Begge disse er bra for benskjørhet.
Det finens jo en øvre grense hvor alt blir giftig. Under denne grensen er det mange stoffer som både er nødvendige og sunne for kroppen - og noen som ikke er det.
Man er feks. enig i at kvikksølv ikke er bra uansett mengde, men opererer likevel med grenser. Disse er vel myndighetsatt for å lette litt på samvittigheten deres ?
I den grad den finnes ?

Det finnes som du ser 5 forskjellige D-vitaminer, og det er kun D3 kroppen selv lager, så pass på at det spesifikt er denne du får i deg. Den heter også Colecalsiferol. Dette har svært mange funksjoner i kroppen, men effekten på benstoffskiftet er best kjent (eneste som er godt kjent?)
Det lages Calsiferol av D3 og dette hormonet er det som inngår i kalkstoffskiftet. Dette har som alle hormoner en egen regulering, så denne kan ikke overdoseres.

Men man kan få for mye D3 også.
Sikkre doser er likevel så høye som 250µg hver dag i en uke.
Høyere dose eller over lengere tid vil være skadelig.

Det betyr 50 av dine tabletter hver dag i en uke.......
Så er det også så, at man strides om hva man bør ha i seg.
Og det er ikke så lett å si før man har målt S-25-OH D3.
Har man lite av dette skal det store doser ove lang tid til før dette hjelper.
Særlig om vinteren.
Mindre enn 50µg/dag er det ikke mye hjelp i - for mitt eget vedkommende iallfall.
Jeg tar 50µgD3 + 180µgK2 nå og har gjort det etter at jeg i sommer hadde en måned med det dobbelte.
Så går jeg å venter på et stikk i armen så jeg kan formidle resultatet her.
Men det vil jo likevel være store individuelle forskjeller i hvor mye man bør ta.

Så K1.
Det som er viktig for benstoffskiftet er K2, men det lages jo litt av dette når man spiser K1.
Jeg kjenner ikke anbefalte verdier for K1, men skal sjekke det opp.

Norske myndigheter har ingen anbefalt dose, men konstaterer at vi ikke får mer enn 45µg/dag og at dette er for lite.
Amerikanske myndigheter anbefaler 90µg vitamin K/dag, men dette er bare for at vi skal fungere.
Toksisitet
Det finnes ikke noe grunnlag for å si at høye doser av de to naturlige formene for vitamin K er farlig. Studier på vitamin K1 viser at inntak på opp til 10 mg/dag, i hvert fall i perioder, er ufarlig.