Viser søkeresultater 1 til 10 av 24

Threaded View

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: D-vitamin og blodprøver

Fra Fürst sine sider:
    fS-Vitamin D3

"En liten mengde av kroppens kolesterol utgjøres av 7-dehydrokolesterol. Ved bestråling av huden med UV lys, omdannes dette til cholecalciferol (vitamin D3) som transporteres til lever og hydroksyleres til 25-OH-cholecalciferol. Det er denne komponenten som måles i serum som vitamin D3 og gir uttrykk for vitamin D-status i kroppen. 25-OH-Vitamin D omdannes i nyrene til 1,25-dihydroksy-cholecalciferol som utøver hovedvirkningen av vitamin D som er å øke resorbsjonen av kalsium fra tarm. I planteverdenen foreligger ergocalciferol (vitamin D2) som vitamin D-kilde. Det gjennomgår samme metabolisme som Vitamin D3 i kroppen og anses likeverdig med D3. AFI-D2 forte inneholder Vitamin D2. Ved bruk av dette preparatet er det summen av vitamin D3 og D2 som utgjør vitamin D-status. Det er vanlig at konsentrasjonen av vitamin D faller i vintermånedene når det ikke inntas tran. For å avgjøre om det foreligger en vitamin D-svikt, kan parathormon måles. Finnes en høy verdi i forhold til kalsium-verdien, vil dette kunne skyldes at kroppen ikke er sikret nok kalsium fra tarm og mobiliserer det nødvendige fra skjelettet."

Kan dette hjelpe på noe av det du lurer på?

Slik jeg forstår det er sf-vitamin d3 og s-25 (OH) lagerformen av vitaminet. Mens 0.25 er den aktive delen. Men jeg har tatt feil før ;)

På en annen side jeg kom over stod det at s-1.25(OH) øker ved lave verdier av s-25(OH) og at bare ved ekstrem mangel vil s-1.25(OH) synke. Og at derfor har s-1.25(OH) sjelden noen nytteverdi i forhold til å påvise mangel av d-vitamin.
    Sist endret av Eirin; 10-11-09 kl 14:59

Lignende tråder

1. B12-vitamin
    Av nora i forumet B-vitaminer
    Svar: 128
    Siste melding: 01-12-11, 18:13
  2. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  3. B6 vitamin
    Av Bille i forumet B-vitaminer