Som en bekendt til mig sagde forleden: "Jeg lader mig gerne vaccinere EFTER at jeg har holdt i min hånd beholderen med PandemRix, hvorfra vaccinen bliver taget mens jeg ser på det, og mens jeg ser på det bliver hele kongehuset, statsministeren, ministrene, alle medlemmer af folketinget og de ti rigeste familier i Danmark vaccinerede. Så lader jeg mig gerne vaccinere."

Det hører med at være samfundsansvarlig, at samfundets top går foran med godt eksempel. Og selv om dette ville blive en opbyggende og tillidsvækkende mediebegivenhed, når dronning og statsministeren med deres børn og børnebørn bliver vaccineret foran tv-kameraer - gør de det ikke. Hvorfor ikke? I Danmark er "samfundsstøtterne" påfaldende tavse om deres hensigter med vaccinering og dette på trods af, at de ellers vælter over hinanden i iver over at komme forrest foran kameraerne, i alle andre sager.

Desuden ved worst case scenario er alle samfundets støtter for længst væk og borte, lige så lang væk fra faren de kan komme for deres magt og penge. Når almindelige mennesker vil flygte, kalder man det for "panik". Når samfundets top skal undslippe en fare, kalder man det for "evakuation" eller "strategisk tilbagetrækning til sikre omgivelser".