Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg ble faktisk litt klokere:-)

Slik jeg har skjønt det kan D-vitaminmangel komme som direkte følge av lavt stoffskifte. D-vitaminmangel påvirker kroppens evne til å ta opp D-vitamin fra mat, men dette burde i seg selv ikke føre til lav kalsium fordi kroppen kompenserer for dette ved å hente ut kalsium fra skjelettet.

Jeg har hatt ustabile kalsiumverdier helt siden operasjonen, og har prøvd å få legene til å finne ut om jeg kan ha problemer med biskjoldbruskkjertlene. Jeg har mye leamus, får lett kramper, har psykiske plager som kan være forenelig med lavt kalsium, er stiv og støl i ledd og muskler. Etter to år ble det tatt en PTH-prøve. Den viste 2,1 (1,5-7,0). Da ble det konkludert med alt normalt, og ferdig med den saken. Men blodprøver tatt for noen uker siden viste lav kalsium (under referanseområdet) igjen, og jeg har ikke vært høyere enn nederste tall i referanseområdet på to år.

Nå er jeg satt på en "diet" av kosttilskudd av en lege på Balder, og skal gjøre som jeg blir fortalt. Men det hadde kanskje vært en idé å finne ut hvorfor ting er i ulage. Sukk.