Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Threaded View
-
15-11-09, 16:45 #10
Sv: Progesteroncreme / østrogendominans
Hei

Jeg har også bestilt meg progesteron-krem. Fant en av NowFoods som virket ok. Naturlig.
Jeg er jo ikke i overgangsalderen, men sliter med pms. Alle mine symptomer på lavt stoffskifte og binyresvekkelse blir mye mer uttalt 7-10 dager før menstruasjonen. Den siste måneden endte jeg opp med å øke opp doseringen av cortef noe i pms-uka. Rett og slett for at jeg følte at jeg hadde behov for det. Det er sikkert kroppens måte å gi meg et hint, tenker jeg. Etter det jeg leser om hvordan cortisolet omdannes til progesteron er jeg ganske overbevist om at jeg kan ha nytte av progsteron i pms perioden. Menstruerende kvinner skal bruke progesteron fra 12. dag i syklusen, leser jeg også. Det er noen dager før jeg mener å merke større behov for kortison.
Legen min var lunken da jeg nevnte det ved siste legetime, han mente at jeg tilførte så mye hormoner til kroppen akkurat nå, at jeg burde vente til at jeg var mer stabil. Men jeg fikk ikke forklart godt nok, tror jeg. Tar det opp igjen om to uker når jeg skal tilbake.
Men det er en ting som bekymrer meg litt, nemlig faren for overdosering. Har merket meg at Janie Bowthorpe i Stop The Thyroid Madness beskriver hvordan hun fikk for høyt cortisol som følge av bruk av progesteron-krem i tillegg til hydrokortison. Progestreronen vil jo inngå i "hormonregnskapet", så summen av hydrokortison og prgesteron kan blir for stor? Så om jeg begynner med progesteron nå, må jeg da gå ned påcortef-dosen min, tror dere? Jeg er ikke sikker på om jeg har kommet på riktig nivå av cortef, da jeg glemmer å måle temperaturen min, men har merket god bedring etter at jeg begynte med cortef for to måneder siden.
Rufus
Sist endret av Rufus; 15-11-09 kl 17:20 Begrunnelse: Rettet opp en liten unøyaktighet :-)

Svar med sitat

Bokmerker