Hei Mjohank

Føler med deg! Jeg ble syk etter fødselen av min datter som nå er 14 år. Det begynte med tretthet og alle symptomene som du nevner, men det tok 11 år før jeg fikk diagnosen og medisin. De tok kun tsh og f4 prøver og de var innenfor normalen, men f4 var såvidt innenfor nedre grense og tsh var høyt oppe innenfor ref. grenser har jeg funnet ut i ettertid. Jeg var elendig men klarte å gå på skole og sov resten av døgnet. Følte meg som en skikkelig hypokonder.

Det var tilfeldigvis ved time på bedriftshelsetjenesten ved full ultralydkontroll at man kunne se at kjertelen min var full av betennelse og at dette måtte ha pågått lenge. Da ble det tatt nye prøver inkl. antistoff som viste seg å være høy over 1000, men de andre verdiene var fortsatt innenfor normalen. Jeg fikk imidlertid begynne på medisin (levaxin) og det tok 1 år med gradvis økning før jeg merket noe forskjell, plutselig kunne jeg se rundt meg og kom litt ut av boblen som jeg følte jeg var i.

Bedringen varte veldig kort og jeg hadde fortsatt mange symptomer så jeg begynte å ta liothyronin i tillegg, den ble jeg uvel av. Jeg tok all verdens undersøkelser og leste og leste på nett, tilslutt fant jeg noe om Armour og bestemte meg for at dette skulle jeg prøve. Jeg snakket med legen min og han var svært skeptisk til Armour og hadde ingen erfaring med det. Det var mange diskusjoner og ja til slutt så løy jeg til legen min og sa at jeg kjente noen som gikk på dette og ble mye bedre av dette og at jeg sikkert var allergisk mot noen av virkestoffene i levaxin osv. og da ga han etter

Begynte så på Armour og det var ikke mange dagene før jeg kjente energi og lyst til å gjøre noe, det kom litt og litt med nedturer innimellom fordi hver gang jeg kjente et snev av energi så måtte jeg skyndte meg å gjøre alt jeg skulle ha gjort For meg ble dette vendepunktet og det har gått veldig så bra men fortsatt noen mindre nedturer.

For noen uker siden så smalt det skikkelig, har tatt prøver med jevne mellomrom og de viser at F4 går nedover mens Tsh var veldig lav 0,01. Da fikk legen min panikk og mente jeg var overdosert, måtte slutte med medisin noen dager og begynne gradvis på nytt med små doser.

Ble dårligere og dårligere og tok nye prøver etter noen uker, da viste det seg at F4 ikke var målbar (under 5) og at Tsh var ca 20. Legen fikk panikk igjen og plutselig så måtte jeg øke medisinen jo fortere jo bedre. Jeg må legge til at første gangen jeg var til legen da det smalt så sa jeg at det må være for lavt i flg symptomer, men i flg. teorien så var det for høyt, i flg. legen så må man styre etter tsh!! Dette fikk alvorlige konsekvenser for meg og er akkurat nå 100% sykemeldt. For jeg hadde lavt stoffskifte og det kan de ikke komme forbi!! Sist jeg snakket med han så trodde han nesten på det jeg sa om at Tsh ikke har noen betydning og at han hadde meg som levende bevis på dette, altså at jeg ikke var overdosert selv om Tsh var svært lav så hadde jeg fortsatt lavt stoffskifte

Så nå har jeg øket dosen til over det jeg hadde ved den siste smellen og det går fremover

I mellomtiden så har jeg tatt spyttprøver etc. for å sjekke binyrer og det har gått bra, takk gud så har jeg ikke fått slike problemer

Har noen gode råd til deg!! Følg nøye med selv, ta prøver minst hver 6 uke da Hashimoto (betennelsen) gjør at det endrer seg hele tiden, kjenn etter om du merker forskjeller og kanskje bør du prøve å få teste Armour når det har gått en stund hvis Levaxin ikke hjelper, og ett siste IKKE GI DEG

Til slutt så er det sikker lurt å få sjekket binyrene men Levaxin gjør ikke binyrene verre så vidt jeg vet, men dersom det er problemer med binyrene så må du ta annen medisin i tillegg.

Lykke til!!