Viser søkeresultater 1 til 10 av 22

Hybrid View

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    51
    Meldinger
    205

Standard Sv: Hva er dette fornoe? Hvitt belegg på tunga

Sopp! Diflucan tabletter er et godt forslag- i tillegg lurt å bruke soppmiddel lokalt. Du må ha resept på begge to. Lykke til!
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av RIGG Vis post
    Sopp!
    Jeg har gått i ca 2 mndr med brennende svie og hvite små blemmer i munnen. Var til legen for et par dager siden. Han sa at han kunne ikke gi meg et godt svar på hva det var. Ikke typisk sopp sa han, men jeg fikk resept på soppdrepende sugetabletter, som jeg skulle ta 4 ggr pr dag. Fungizone. Så langt lindrer det noe. Tidligere kjøpte jeg på apoteket noe som heter Oralmedic. Dette hjalp for en dag eller to, men så blusset det opp igjen.

Håper du får hjelp!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hva er dette fornoe? Hvitt belegg på tunga

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
    Jeg har gått i ca 2 mndr med brennende svie og hvite små blemmer i munnen. Var til legen for et par dager siden. Han sa at han kunne ikke gi meg et godt svar på hva det var. Ikke typisk sopp sa han, men jeg fikk resept på soppdrepende sugetabletter, som jeg skulle ta 4 ggr pr dag. Fungizone. Så langt lindrer det noe. Tidligere kjøpte jeg på apoteket noe som heter Oralmedic. Dette hjalp for en dag eller to, men så blusset det opp igjen.
    Hej Yvette (og andre)

Hvis du har været hos tandlæge omkring tidspunktet for blærernes udbrud, kunne det måske være gavnligt at ringe til tandlægen og høre om han kender til andre patienters evt. samme problem (selv om jeg ikke regner med at en tandlæge vil indrømme sådan noget, da det retter opmærksomhed på hans hygiejne certifikat). Man kan omvendt spørge om det lyder som noget tandlægen har set før og i så fald - om han/hun ved hvad det kan være. Det er nemlig ofte tandlæger som faktisk ser flest div. hud-reaktioner i folks munde, fordi det er langt fra altid at folk går til lægen ved blister eller lignende. Som du jo også selv har ventet (f.eks.) i hele to måneder....

Jeg ved ikke hvordan det er indrettet i Norge, men i Danmark går jeg aldrig til en tandlæge, der ikke har et hygiejne-certifikat hængende på en synlig plads i klinikken.

Men ellers kan jeg stå inde for at anbefale Kolloidt sølv fra en pålidelig leverandør. Jeg bruger selv denne og har gjort det i evigheder, også i husholdningen.

Hvis du evt. overvejer, lad dig ikke skræmme af historierne om "den blå mand" . Det er noget helt andet han (uhæmmet) har brugt. Husker jeg korrekt var det et ioniseret (?) sølvpulver opslemmet i vand, eller noget i den retning. Det har intet med kolloidt sølv at gøre. Pigerne på det danske forum, særlig Linda bruger det entusiastisk. Hendes mand har Crohns tarmsygdom og har gennemgået 11 tarmoperationer, uden større bedring. Først efter at hun har "sat" ham på kolloidt sølv, er han blevet bedre nok til, at han nu omsider er begyndt at tage på i vægt, så hun er bare henrykt. Du kan bare spørge dem hvis du har brug andres private erfaringer.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Thumbs up Sv: Hva er dette fornoe? Hvitt belegg på tunga

Har ikke vært ute for dette men det kan jo også minne om det vi kaller trøske fra gammelt av, det er vanlig hos spedbarn og er en form for soppinfeksjon. Det gjør vondt for mange ganger oppdager man det ikke før barna ikke vil spise. Før fantes det noe som het trøskesaft, det eksisterer ikke mer men man blir anbefalt å smøre/gurgle(ikke svelge)med klorhexidin.
    Enkelt og effektiv hvis det er sammenlignbart.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Takk for gode råd Anisa og Pebles.

Ingenting skal være uprøvd. Hvis denne kuren ikke virker er jeg moden for å prøve "alt". Dette er vondt. Vondt å pusse tennene, vondt å spise, umulig å spise frukt og drikke juice f.eks. En mandarin trigget et nytt "anfall". Melk er det eneste som lindrer denne svien, så det går med liter på liter...

Er det slik du har det gutt_81? Har du vært til legen? I tilfelle - hva sa han?

Anisa Jeg har ikke vært til tannlegen nylig, men jeg har bestilt time. Ble usikker på om jeg skulle gå til lege eller tannlege, men kom til: ja takk - begge deler. Så jeg skal dit over nyttår.

Kan det være noe vitamin-/mineralmangler? Legen sjekket siste blodprøver på B12, Ferritin og Folat (?).
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard Sv: Noen av dere som har ME, er plaget med hvitt belegg på tunga?

Fastlegen sa bare at dette var helt normalt.... blir så irritert, ingen av mine venner har slikt belegg, ser jo ut som sopp når jeg leser om dette på nett, men er redd jeg skal bli enda dårligere form en jeg er i nå, om jeg begynner med noen medisiner jeg ikke skal ha osv

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Jeg har et slikt belegg som kommer og går. I perioder ser tungen helt normal ut for så plutselig se ut som et kart over diverse landområder. Du kan google lingua geografica og se bilder av dette for å se om det kan minne om det du selv har.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av gutt_81 Vis post
    Fastlegen sa bare at dette var helt normalt.... blir så irritert, ingen av mine venner har slikt belegg, ser jo ut som sopp når jeg leser om dette på nett, men er redd jeg skal bli enda dårligere form en jeg er i nå, om jeg begynner med noen medisiner jeg ikke skal ha osv
    Hei!
    Om tunga di fremdeles ser ut som det høyoppløselige bildet du la ut for et års tid siden synes jeg ikke dette ser ut som sopp - men bare litt mer slim på tunga eller smaksløkene og litt "småbetente" mikrovilli på tungeoverflaten enn de fleste har kanskje. Enig i at det ikke er særlig flatterende - men lite av kroppens organer som egentlig er det i den oppløsningen.
    Bare ett spørsmål: er du tørr i munnen eller føler du at du har "nok" spytt?

Det er jo enkelt å finne ut om det er sopp da - bare en enkel vattpinneprøve - og det bør jo fastlegen kunne ta. Om det er sopp - diflucan el. liknende som tabletter eller soppmiddel som mikstur som du holder i munnen -gir sjelden bivirkninger om det er noen trøst. Litt kvalme, løs mage og luft.

Som du kan forsøke selv:
    Fluorfri tannkrem? Vanlig tannkrem inneholder ofte mye såpe som kan irritere slimhinnene i munnen, samt verd å forsøke ett tilskudd av B-vitaminer - alle sammen i høyere dose enn du får kjøpt i Norge. Et B-50 eller 100-kompleks. I tillegg er Vademecum munnskyllemiddel, ja jeg vet det er kun "gamle damer" som kjøper det, men er utrolig desinfiserende, gammeldags og funker superbra - inneholder langt mindre dritt enn alt mulig annet å skylle munnen med.
    Ser du har litt forskjellig å slite med, men dette er iallefall enkle ting du kan forsøke uten fare for forværring og store kostnader.

H:-)

Lignende tråder

1. Noen med diabetes her? hva spiser dere?
    Av cathrin i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 4
    Siste melding: 21-12-09, 23:44
  2. Noen med diabetes her? hva spiser dere?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 4
    Siste melding: 21-12-09, 23:44
  3. Rennende øyne og smerter i tunga
    Av Tily i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 7
    Siste melding: 13-09-07, 20:38
  4. Noen av dere som har erfaringer med Acth?
    Av munch i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 12
    Siste melding: 21-04-07, 09:32
  5. Svar: 2
    Siste melding: 05-06-06, 08:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •