke alltid løsningen heller, de er kke så flinke med hypothyreose og følger gjerne samme behandlingsprinsippene som fastlegene), bør du søke leger selv. Jeg går på Balderklinikken. Det er dyrt, så ikke alle kan gjøre det (og det ligger i Oslo). Der har jeg fått hjelp til binyrer undersøkt vitaminmangler etc. Har også kuttet ut levaxin til fordel for Thyroid. Kanskje noen på forumet kan gi deg tips om andre bra leger? Ikke så mange av dem, men noen finnes det dog. Ikke gi deg ihvertfall
-
09-12-09, 17:25 #14
Jipiii! Jeg er ikke senil og dum!
Tulla litt, vi er mange like og det dere nevner her er jo helt typisk, glemme ja, jeg har konstant blokk og kulepenn på stuebordet, i veska, i bilen ja overalt, det som blir gitt av beskjeder må noteres med en gang, vet ikke hvor mange gebyrer jeg har betalt for uteblitte timeavtaler eller hvor mange ganger jeg tar en runde ekstra rundt rundkjøringer for å huske hva jeg skulle. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger barn og barnebarn har ventet på meg, ble litt bedre etter at jeg utstyrte alle med mobil slik at de kan sende meldinger og minne meg på ting, de har skjønt at jeg ikke husker fra tolv til middag, nå sender de en melding de dagene de skal hentes en halvtime før(vi er på lekestativet) ellers er bibliotek damene greie og har det varmt så de har vært redningen mange ganger før(takk for enkelt nummer som ungene husker). Møter er det værste som finnes, jeg er (var) leder og er omgitt av møter til stadighet, det er så ille når jeg midt i møtet ser at folk prater men jeg hører ingenting, da vet jeg at jeg er iferd med å dette ut så jeg må finne på noe ellers så dupper jeg av. Ellers har jeg møysommelig laget meg et system gjennom tiden der det er mulig for faste ting;siste uken i hver måned er det alt skjer, reguleringstime for minstemann mandag kl 08.30, tirsdag inr prøve for mutter kl 13.00, torsdag legetime kl 08.00. Jeg har funnet ut at faste rutiner der det er mulig gjør ting lettere. Blir spennende denne måneden pga julen har jeg nå legetime 23, kan hende jeg husker det fordi det er lille julaften. Her i huset er det allment at jeg glemmer så det er automatisk at alle følger med på hva jeg har planer om, om mulig. På jobb hadde jeg også en stor kalender med ark til å rive av hvor jeg kunne notere timg etterhvert.
Velkommen i klubbenFra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
09-12-09, 17:57 #15
Som n'Finn er inne på har du stått veldig kort tid i behandling, så det beste rådet jeg føler jeg kan gi er vel at tålmodigheten må hentes frem. Du har akkurat gjort en økning til 100 og den hverken ser eller kjenner du antagelig ikke det totale resultatet av ennå. Jeg ville tatt en ny blodprøve om 4-5 uker for å se om stoffskiftet har fortsatt å stige eller om det stabiliserer seg der du er nå (noe som kan ære litt for lavt til at du har det optimalt.
Samtidig er det viktig at du får legen til å forstå at "fine" blodprøver (innenfor ref.verdier) ikke betyr frisk og symptomfri. Legen sitter ikke på noen vidunderkur for lavt stoffskifte, selv om mange av de virker å tro det. Det er viktig å ha en lydhør lege i denne prosessen du befinner deg i.
-
14-12-09, 18:29 #16
Ja jeg forstår at jeg må prøve å ta tiden til hjelp. Skjønner at jeg gjerne har vært medisinert i litt for kort periode ennå.
Men kan dere forklare meg litt nærmere hva det er som gjør at jeg ennå ikke skulle ha særlig effekt av levaxinen? Blir litt frustrert når dere sier jeg har gått på det så kort tid. Hehe. Ikke misforstå. Jeg setter pris på hvert ord dere vier meg. Og med det vil jeg gjerne også si tusen takk for det. Men jeg føler liksom at når jeg har gått på en medisin i snart to måneder og den er så sterk(?) at det må gå god tid mellom opptrappingene at den gjerne burde hatt litt effekt nå. En effekt jeg kan merke LITT av ihvertfall. Forstår dere hva jeg mener? Hvorfor skulle det ikke hatt noe effekt ennå? Er kroppen min SÅ treg med å omsette stoffet?
Og når legen min sier seg fornøyd nå uten at jeg har merket noe, blir det litt mye for meg. For jeg ser jo på blodprøven at NOE har skjedd. En liten endring i verdiene har skjedd. Og det er vel nærliggende å tro at det skyldes medisinen. Men hvis legen er så damn fornøyd hvorfor kjenner jeg ingenting.
Aaaaaaarrgh.
Mye spørsmål der gitt. Og ved nærmere ettersyn ser je jo at jeg stiller det samme spørsmålet på 54 forskjellige måter. Beklager. Men jeg måtte bare få tømt litt frustrasjon.
Er vel til dels på grunn av skuffelsen av at legen sa at " nå skal livet ditt bli bedre" og " jeg gir meg ikke før vi har fixet dette" og så bare snudde tvert med en gang blodprøven viste en halveis grei gjennomsnittsverdi. Hehe. For et livNylig diagnostisert med Hashimoto`s Thyreoiditt
-
14-12-09, 18:56 #17
Hej Mjohank.
Jeg deler til fulde din frustration. Jeg har bare sådan brug for at blive bare lidt bedre, og er faktisk blevet dårligere. Vi må være tålmodige
En solidaritetshilsen
VibekeJ
-
14-12-09, 19:01 #18
-
14-12-09, 19:31 #19
"Gjennomsnittsverdi" kan man bruge til at beregne høsten pr hektar, brændstofsforbrug pr kilometer osv. At bruge "Gjennomsnittsverdi" til at bedømme behandlingseffekt på levende mennesker er mildest talt "u-lægeligt". Vi er ikke maskiner, og det burde enhver læge vide, i det mindste. Som jeg skrev et andet sted til Enja her på forummet i går:
Hvis du gider kaste et blik på tråden Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år, hvor Mona3 beskriver de nyeste anbefalinger fra Aker om, hvor værdierne for Hashimotos patienterne skal ligge, dvs. FT4 skal ligge op på 21-25 før du får det bedre. Med dit T4 på 13,5 og TSH på 2,6 er der langt vej at gå....Indenfor referenceområdet? Referenceområdet spænder faktisk pænt bredt, så "indenfor referenceområdet" giver faktisk intet svar på, hvor "fine" dine blodprøver i virkeligheden er.
Furst:
S-Fritt T3 = 3,5 - 6,5 pmol/L
S-Fritt T4 = 11,0 - 23,0 pmol/L
Aker:
Fritt T3 = 3,5 - 7,8 pmol/l
Fritt T4 = 8 - 20 pmol/l
Som du ser, er referenceområder forskellige fra lab til lab... Desuden spænder de vidt og det er ikke ligegyldigt hvor indenfor referencen netop dine tal befinder sig. Den reelle forskel målt i velbefindendet spænder vidt fra dårligt til OK indenfor samme referenceramme, så det svar du har fået er rent ud sagt bullshit (pardon my french).
Måske er det din læge som bør "cuttes"?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-12-09, 20:07 #20
Takk Anisa.
Finner trøst i det du skriver. Jeg ser at jeg kan ikke gi meg her. Skal til oppfølgningsblodprøve en gang ut i januar. Da skal jeg konfrontere legen min med disse tallene. Jeg har vært en "hypokondrier" som bare sier ja og ha lenge nok nå syns jeg.
Det er greit nok at jeg ikke blir frisk med en gang. Jeg kan leve med det. Men skal det ta tid, så skal det være pga at det tar så lang tid å trappe opp til jeg kommer dit JEG skal være.
Hmmmm, jeg aner en laaaang kamp med diverse legeutbyttinger i fremtdien. Håper jeg tar feil. I utgangspunktet tenkte jeg egentlig "Eeendelig" når jeg fikk denne legen. Men det var kanskje bare fordi han fant noe, ikke nødvendigvis fordi han gjorde noeNylig diagnostisert med Hashimoto`s Thyreoiditt
Lignende tråder
-
Har hatt hypotyreose i 8 år. Litt viten?
Av irene i forumet Lavt stoffskifteSvar: 50Siste melding: 21-04-10, 13:28 -
Ny her, trenger litt hjelp!
Av trude.lutt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 29-10-07, 16:15

Svar med sitat

Bokmerker