Viser søkeresultater 1 til 10 av 89
Hybrid View
-
05-12-09, 11:42 #1
Sv: Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Er heller ikke min sterke side Linn, så jeg ventet.....
Håper du får svar av noen med egen erfaring på området.
Du får en sprøyte med jod som er radioaktivt i en time. (isotopets halveringstid er en time)
TSH sin oppgave er jo å regulere kjertelproduksjonen så den passer til kroppens behov. Det gjør den ved å slippe jod inn i kjertelen - og hvis jodet da er radioaktivt vil dette sees på filmen.
Altså.
Hvis du spiser Levaxin vil TSH være så liten at det ikke slippes jod inn til kjertelen.
Så det gjelder altså selve kjertelen og dennes funksjon.
Når det gjelder kjertler som har knuter, kan disse være av forskjellig type.
Noen er bare uskyldige kuler som ikke påvirker hormonproduksjonen.
Andre kan være autonome (selvstyrte) noduler. (knuter)
Det vil si at de produserer hormoner i vilden sky og trenger ikke TSH for å gjøre det. Resultatet er for høyt stoffskifte som fører til så lav TSH at kjertelen ikke produserer hormoner.
Denne siste typen vil man jo se uansett om du tar Levaxin eller ikke.
Så forhåndstilpassingen til undersøkelsen avhenger litt av hva man forventer å finne.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-12-09, 15:58 #2
Jeg var til en undersøkelse, det er femten år siden. Og husker ikke lengre hva de skulle. Men jeg skulle leve uten Levaxin i fjorten dager. Og ble så dårlig at jeg lå som et slakt på so f aen. Da jeg spurte fortvilt min almennlege den gang om jeg virkelig måtte være uten medisin i fjorten dager, fikk jeg som svar at "ja, det må du".
Da jeg kom på sykehuset, og fortalte hvor syk jeg hadde blitt uten medisin, sa de at jeg slett ikke hadde trengt å gå uten medisin når jeg reagerte så sterkt! Men legen hadde altså ikke ringt sykehuset...
Mitt forslag er: ring dit det gjelder!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
05-12-09, 21:45 #3
Takke for svar folkens!
Kjekt å få noen råd innimellom.
Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
-
29-12-09, 00:33 #4
Ja nå er det faktisk slik at jeg må gå uten medisin (levaxsin) i 4 uker. Medisinstopp 8 januar. Jeg gruer meg så forferdelig at det ikke er til å tro...hele jula har nesten gått med i bekymring for dette. Er det ingen i denne verden som kan gi meg tips, gode råd, hvordan er det å bli uten medisin osv....please.....bruker 125 mikrogram daglig.
Carpe diem
-
29-12-09, 07:39 #5
Hei Linn

Jeg gikk uten medisin i 1 uke i slutten av oktober pga at legen min mente jeg var overdosert for at TSH var for lav. Jeg går imidlertid på Armour og da er det normalt at TSH kan bli 0 og ikke målbar så han tok dessverre feil. I alle fall så ble jeg skikkelig elendig og har nå brukt 2 mnd på å komme meg noenlunde igjen med gradvis økning av dose.
Hvis du er i jobb så kan du i alle fall regne med å være sykemeldt i perioden uten medisin, jeg prøvde å jobbe men flata helt ut... Du må bare regne med å bli dårlig og at det vil ta tid å fungere igjen, dessverre.
Lykke til i alle fall
-
17-01-10, 20:01 #6
Ja-ja, nå er det gått litt over 1 uke uten medisin. Har gått sånn tålelig bra, men kjenner tykkheten i halsen snike seg innpå. Er ellers slapp, kvalm og uggen innimellom. Var jo selvfölgelig så heldig å få omgangssyken midt oppi dette. Har fått beskjed om at jeg "slipper"med 3 uker om det blir for ille...
Noen som vet om dette er "helsefarlig" liksom?? Eller bare veldig ubehagelig....
Carpe diem
-
17-01-10, 20:19 #7
Jeg ville jo slutte med Levaxin fordi jeg følte at det ikke var bra for meg, men samtidig visste jeg jo at jeg bare måtte ha det.
(ikke alle har det slikj)
Så hadde jeg et håp om at kjertelaktiviteten skulle ta seg opp om bare TSH steg.
Og set gjorde den - uten at noe skjedde.
Etter 12 uker uten Levaxin var TSH=160 og fT4=0, TT4=1
Da var det full forstoppelse og jeg hadde følelsen av å gå på luftputer under fotsålene.
Jeg syns det er et vågespill å drive det så lang iallfall, og jeg syns ikke du skal presse deg.
Gi deg når du føler for det !
Det er DU som bestemmer !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Av knokkel i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 11-05-13, 22:25 -
Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Av Jeanette Ws. i forumet Lavt stoffskifteSvar: 414Siste melding: 04-07-11, 11:59 -
Jeg fikk påvist hypotyreose i 2005
Av Reven i forumet Lavt stoffskifteSvar: 37Siste melding: 02-10-08, 23:13 -
Diagnose lavt stoffskifte fikk jeg i april - tror jeg det var
Av belit i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 26-07-07, 23:04 -
Fikk konstatert Graves i 2000 etter en lang rekke rare syptomer over et par års tid.
Av MetteS i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 44Siste melding: 07-02-07, 19:27

Svar med sitat
Bokmerker