Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
-
14-11-09, 22:30 #11
Sv: Fått målt kortisol i spytt
Det er jo ikke bare "litt lavt".
Klart at dette vil være en betydelig symptomgivende faktor i bildet.
Har du fått tilbud om en synactentest da ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-11-09, 22:36 #12
Sv: Stoffskifteprøver - noen som vil synse?
Dahlia....grunnen til at svara på spyttprøvene er helt forskjellige, har ulike måleverdier, er at de er utført på ulike lab. Jeg tipper dine prøver er analysert i Norge, Aker? Prøvene til Ruth 2 og flere andre av oss har vært i USA, hvor de bruker andre referanser. For å virkelig tolke spyttprøvene dine, er det derfor nødvendig å ha referanseområdet. Men i STTM står det utrykkelig at morgenverdien bør ligge helt opp mot øverste refområde.
Døgnurin sier noe om produksjon gjennom hele døgnet, men ikke hvordan den er til ulike tidspunkt. Du kan ha høy verdi på en tid av døgnet, og alt for lav en annen. Døgnurin blir vel oftest brukt for å se etter for høye verdier som indikerer Cushing--det motsatte av det vi sliter med, for lite..
Men din verdi er noe lav,ja. Prøv om du som sagt kan få refområdet til spyttprøvene dine. Har du prøvd hc.krem for å se om du merker noe til den?..
(Ser at dette skulle vært under den andre tråden din!!)Sist endret av Admin; 15-11-09 kl 09:58 Begrunnelse: Indlæg er flyttet til den "andre tråden"
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
23-11-09, 11:19 #13
Hei Dahlia

Sa virkelig legen din at kortisolverdiene var lave. Hmmm, jeg kjenner jeg blir frustrert...
Jeg hadde følgende spyttprøver;
Kl 07 verdi 8,8
Kl 22 verdi 1
Jeg fikk beskjed om at alt var fullstendig normalt... Men han har nok ikke peiling!! Legen fikk bare beskjed fra en endokrinolog om at jeg burde ta disse prøvene. Men han har ikke tatt kontakt med endokrinologen for å få tolket prøvesvarene, alle var jo innenfor ref verdiene
Jeg vil jo gjerne vite om det er noe jeg kan gjøre dersom jeg er på grensen slik at ting ikke utvikler seg
Har du prøvd HC krem eller?
-
23-11-09, 12:29 #14
Litt spytt-testen fra "hestens munn" her : http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1502899
Legg merke til at døgnvariasjonen er veldig viktig - fordi :
Man skal se at stoffskiftet har evnet å bygge opp kortisolverdien etter en natt, og men skal se at de blir lave igjen til kvelden (slik at en får sove)
Testen er først og fremst "flink" til å identifisere Cushings, altså de som produserer for mye, da dette ses ved høy kveldskortisol.
Men legger jo hele forløpet åpent for tolking.
Så skal en være obs på at det er store individuelle forskjeller og har også daglige forskjeller å ta hensyn til i tolkingen.
Små variasjoner kan ikke vektlegges.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-11-09, 12:46 #15
Ok, Finn
Takk igjen for svar.
Så da betyr det egentlig at mine fungerer bra da siden de klarer å mobilisere økte verdier gjennom natten. Jeg blir bare så forvirra av og til.
Men Finn jeg lurer på en ting til
Blir gal 
Min ACTH var kl 8 verdi 4,5 og kl 20.00 verdi 2,4
i forhold til ref verdier er det under midten og dessverre så er artiklene for kompliserte å forstå for meg. Orker du å forklare?Sist endret av Admin; 23-11-09 kl 12:53 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd
-
23-11-09, 15:36 #16
Hei Siven!
Ja, legen sa de var LITT lave, men jeg er ikke satt på noen behandling for det annet enn kosttilskudd. Jeg lå på to av fire tidspunkt under det legen opererte med som referanseverdier, men iflg Aker sine tall er alt fullstendig normalt.
Så hva skal man tro? Jeg har mange symptomer som stemmer overens med slitne binyrer som jeg ikke hadde som jeg egentlig aldri har skjønt noe av. Svært skvetten, sliten og gira på samme tid, svært var for lyder (orker ikke musikk mer). I tillegg mange andre plager, som verkende kropp, utslitt og deppa. Men dette kan jo like gjerne være stoffskiftet. Og alt sammen kan også henge sammen med lav kalsium.
Så som deg - jeg blir helt sprø av å prøve å finne ut hva som egentlig er årsaken til alle mine plager, men ender med jevne mellomrom opp med at jeg resignerer og bare lar det skure å gå. Problemet er selvsagt at dette til slutt ikke går lenger, og ny sykemelding vinker i det fjerne. Sukk.
-
23-11-09, 22:45 #17
1.....Jeg sitter vel med inntrykket at for 99,9 % av norsk leger har vi enten ADDISON eller CUSHING.(Og dette er hva studentene lærer...så på en måte er fastlegene unnskylte, men tillatt å oppdatere seg da!!)-- Alt annet tilsier at vi er "friske". Hørt noe i samme duren angående f.eks. hypotyreose...vanskeligheten for mange å få en diagnose der også ??!!!
Jeg ville i første omgang anbefale dere begge å gå på apoteket å kjøpe dere et par tuber med 1% HydrokortisonKREM. Ta ca.2 cm å smør godt inn der huda er forholdsvis tynn. Gjenta hver 4 time på dagtid. Varier stedet dere smører dere på.
Noen merker positive ting med en gang, andre kanskje først etter 2-3-4- uker.
For en kortere periode er dette ikke farlig.
2....Hvis dere kan avstå 1400 kr(jeg betalte 1600kr.) ville jeg kontakte bmlab.no
Her er det bare å ringe inn ,men husk at dere skal ha full stressprofil,inklusive
DHEA. Dere trenger 4 prøveglass,pressiser 4 stk.
Disse blir sendt til USA, og dere får tilbake full analyse og god beskrivelse.
Det eneste dere trenger er et stempel fra fastlegen, og DET kan han/hun vel ikke nekte dere.
Scanlab i Stockholm trenger ingen underskrift, men kan være ok la legen føle at vedkommende er med på laget?!!
Det tar ca.3-4 uker innen dere får svar.
For å få vite -ville jeg gått for dette, for da kan der få handfaste bevis for at dere feks. trenger "Cortef"...Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
24-11-09, 07:34 #18
Hei Gunnda

Takker for informasjonen! Jeg skal jammen teste det med hydrokortisonkrem for å se, det er verdt å prøve.
Og Dahlia vi får bare stå på videre og prøve så godt vi kan å finne ut av det selv, men man blir litt oppgitt av og til. Jeg er også sykt lettskremt og var for lyder, det med musikk kjenner jeg også igjen. Må ha 2 i promille for å takle det
Har brukt HC krem tidligere på soleksem som jeg fikk ca da jeg var 18, har hatt det siden. Veldig irriterende det med soleksemen for jeg elsker sol og varme
Så hvis noen har noen tips for å bli kvitt det så tar jeg gjerne i mot!
Lignende tråder
-
Kortisol
Av Vilde i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 12-05-10, 13:08 -
Spytt prøve for binyrene - hjelp? det haster!
Av Lulu i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 03-06-09, 21:36 -
Kortisol
Av shayfie i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 23-06-08, 15:00 -
artikkel i legetidsskriftet om måling av cortisol i spytt
Av nora i forumet Cortisol / ACTHSvar: 4Siste melding: 12-04-07, 11:12 -
Spørsmål om kortisol
Av sandra i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 27Siste melding: 30-11-06, 15:09
Svar med sitat

Bokmerker