Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 33
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Question Fra høyt til lavt

Jeg er helt ny som aktiv bruker på dette forumet men har vært passiv nyskjerrig og kunnskapssøkende i lengre tid. Sååå mange flotte innlegg og gode råd og erfaringer! Her kommer min delvise tankevekker.

Jeg ble operert for høyt stoffskifte for 17 år siden, største plager dengang var press i halsen, vanskelig for å puste og svelge uten å ta sats ved å bøye hodet; anfall av skjelving og hjertebank, håravfall og spise hva jeg ville uten å legge på meg.

Jeg var fin i 7 år så begynte det hele å snu 1 år etter at attpåklatten var født. Kom veldig snikende, først la jeg på meg et par tre kilo, så passerte jeg drømmevekta på 56 kilo(steady på 51 i alle år), taklet ikke høyt arbeidspress og stress,tannverk og betennelser først ett sted i kroppen så til slutt overalt, håravfall, hjertekramper, ømme og hovne kjertler i og rundt brystene osv.osv. de fleste av historiene fra forumet kjenner jeg meg igjen i.

Har nå endelig begynt å få legen min til å samarbeide litt så jeg har brukt Levaxin siden mai med bare litt virkning, har nå begynt på Prednisolon pga betennelstilstander i alle ledd og mistanke om binyretretthet. Jeg har snart operert i alle ledd fordi betennelsene ikke gir slipp. Osv.Osv. Jeg er mao like sliten og oppgitt som de fleste men med et håp i det fjerne at det skal bedre seg fordi jeg nå har snoket på bla dette forumet ifht vitaminer og mineraler som jeg trenger i tillegg.

Det jeg ofte tenker på pga den dårlige viljen og kunnskapen om stoffskifte problemer blant helsepersonell er: Burde jeg ha operert meg? Fordi om jeg hadde symptomer var jo det barnemat i forhold til hvordan jeg har det nå. Er det bestandig fornuftig å fjerne deler av skjoldbruskkjertelen mm det er av grunner som kreft etc.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Fra høyt til lavt

Velkommen Pebles! Jeg anbefaler deg å kjøpe Wilsons bok om binyretretthet. Den finnes på både dansk og engelsk. Han viser til tilfeller hvor Prednisolon kan gjøre vondt verre for en med problemer med binyreproblemer. Selv bruker jeg ren hydrokortison, Cortef. Les litt på hjemmesiden hans, samt den danske http://www.binyretræthed.dk/

Varme ønsker om en bedre fremtid til deg
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Det skal jeg jammen gjøre, tusen takk for hintet. Lett å gå bort i jungelen av preparater også, har fått inntrykk av at det var prednison som ikke var bra og prednisolon som virket, trodde dette var 2 separate medikamenter?
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg vil jo ikke si at det bestandig er fornuftig å operere skoldkjertelen.
    Det finnes eksempler på vellykkede behandlinger.
    Radioaktiv behandling brukes jo også, og ender alt for ofte med at kjertelen dør og man havner på Levaxin.

Er jo en vanskelig område å vurdere i dette - her er det vanskelig å spå.
    Operert eller ikke kan man jo få uregelmessigheter i stoffskiftet ved fødsler.
    Såkalt postpartum thyreoiditt.
    Denne kan gå over etter noe turbulens, men kan også gli over i en permanent tyreoiditt, og vil da kreve behandling med stoffskiftehormoner.

Du har ikke tatt noen stoffskifteprøver da ?
    Burde jo vært fulgt opp ?
    Stoffskiftet er jo grunnlaget for alle prososser i kroppen - også produksjon av binyrebarkhormoner - også betennelseshåndtering.
    Og D-vitamin er i i så fall også meget viktig.

Om du ikke har testet deg for disse, er nok det lurt å gjøre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Joda jeg har tatt stoffskifteprøver jevnt og trutt, legen min er ikke helt vrang og bak mål fordi om han ikke som de fleste andre har den helt store erfaringen, det er takket være uttalelser fra alle Dere på nettet at han har begynt å våge litt. Mine prøver er som andre innenfor det normale, uten at jeg har fått de spesifike tallene, det skal jeg be om når jeg skal dit den 23.12.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Fint å ha en lege som intresserer seg for dine problemer.
    De har jo et stort kontaktnett og mange å spørre, så de vet somregel mer til neste gang.
    Så har de fleste legesekretærer muligheten til å printe ut også eldre blodprøver.
    Kan være godt å ha, og en kan huske omtrent hvordan man hadde det å se på hva stoffskifteprøvene var, så kan man relatere og finne ut av saker.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Det er sikkert, jeg lurer også litt på armour, fungerer det bedre enn levaxin? Jeg bruker i tillegg vitaminer og mineraler. Godt med omega3, zink,zelen,d-vitaminer samt b injeksjoner for det var veldig lavt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Thyroid er en gruppe preparater som lager tabletter av svinekjertler - ett av merkene er Armour.
    For meg fungerte Armour mye bedre enn Levaxin, men det er slett ikke alle som merker så stor forskjell.
    Mange finner sin Levaxindose og avfinner seg med det livet den kan gi dem.
    Jeg klarte ikke det - det ble for dårlig.
    Og jeg syns jo ikke at noen skal finne seg i en behandling som fungerer dårlig.

Så hva skal man velge ?
    Før man starter opp behandling vet man jo ikke hvordan den vil virke. Levaxinen er jo gratis og det er jo enklest om den funker.
    Greitt å gi den en sjanse synes jeg, men for all del ikke for lenge !
    Og hvor lenge det er er ikke godt å si.
    Den kan jo fungere i mange år for så plutselig å begynne å gi en masse symptomer.
    Har du symptomer som ikke går bort selv om du prøver en litt høyere dose enn anbefalt, så bytt.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Takk for tipset! Det er jo en jungel av preparater og prøver etc etc, lett å gå seg bort i alle navn for en som er litt grønn foreløpig. Jeg har gått på en latterlig dose av Levaxin siden mai, da gikk jeg et par skritt videre men kom aldri lenger. Først etter at jeg begynte å utforske litt bla på dette forumet at jeg økte dosen på eget iniativ og informerte legen om dette ved legebesøk i oktober, samt at jeg hadde samlet en del info fra disse sidene. Først da jeg kunne informere om dette og at jeg kom et par skritt videre når jeg økte dosen og viste ham listen over symptomer ifht binyretretthet osv gikk det opp et lite lys for han også. Fikk ved forrige legebesøk prednisolon, måtte drøye litt med å begynne med dem pga vaksine mot fleskefeber, men begynte på mandag, har ikke øket dosen på levaxin nå fordi jeg begynte med pred. og vil gjerne måle evt. virkning på det i forhold til pred. og ikke Levaxin.

Jeg har satt igang ordentlig system ifht vitaminer og mineraler, kjøpte meg stor dosette da det blir mye inntak i løpet av dagen og hvis jeg skal noen steder putter jeg den bare i veska.

Har vært skikkelig dårlig i et par år nå men det er nok fordi jeg har vært utsatt for utrolig mye stress siden påsken 08. Huset våres brant, og vi har slitt med ordentlig bosted i mellomtiden, nå i september valgte jeg å si ifra meg en god jobb med god inntekt pga sykdom(daglig leder)masse negativt stress privat og masse stress og press på jobb mht finanskrise etc gjorde at siden mars har jeg vært 80% sykmeldt og orket ingenting mer. Blir bare drittlei fordi jeg har vært vant til å ha stor arbeidskapasitet og effektivitet, nå er alt bare mørkt. Godt at jeg er så trassen for det er når jeg er dypest at jeg kjemper hardest og ser lys i tunellen.

Har valgt å ta de vitaminer jeg trenger som finnes til injeksjon på denne måten fordi det er så mye som trengs, prøver nye medisiner og håper på en bedring(regner med at det går litt tregt fordi jeg sikkert hadde trengt ekstra hvis jeg var riktig medisinert akkurat nå)det nye huset begynner å ta form(innflytting uken før påske). Og jeg har valgt å overse denne julen så godt det lar seg gjøre og gleder meg masse til neste jul i stedet, da blir det ordentlig julehus som jeg pleier å ha.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Første du skriver samsvarer både med mine egne og andres erfaringer fra hvor usikker man er på dette i generelle vendinger i helsvesenet. Noen få melder jo om bra støtte fra legen sin.

Jeg syns jo ikke det skal være påkrevd at pasienten må kreve visse blodprøver som kan belyse situasjonen - det burde ligge til legen å gjøre slikt.
    Når kroppen går på lavbluss så påvirkes jo hele kroppen, og det kan man se på en mengde blodprøver.
    Ikke alle disse påvirkes på en og samme person, så jeg syns en bør ta alel sammen for å se hvordan det står til med enselv.

Har samlet inn noen blodparametere som varierer med stoffskiftet :

Karotener : Serum-Karotener - Alfa- og beta-karotener
    Indikasjoner : Eventuelt ved mistanke om fettmalabsorpsjon.
    Prøvetaking : 0,5 mL serum. Prøven må beskyttes mot lys.
    Forventet svartid : Analysen utføres 2 ganger per måned.
    Referanseområde : 0,14 - 0,96 µmol/L

Analytisk og biologisk variasjon
    Analytisk variasjon: 10,9 % ved 0,66 µmol/L
    Intraindividuell biologisk variasjon: 35,9 %
    Totalvariasjon (analytisk og biologisk): 37,5 %

Tallene er variasjonskoeffisienter, og gjelder over et tidsrom på dager-måneder.
    Tolking
    Høye verdier: Stort inntak av grønnsaker (gulrøtter), og ved endring i lipoproteinmønsteret, som ved diabetes mellitus og hypothyreose. Lave verdier: Fettmalabsorpsjon (enten årsaken er i tarm, pancreas eller lever), høy feber, lavt inntak av grønnsaker.

Kalsium total vil være høy ved bla. hyperthyreose.
    SHBG vil være høy ved hyperthyreose.

Homosystein. Normale verdier er verdier under 15 µmol. H. er en aminosyre som blir høy ved lavt stoffskifte. For lav B6-9 og 12 øker også denne.
    Denne irriterer blodårene og forårsaker også høyt kolesterol

Hyperthyreose
    Økte verdier av :
    S-Kalsium
    S-Bilirubin
    S-ASAT
    S-Alkalisk fosfatase
    S-Ferritin
    S-SHBG
    U-Kalsium LD, lactat Dehyrogenase øker
    Reduserte verdier av :
    S-kolesterol
    Leukocytter/trombocytter
    Hemoglobin
    S-Albumin

Hypothyreose
    Økte verdier av :
    S-Kolesterol
    S-Triglyserider
    S-CK
    S-LD
    S-CEA
    S-ASAT
    S-Prolaktin Homocystein øker, men mye kan forårsake det, feks lav folat.
    Reduserte verdier av :
    S-Alkalisk fosfatase
    S-SHBG
    Hemoglobin

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Fra lavt til for høyt stoffskifte?
    Av Nelly i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 30-04-09, 13:24
  2. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  3. både for høyt og for lavt?
    Av kvulpe i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt