Hei ElisabethHa.
Har jo dessverre hørt historien din før.
Sier ikke dette for annet enn å understreke at mange blir behandlet u-korrekt - og det er like alvorlig for hver eneste en !
Det står ikke på pakka noen steder at det er farlig å gå med for lav dose - og det er det ! Det er så ødeleggende at det går ut over det sosiale - økonomi og alt !
Jeg har vært omtrent der du er tenker jeg, og svaret mitt kan være farget av det.......

For det første er TSH et hormon som kun brukes av skjoldkjertelen. Når denne er ute av spill bruker ikke kroppen TSH til noen verdens ting.
Den skal feks være null hos alle som har operert ut kjertelen pga.kreft - og de har det gjennomsnittlig bedre enn de som doseres vanlig.
Jeg oppdaget jo etterhvert at min TSH måtte være null - og vel så det - før jeg fikk det nogenlunde.
Og jeg lever jeg da.

Men det er ikke Levaxinens skyld - den måtte jeg bare kutte ut - jeg begynnte på Armour i mai-04 og fikk et helt nytt liv.
Du får bruke søkefunksjonen øverst på siden her.....
Vekta mi steg hele tia mens jeg gikk på Levaxin. Jeg pressa meg hardt på lange treningsøkter og klarte å begrense dette til vel 1kg/år - etter 16 år var det 18kg - som raste av meg igjen når jeg skiftet til Armour.

Så vil jeg jo si at hvis du har tenkt å kutte Lio, så kan du iallfall ikke gjøre det før du har økt Levaxindosen i 4 uker. Omtrent så lang tid tar det før det kommer noe ekstra T3 fra den økte T4-dosen.
Men så er det ikke sikkert at du tåler så høy Levaxindose som den bør være før du lager nok T3 - og da er du bare nødt til å ha T3.

Og - hvis du bare har 16 etter et halvår på dosen din nå (150) vil jeg for det første tro at du har hatt ALT for lav dose !
Og ikke noe rart i at du har pådratt deg symptomer dår du har fått en slik behandling !
Siste "oppdagelse" på hormonlabben på Aker, er jo at de har funnet ut at de som behandles med Levaxin har det bedre når fT4 er over 20 - så får TSH bare bli hva den blir.
Og det er jo ganske overraskende - fra den kanten.

Behovet for stoffskiftehormoner er vektavhengig.
de regner visst 1,6µg pr.kg kroppsvekt, men jeg måtte ha 2 jeg da.

Så kan du jo spise gris selv om den har denne opphausede svineinfluensaen da - og naturthyroxin (Thyroid) lages jo av svinekjertler, men de bruker en frysetørreteknikk som fjerner selve kjertelvevet slik at bare hormonene er igjen.
Sivineinfluensa er en kjent sykdom og har forekommet i svinebesetninger alltid - og de har laget Thyroid i over 100 år, så ikke la deg fange inn av frykten som spres.
Hverken den om Thyroid eller den om svineinfluensa.......

Så vet jeg dessverre ikke nok til å tolke dine blodtrykksproblemer i denne sammenhengen, det kan jeg ikke nok om.

Så begynte jeg med store doser D-vitamin i fjor og DET anbefaler jeg alle !
Vi som har hypothyreose lager ikke nok.
Be om en måling.
( du har vel funnet ut at du må mase etter alt selv ?)

Trening kan vi oxo prate om da, men det får bli seinere ?