Viser søkeresultater 1 til 10 av 65

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: Hjelp til å forstå noe som for meg er gresk?

Jernlagrene er vanligvis Ferritin, og ditt er på 140-noe og er ikke lavt.

B-12 er lavt. man trenger noe som heter intrinsic factor for å absorbere b-12 og mange har en gastritt (en slags inflammasjon i magen) som gjør at man ikke kan absorbere b-12.

Mengden i trio-be er litt for lavt for at det tvangsabsorberes, men noe får du jo. Nivåene skal helst være over 360, og mange trenger enda høyere nivåer ellers får de nevrologiske symptomer.

Professor Meirleir som spesialiserer seg på ME har funnet ut at en del mennesker har en gastritt som forårsaker mye vondt eller i kroppen. Noen har fruktosemalabsorpsjon og noen laktoseintoleranse, som trigger gastritten. Det meste av menneskets immunfrosvar ligger i mege-tarmsystemet, derfor er det veldig viktig.
    (det fins en del info om lav-fruktose-diett ute på nettet, man kan jo prøve den. Poteter og hvete er verst i så fall, og noen frukter.)

jeg tipper du har en gastritt som gjør at du ikke tar opp b-12 på vanlig måte.
    De andre prøvene er helt vanlig hematologi og sier ikke noe særlig uansett.
    Skulle gjerne hatt D-vitamin også, 25-hydroxy D-vitamin.

En annen ting er at prøvene ble tatt om ettermiddagen, når TSH er lavest. hadde du tatt prøven om morgenen, ville TSH vært kanskje dobbelt så høyt.
    Du har anti-TPO og det er viktig.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Hva menes med at mine jernverdier er under 3 da? Når ferritin er bra mener jeg?

Bør jeg ta neste blodprøve tidlig på morgenen da eller? Og hva vil det si at TSH da kan være dobbelt så høyt?

Beklager at jeg spør så mye, men dette er nytt for meg. Leser en masse her inne og en del lyspærer har blitt tent.. Men det er jo veldig mye å sette seg inn i og alt faller ikke på plass over natten for å si det slik.

Skal sette meg å lese litt om gastritt nå. En ting er at jeg ikke spiser mye av verken melkeprodukter eller poteter. Går mye i fullkorns produkter som ris og pasta.. og da får jeg jo i meg durumhvete i alle fall.. Men dette skal jeg lære mer om.. Er tilhenger av å spise seg frisk i størt mulig grad
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Hei Moxa!

Det som legen må se på er helheten: symptomene dine og lab resultatene. Jeg har vært hos flere leger nå og endelig til utlandet fordi jeg fant ikke noen som kunne behandle meg og barna for hypotyreose /binyretrøtthet i Norge. Vi har som deg, stoffskiftene verdiene innenfor normal område. Heldigvis så finnes det noen få leger som ikke forholde seg slavisk til labresultatene! Du må nå jobbe med å komme til en av disse.

Vår lege (Theirry Hertoghe) har anbefalt alle blodprøver på fastende mage tidlig på morgen. TSH kan være veldig høyt og mange leger vil godta det. MEN, det betyr ikke at du burde godta deres tolkning. Min lege mente at TSH burde optimalt være under 1. Din er ganske så høyt da og burde ses på i sammenheng med hvordan du har det!

Jeg er enig med Nora, du burde absolut få en lab på 25-hydroxy D-vitamin. Det virker som lav d-vitamin går hånd i hånd med lavt stoffskifte og jeg og mine barn hadde altforlavt og skal ta en skikkelig kur.

Når det gjelder kostholdet så har legen min anbefalt mat som er lav på GI. Det eneste kort produktene som han anbefaler er de som bløtlagt til de spirrer. Til og med gulrotter er for søte til å spise noe særlig mye av.

Håper at det var nyttig lesing for deg! Jeg håper innmari at du kommer til en lege som tar deg og dine symptomer seriøst og at du ikke gir deg til du gjør det!

Varme hilsen fra Lulu

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Takk Lulu!

Jeg går til verdens beste privatlege og tror ikke at det vil være noe problem å snakke med han om dette. Det var jo han som i bunn og grunn ville utrede meg for lavt stoffskifte, og som også ringte hjem til meg og fortalte at stoffskiftet mitt var litt lavt på prøven.

Min forrige fastlege mistenkte også dette, men han var helt håpløs etter penger, så han tok seg aldri tid og satt opp mange unødvendige legetimer bare for å loppe meg for penger.

Skal ringe legen allerede i morgen. Jo før jeg tar tak i dette jo bedre..
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Lignende tråder

1. IVF-behandling og lavt stoffskifte. Erfaringer?
    Av Hilma i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 23-10-09, 16:31
  2. Behandling af lavt stofskifte med ikke-syntetiske lægemidler
    Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 09-10-09, 20:05

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg