Jamen Marie, jeg er mindst lige så glad for at du er glad

Du er heller ikke mere glad end en ven var kort tid efter, at jeg gav hende en krukke kokosolie. Til at begynde med kiggede hun skeptisk på mig, mens hun ledte efter en pæn måde at sige til mig, at jeg kunne ikke være rigtig klog ved at give hende denne gave, da hun jo ingen galdeblære havde og derfor måtte spise så fedtfattigt som muligt.

Dagen efter ringede hun helt rundt på gulvet, for at fortælle at hun nu har spist biksemad uden straks at få tarmspasmer og kvalme. Hun har ellers ikke fået biksemad i årevis.

Nu lever hun på kokosolie som fedtstof. Hendes D-vitamin er omsider i orden og ligeledes trives hun bedre end før, da hun levede af fedtfri mad og (alligevel) vejede 9 kg mere end nu. Og hun er heller ikke kuldskær mere, da det meste af kokosolie - lige som sukker - går direkte i energiomsætning.

Det betyder også at hendes krop ikke længere deponerer kolesterol som før, da kroppen ikke mere er i underskud af kostfedt. Desuden kan kokosfedt ikke omdannes til kolesterolaflejringer i blodårene, da det spaltes og omsættes længe før det når til stadiet, hvor (overskud af) fedtstoffer ellers omdannes til forkalkning. Alletiders.