Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
05-11-09, 17:03 #4
Sv: Lav Tsh og variabel Ft4, 12 år etter struma-operasjon
Spørsmålet ditt så jeg jo godt i første innlegget ditt, men unnvek å svare.
For det er sikkert flere grunner, og noen vet man sikkert ikke om engang ?
Levaxin inneholder syntetisk T4 - og ikke noe annet. Dette gir man for å erstatte kjertelens produksjonsbortfall av T
Men kjertelen leverer jo dette "intravenøst" - mens Levaxin tas opp av tarmene.
For at Tarmene skal ta opp stoffer, kan ikke de stoffene være større enn de porøse "hullene" i tarmtottene.
T4 er et molekyl.
Det består av flere "komponenter", som to stk. tyrosinpreoteiner som har bundet 4 stk jodatomer til seg, og er formet som en venstrevendt L. Altså forholdsvis kompleks arkitektur.
Så er det slik at den faktisk er i største laget tilk å komme gjennom tarmveggen og inn i blodet. Under helt optimale forhold klarer bare 80% å komme seg gjennom.
Og opptaksforholdne er avhengige av tarminnholdet.
Man kjenner til noen ting man ikke bør spise sammen med inntak av Levaxin.
Det er i første rekke jerntabletter og syrenøytraliserende midler.
Og kalsiumtabletter - for i disse er kalsiumet bundet til karbonat.
Kalsimrike matvarer er ok, fordi her er kalsiumet ubundet, eller bundet til andre stoffer enn karbonater.
Også endel legemidler senker opptaket.
Så en av flere muligheter kan kanskje være kostholdet ?
Og en skal jo ikke glemme at kjertelen har et meget sindrikt regulerings-system nettopp for å utligne kroppens varierende behov for stoffskiftehormoner.
Og den reguleingen faller jo bort når kjertelen ikke fungerer.
En kan altså bare ikke regne med å stå på samme dose og ha "fine verdier! hele tiden.
Så er det jo også slik at når kjertelen trenger å øke dosen, er økningen av T3 større enn økningen av T4 - for T4 kan ikke kroppem bruke med en gang. Det er et pro-hormon som må gjennom en leverprosess (de-jodinasen) før det blir til stoffskiftehormonet.
Ingen behandlere har vel fortalt noen av oss dette ?
Jeg mener jo at vi bør lære oss å gjennkjenne symptomer på når vi bør hoppe over dosen en dag og når vi bør ta en ekstra.
Og det er ikke lett !
Så har jeg jo selv erfart at dosen måtte halveres når jeg begynte på D-vitamin.
Jeg hadde lav D3-status (39) og om du har hatt det i den perioden (lite ute i sola) så kan de være en medvirkende årsak til det lave fT4-nivå.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Nytt liv etter operasjon
Av gevega i forumet Operasjon for Hashimoto'sSvar: 25Siste melding: 12-02-15, 21:52 -
Nytt liv... etter operasjon
Av enja i forumet OperasjonssalenSvar: 39Siste melding: 12-03-10, 01:15 -
Astma etter operasjon.
Av haba i forumet OperasjonssalenSvar: 5Siste melding: 26-01-09, 12:57 -
trening etter operasjon?
Av DALIA i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 1Siste melding: 29-04-08, 20:20 -
Blir ikke bedre etter operasjon...
Av sofus i forumet OperasjonssalenSvar: 12Siste melding: 14-02-07, 14:05

Svar med sitat

Bokmerker