Viser søkeresultater 1 til 10 av 954

Threaded View

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Når det gjelder søvn har jeg funnet ut at det eneste sikre som virker for meg er å være i søvn før klokka elleve om kvelden. Dette skriver Wilson i boka også. Men jeg hadde erfart det samme selv lenge før jeg leste boka eller ante at jeg hadde binyreproblemer. Så lenge jeg har sovnet innen klokka 23, sover jeg minst en tre-fire timer før jeg våkner igjen. Men ligger jeg våken etter 23, får jeg ofte problemer med å sovne. En annen ting jeg har erfart (og det står i boka også) er at søvnen mellom 7 og 9 på morgenen er en veldig verdifull søvn. Klarer jeg å sove på dette tidspunktet, får jeg ofte en ok dag. Derfor er jeg glad at jeg har en ordning med jobb som innebærer at jeg kan starte når jeg vil, så lenge jeg jobber riktig antall timer hver dag. Da slipper jeg stress om morgenen, og klarer ofte å få sove de verdifulle morgentimene.

Nå forsøker jeg å ta siste cortefdose i sekstida om kvelden. Jeg legger meg oftest 2130 pluss/minus en halvtime. Jeg tar cortef slik: 10mg når jeg våkner, 10 mg ca 12, 5 mg ca 15, 5 mg ca 18. Thyroid deler jeg i tre. Tar når jeg våker, ca klokka 12-13 og ca kl 15-16.

Men det jeg ahr funnet ut er at de dagene jeg ikke føler meg trøtt, sover jeg dårlig på natta. Jeg er nemlig ikke så trøtt og søvning på dagen (det var jeg alltid før). Jeg er heller ikke veldig sliten slik at jeg må ligge på sofaen, jeg er dårlig på litt andre måter (uvel etc). Så i dag har jeg en slik dag der jeg nesten ikke har vært trøtt, da kan jeg forvente meg en våkenatt. Men får forsøke å legge meg slik at jeg sovner før elleve.

Vel, det ble en litt lang utlegning om mine søvnvaner. Dette er jo svært individuelt. Kortison er jo kjent for å gi søvnmangel, selv om jeg tror det er binyrene og ikke kortisonen lenger som gir meg disse søvnproblemene. Melatoninen har ikke gjort noe for meg ennå ihvertfall.

God natt
    Sist endret av Admin; 14-08-10 kl 15:27 Begrunnelse: Teknisk fejl i signatur rettet

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn