Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Tråd: Tenåringer

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Standard Tenåringer

Blir så utrolig sint!!! Jeg er inne i en skikkelig down periode med Hashimoto. Har en jente på 14 år som er usedvanlig tøff i trynet om dagen

Jeg har bare ikke mer tålmodighet... Hun kommer hjem fra skolen i dag og påstår at boblejakka som hun fikk for en uke siden ikke er varm nok så vi må ut å kjøpe ny. Jeg sa bare at hun valgte den selv så den får holde en stund til.

Rommet hennes ser ut som en svinesti og jeg ba henne rydde, jeg sa til og med at jeg kunne hjelpe henne!! Hva skjer? Jo hun ber meg være stille og at jeg kan gjøre det, jeg som ligger hjemme og drar meg hele dagen!! Jeg er 100% sykemeldt akkurat nå. Da eksploderte jeg Ba henne gå på rommet sitt så jeg slapp å se henne en stund Nå føler jeg meg bare skikkelig slem og enda mer deprimert

Har så nok med meg selv akkurat nå og i tillegg konstant dårlig samvittighet for ikke å være hverken god mor eller kone

Noen andre som har det slik og som har noen gode råd

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard Sv: Tenåringer

Ikke så greit, det der med tenåringer i "Rette alderen" i huset, De gjennomgår jo også en kroppslig forandring pga hormoner. Tror du du kan klare å finne en tid på dagen hvor alle er samlet, slik at du kan forklare hvordan sykdommen din arter seg? Viktig at barna også forstår at det ikke er deres skyld at mor blir så sint, og at de også vet hvorfor du ikke bare er hjemme og later deg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Tenåringer

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Blir så utrolig sint!!! Jeg er inne i en skikkelig down periode med Hashimoto. Har en jente på 14 år som er usedvanlig tøff i trynet om dagen

Har så nok med meg selv akkurat nå og i tillegg konstant dårlig samvittighet for ikke å være hverken god mor eller kone
    Hej Siven

Som Bittebitt siger, gennemlever teenagere en hormon-storm, der kan sidestilles med det, vi oplever når hormonerne falder ud af sync og stofskiftesygdommen forværres.....

Din datter er ikke anderledes end andre døtre (og sønner) i den alder. Højst sandsynligt er også hun udsat for "uforståelige" (for hende) udsving i psyken, som hun forsøger at finde "rationelle" forklaringer på, for at kunne lære at leve med - præcis som vi andre også lærer at leve med stofskiftesygdom. Og noget af det "rationelle" kan måske kun opnås ved at udpege sine forældre som "skyldige" i at man (teenageren) ikke trives med tingene, som de er. En evindelige kilde til indre uro og en ensomhedsfølelse, når en teenager ikke magter fastholde (hidtidige) minder om de kærlige forældre og det trygge hjem, teenageren før har haft og som nu er "helt forandret". De oplever ikke så meget dem selv forandret, som de oplever at alt andet (end dem selv) er forandret, inkl. mor, far og søskende, i en pærevælling.

Jeg tror ikke, at pubertet-ramte teenagere kan magte at sætte sig ind og forstå de begrænsninger, som stofskiftesygdommen sætter for moderens rolle i deres liv, som de husker det fra tidligere barndom. Og så bliver de unge ved med at stille krav og forvente alligevel, at det er "som det plejede altid at være", idet dette er deres eneste faste holdepunkt, midt i alle forandringer, der gør deres eget liv til et kaos.... Det er en hård tid og jeg ville personlig gerne give afkald på ethvert løfte om hvad som helst, hvis prisen var, at jeg skulle gå igennem puberteten en gang til....

Store urhjerner er mere rasende

Børn og teenagere kan være komplet umulige, men nogle er meget værre end andre. Raseriet skyldes biologi, viser ny forskning.

Opdragelse – eller mangel på samme – kan være en del af forklaringen på de store forskelle. Men ny forskning viser, at der også er en biologisk faktor på spil.

Da Sarah Whittle og et forskerhold ved Melbourne Universitet i Australien satte sig for at undersøge, om der var en sammenhæng mellem hjernens struktur og det daglige humør hos børn i puberteten, fik de i hvert fald en række overraskende resultater.

Undersøgte 11 til 14 årige
    I undersøgelsen blev 137 australske børn i alderen 11 til 14 år og deres forældre sat til at diskutere fem forskellige emner, hvor man vidste, at der var forskellige opfattelser af tingene, og hvor man regnede med negative reaktioner.

Overvågelse efterfulgt af skanning
    Diskussionerne blev overvåget af forskerne, som noterede, hvor vrede børnene blev, om de surmulede, klynkede og plagede, og hvor længe de blev ved.

Bagefter blev børnenes hjerner skannet, og man koncentrerede sig specielt om tre centre, der spiller en vigtig rolle i styringen af sindsstemninger og humør.

Urhjernen afslører temperament
    Resultaterne viste for eksempel, at hvis amygdala-regionen dybt inde i urhjernen var stor, blev børnene mere ophidsede, og var vrede på deres forældre i længere tid, end hvis området var lille.

Børn med en lille orbitofrontal cortex (OFC) i venstre side af den mere udviklede del af hjernen var til gengæld mere modtagelige for deres forældres humør og argumenter end børn med en stor OFC.

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/b...icle496766.ece

Et andet sted læste jeg også engang om teenageres "irriterende" sovevaner", hvilket også påvirker deres liv i barndomshjemmet og også skolelivet og indlæring. Hvis man havde anerkendt at teenagere faktisk har behov for at sove længe og ikke mindst - længere om morgenen, således at de får lov til at vågne "af sig selv" - ville man ikke sætte starten på skoledagen til kl. 8 morgen, men udsætte mødetiden til kl. 10 om formiddagen.....

Desværre kommer skolelærernes overenskomster og deres "private" behov for placering af arbejdstiden tidligt om morgenen "i vejen" og derfor skal teenagere beklagelsesvis gå glip af at kunne være 100% effektive mht. indlæring de første to skoletimer (og opførsel senere på dagen) idet man tager slet ikke hensyn til deres naturlige forudsætninger der midlertidigt kommer i puberteten af naturlige og "lovlige" årsager.... Dette medfører en masse nederlag, som gør de unge endnu mere frustrerede end de i forvejen er.

Lad de unge sove ud

Bortset fra fødsel og død er teenagealderen det tidspunkt, hvor kroppen ændrer sig mest. Den har derfor behov for lange hvileperioder og næringsholdig mad. Respektér de unges søvnbehov og fyld køleskabet med sund mad, lyder rådet fra overlæge.

Af Søren R. Thuesen, freelance-journalist

Mange forældre har i tidens løb bekymret sig om teenageres store søvnbehov, som ofte tørner sammen med krav fra lærere og arbejdsgivere. Det er kilde til skænderier i familier, og kommentarer som ”du sover din ungdom væk”, eller ”mon ikke du lider af ungdomssløvsind”, må teenagere ofte lægge øre til.

Overlæge på gynækologisk afdeling på Roskilde Amts Sygehus, Charlotte Wilken-Jensen, der også er faglig leder af Sex og Samfunds Præventions- og Rådgivningsklinik, er ikke i tvivl om, at teenagerne skal have lov til at sove, til de er færdige med at sove:

- Omkring 12-13 års alderen vækkes modtageorganerne, så hypofysens (koglekirtlens) hormoner – som har ligget i dvale siden fødslen - kan komme til at fungere som hos voksne. Det sætter nogle meget energikrævende processer i gang, som kræver både meget søvn og sund, nærende kost, siger Charlotte Wilken-Jensen.

- I 13-16 års alderen lever de unge i nuet. De kan feste hele natten og sove hele dagen. Det er såre naturligt. De har endnu ikke udviklet en dags- og søvnrytme og er optaget af at undersøge hele verden. De gribes let af computerspil, tv-kiggeri eller en bog og kan blive ved til den lyse morgen. Så sover de til gengæld til ud på eftermiddagen, og da det er på tidspunkter, hvor vi andre er vågne, virker de som om, de sover i længere tid, end de egentlig gør, siger overlægen.

Hun anbefaler mindst 10 timers søvn i døgnet i den alder. Og at køleskabet er fyldt med ernæringsrigtige madvarer, så de unge kan få et sundt morgenmåltid, hvis de vågner kl. 13 og er sultne. Som teenager er det jo ikke naturgivent at spise sammen med familien, og uregelmæssige spisevaner fører nemt til, at de unge kaster sig over usunde fødevarer. Pigerne tror ofte, at de bare kan springe et måltid over og i stedet fylde sig med chips og cola, men den går ikke.

Indtages der for meget fedt i teenageårene, betyder det større risiko for overvægt, sukkersyge og hjerte/-kar-sygdomme senere hen i livet. Ifølge en rapport om unges vaner er cirka hver femte dreng på de videregående uddannelser overvægtig, og det samme er tilfældet for hver femte pige på de erhvervsfaglige uddannelser.

Dagligt sodavandsdrikkeri medfører i gennemsnit en vægtforøgelse på et halvt kilo per måned, og det er, hvad hver femte dreng i grundskolen i Roskilde Amt udsætter sig for.

- Både hjerne og krop fungerer på et lavere niveau. Jeg kan ikke sige det kraftigt nok: Pres teenagere under 16 år til at spise sundt! Stil op, hvis det medfører konflikter. Kroppen skal i den alder have de byggesten, som er nødvendige, understreger Charlotte Wilken-Jensen.

Hvis de unge er blandt den halvdel, der er fysisk aktive i mere end tre timer ugentlig og for eksempel dyrker fodbold, håndbold eller styrketræning er der ingen problemer med at spise fedtholdig mad.

Puberteten

Piger:

* Præpubertet 11-13 år.
    * Egentlig pubertet 13-16 år. Synlige tegn er udvikling af bryster og hårvækst på kønsorganer og under armene.
    * Første menstruation mellem 10 og 15 år. Gennemsnittet er 12 år.
    * To år efter første menstruation er pigerne stort set udvokset.

Drenge:

* Egentlig pubertet er også 13-16 år. Synlige tegn er skægvækst og hårvækst på kønsorganer og under armene.
    * Første (evt. natlige) sædafgang ofte som 12-13-årig.
    * Drenge vokser i puberteten langsommere end piger, men bliver ved med at vokse i længere tid – ofte indtil 18 års alderen.

Piger og drenge:

* Socialt: Prioriteringen af tid ændrer sig, så badeværelset, én selv og vennekredsen får mere tid, mens familien og fritidsaktiviteter får mindre. De unge synes, de er klar til at stå på egne ben. Forældrene, at de er for unge.

* Piger er ofte optaget af ældre drenge indtil 16 års alderen. Herefter vælger de hyppigere kærester på samme alder.
    * I gennemsnit har begge køn deres første samleje i 16 års alderen.

http://www.ra.dk/sw5102.asp

Og her er en mor, der har fået "nok"

Søn ødelægger støvsuger for at undgå pligter - mor sælger Xbox og mobber ham på nettet
    ... hmmm i min tid som teenager nøjedes man altså med mere "forenklede" former for straf.... Læs mere.....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Standard Sv: Tenåringer

Tusen takk damer Setter stor pris på at noen svarer.

Vi fikk tatt oss en prat igjen. Vi har gjort det før, hun vet jeg er syk og at det er og har vært gode og dårlige perioder. Hun vet også hvilke symptomer som følger med av irritabilitet, trøtthet etc. Men jeg vil ikke mase for mye om dette, men de ganger jeg har rent over så har jeg bedt om unnskyldning for dette og poengtert at det IKKE er hennes feil, for det er som dere sier ikke lett å være tenåring heller.

Men jeg blir lei meg av ikke å strekke til og kunne være supermamma, i alle fall noen dager slik som på fredag.. Hun ba om unnskyldning hun også for at hun sa det med at jeg liksom bare ligger og drar meg for tiden, for hun vet at jeg har vært dårlig og er sykemeldt akkurat nå, hun ville sikkert bare ha en reaksjon fra en sløv mamma.

Det har heldigvis ikke gått så langt som moren du henviste til Anisa

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn