Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
Men det er en ting som bekymrer meg litt, nemlig faren for overdosering. Har merket meg at Janie Bowthorpe i Stop The Thyroid Madness beskriver hvordan hun fikk for høyt cortisol som følge av bruk av progesteron-krem i tillegg til hydrokortison. Progestreronen vil jo inngå i "hormonregnskapet", så summen av hydrokortison og progesteron kan blir for stor? Så om jeg begynner med progesteron nå, må jeg da gå ned påcortef-dosen min, tror dere?
Jeg er meget glad for Janie Bowthorpe og hendes bog. Det skal der ikke herske tvivl om, men der er visse anskuelser i hendes bog jeg ikke er enig i, deriblandt hendes tolkning af progesteron/cortisol-forbindelsen mht. overskud.

Iflg. hvad jeg hidtil har lært om progesteron i forhold til kortisol er, at binyrebarken anvender progesteron for omdannelsen til cortisol såfremt binyrebarken skal danne mere cortisol end binyrebarkens egne ressource rækker til. Dvs. progesteronet bliver brugt som et reservekapital for binyrebarken, og ikke som en primær kilde til omdannelsen til cortisol.

Det betyder også, at binyrebarken "kaprer" progesteronet kun når binyrebarken selv er i underskud af cortisol-ressource. Er der nok eller er binyrestøtten effektiv, vil progesteronet overhovedet ikke blive benyttet af binyrebarken og progesteronet vil derved indgå i progesteronets almindelig funktion og omsætning. Progesteron har jo sin helt egen, selvstændig funktion i kroppen og der bliver det anvendt primært.

Desuden fungerer omsætning af progesteron ved påsmøring på huden anderledes, end når man sluger en tablet med gestagen/progestin - navne på det syntetiske progesteron, som virker anderledes og ikke som det progesteron kroppen selv producerer, hvor progesteroncremen derimod indeholder molekyler der ligger så tæt op ad "eget" progesteron, at kroppen forvalter det som sit eget = både hvad angår forvaltning af underskud og overskud, dvs. med egne indbyggede reguleringsmekanismer, der sender hormonet hvor der er brug for det eller, genomdanner/deponerer/neutraliserer overskuddet. Havde disse mekanismer ikke eksisteret - havde ethvert lille udsving i kroppens egne hormonkirtler gjort os syge, som vi jo kender fra vores egen syg skjoldbruskkirtel.

Det er lidt kringlet forklaret, men jeg håber du kan bruge det. Jeg kommer tilbage hvis jeg falder over andet spændende om det nyttige progesteron.