Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
-
11-11-09, 20:24 #11
Sv: Trenger litt analysehjelp..
Hei...personlig syns jeg det bare er fint at du fortsetter i samme tråd, jeg, for da er det lettere se hva som skjer med den enkelte på godt og mindre godt,
Jeg også ble fora på jerntilskudd noen mnd, men etter opphold var ferritin i bunn igjen. Når jeg husker tilbake kunne jeg IKKE skjønne hvorfor, for var ikke noe i min livssiruasjin (inkl.kosthold) som skulle tilsi det. Så etter flere år får jeg stoffskiftediagnosen---så fpr meg hang det sammen.
Tsh-en din har steget litt, selv om denne vil variere, men syns du har lav fT4.
Har du fortsatt ikke fått tatt antistoffprøve/r.
ANTI-TPO og evnt.TRAS.
Andre PARAMETRE som bygger under lavt stoffskifte(utenom selve fT4 og fT3)
er bl.a.
KOLESTEROL (blir høyt)
PROLAKTIN (blir høyt)
FERRITIN!!!!!(blir lavt)
SHGB (blir lavt) osv.
Dette er prøver du burde be om åfå tatt.....Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
11-11-09, 20:49 #12
Stoffskiftet ditt er jo kommet seg siden sist - TSH viser nå at fT4=16 er litt lavt og prøver å øke denne.
Anti-TPO og TRAS vil jo vise om kjertelen er angrepet av antistoffer, og statistikken viser at de fleste klare tilfeller er jo det, og leger jobber jo veldig etter slikt.
Hvis du ikke har antistoffer kan det godt være den lave ferritinen som gir deg symptomene.
Det kan også være lav D-vitaminstatus. De fleste har jo det, så det kan være lurt både å måle denne og å spise D3.
Spiser du C-vitamin vil det tas opp mer jern fra kosten.
Du får sjekke opp deg selv litt på slike ting
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-11-09, 20:50 #13
Kolestrolen er jo for høy, 7,1
T3, anti-tpo, prolaktin og SHGB har de ikke tatt.
Den forhøyede S-GT har noe med levra å gjøre, nevnte den fordi min søster også har fått beskjed om forhøyet leververdi, så jeg tenkte den kanskje var relevant. Har bedt henne om å skaffe noen av sine tall for å sammenligne med, men det kan vel ta litt tid.
Skjønner ikke hvorfor jeg ikke blir bedt om å følge med jernlagrene selv om jeg kom opp på "normalen". Sist jeg var gravid var S-Ferr nede i 4 eller 6 eller noe sånt, så det har jo vært dårlig stelt;-) Etter hva jeg har lest her inne er det ikke utenkelig at det er en sammenheng, og jeg håper at jeg snart kan finne alle brikkene til dette puslespillet ;-)Siste fødsel for 10 mnd siden, nettopp sluttet å amme. Har vært totalt uten energi gjennom hele denne perioden, lagt på meg MANGE kilo.
-
11-11-09, 21:34 #14
Forhøya leververdier(flere) følger lavt stoffskifte...og ja, hvis ikke kostholdet ditt skulle tilsi dette, har du høy kolesterol.
Og lav fT3 gir ofte symptomer på depresjon--blir tolka som det, og medisinert.
Det viser seg at mange ikke blir bedre av depr.med..men de blir bedre når de får en diagnose og stoffskiftemedisin.
For din egen del må du orke få avklart situasjonen din...spes. med tanke på din søster også, så kan det jo ligg noe arv her.....
Men andre mangler kan gi symptomer som minner om lavt stoffskifte.
Du får prøve ri to hester samtidig....mens du fortsatt har krefter,håper jeg..
Og fortell gjerne hvordan det går med deg.Du skal ihvertfall ikke bare slå deg til ro,og håpe at ting blir bedre av seg selv....på den tida kan kroppen bli gradvis ""ødelagt"", og det tar lengre tid og bygge OPP enn å rive ned(sier min endokrinolog også)....
Lykke til..Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
12-11-09, 07:00 #15
Depresjon og kroppens manglende evne til å omdanne T4 til T3 henger vel sammen?
Kanskje du skulle prøve T3? Bruker du det? har du forsøkt T3 noen gang? Kanskje et forsøk verd• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
12-11-09, 10:00 #16
Jo, stoffskiftet ditt er jo lavt enda.
Slik jeg leser det, har TSH kommet seg og driver å øker fT4.
Kolesterolet har økt i en tid hvor stoffskiftet var enda lavere. Det tar tid å rette på, og vil bli bedre og bedre jo nærmere du kommer mål.
Og målet er ikke så godt å si hvor er.
De som ikke er medisinerte, og har siner egne hormoner, kan jo se på TSH og vurdere om den oppfører seg rasjonelt. Samtidig vurdere andre stoffskiftefølsomme prøver og merke seg hva fT4 ligger på når de er i balanse.
Hvis du hadde hatt antistoffer, ville nok ikke produksjonen steget.
Det kan gå litt opp og ned da, men tendensen over flere målinger er ned.
Antstoffprøver er jo viktige for å si noe om kjertelens helsetilstand, og burde vært tatt.
Gamma GT tar vel legen under mistanke om høyt akoholforbruk, men 60 er jo ikke særlig mye forhøyet. Flere alvorlige tilstander kan få denne i været, men må nok opp i noen 100 da.
OG - lavt stoffskifte skaper forutsettninger for at leververdier stiger, så det retter seg sikkert det også.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Har hatt hypotyreose i 8 år. Litt viten?
Av irene i forumet Lavt stoffskifteSvar: 50Siste melding: 21-04-10, 13:28 -
Beskjed om å senke dosen med Armour fordi prøvesvarene var litt høye
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 3Siste melding: 13-05-07, 19:46
Svar med sitat
Bokmerker