Viser søkeresultater 1 til 10 av 56
-
25-03-09, 19:51 #1
"Ikke så veldig lavt stoffskifte"
Det var fastlegens kommentar.. Jeg har prøvesvar som sier tsh 15, ft4 9,2 og fri t 33,4. Jeg har vært veldig sliten lenge, men det ser ut som om stoffskiftet mitt har tatt seg opp i graviditeter, fikk en gutt for 9 mnd siden. Men etter forrige svangerskap i 2004 tok jeg også stoffskifte prøver da var tsh på 5,3 og t4 på 9. Men legen ville ikke gjøre noe med det siden det var i grenseland.
Så jeg lurer på om jeg har gått med dette lenge, men at det har variert litt? Er det mulig? Og hva skal t3 ligge på ideelt? Jeg har begynt på armour etter å ha prøvd levaxin. Levaxinen ga meg smerter i brystet og jeg følte meg dårlig. Så den sluttet jeg med. Begynner nå på 30 mg armour skal trappe langsomt opp.
Har også sjekket binyrer, legen tok blodprøver og jeg var kjempe stressa. Tøff morgen måtte få 4 unger ut døra. Kan man stole på de prøvene da? Føler at jeg har mange av symptomene på binyresvikt.. Uansett er optimist håper armour skal gjøre susen og at det ikke skal ta for lang tid. Er så innmari trøtt hele tiden....
-
25-03-09, 20:48 #2
Sv: "Ikke så veldig lavt stoffskifte"
Stoffskifteverdinene dine er svært lave - umulig å karakterisere dem anderledes.
Det er bare faktum, og de er helt umulig å leve med.
Nå har du jo prøvd Levaxin og får prøve Armour - du skal være glad du har en lege som lar deg prøve de forskjellige. Mange får aldri lov å prøve annet enn Levaxin, og må leve med plagene uansett.
Men - hva er årsaken ?
Årsaken er at kjertelen ikke produserer nok stoffskiftehormoner - men hvorfor gjør den ikke det ?
Tross kraftig stimuli (TSH=15) ?
Har du antistoffer ?
Hva T3 skal ligge på ideelt ?
T3 er kroppens stoffskiftehormon - ingen vet hva du syns er best - andre enn deg.......
Laben måler verdien hos et stort antall personer og finner grenseverdier. Noen har så lavt som 3 - noen så høyt som 6 - og alt i mellom er "fint".
Du kan føle deg dårlig på 4, mens en annen ikke gjør det.
Jeg bruker selv Armour, og har selvfølgelig begrenset erfaring, men jeg vil si at hvis du har vært innom Levaxin og brukt det enstund, så er det best å komme opp i en "antatt vedlikeholdsdose" på Armour fort.
Les pakningsvedlegget - finnes på forumet her.
Meeget kort grunnoppskrift :
Fort opp til 2Grain - så holde seg der til man får symptomer på at det er for lavt før man øker videre med 1/4G av gangen.
Og alt avhenger av om du virkelig har en syk kjertel, eller om det er noe annet som forårsaker det lave stoffskiftet.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-03-09, 21:20 #3
Takk for svar!! Ja legen min er utrolig åpen og ikke redd for å prøve ut nye ting. Hun er nok litt utradisjonell i så måte. Jeg har ingen antistoffer, men min mor har hatt lavt stoffskifte og er uføretrygdet pga det. HUn har visst ikke mer igjen av sin kjertel. Og hun går på levaxin og er kjempe dårlig likevel.. HUn har mistet troen på at det er mulig å bli bra eller bedre iallefall. Jeg prøver å få henne over på armour! Så jeg tror jeg har fått det pga svangerskap, og arv? Legen min mener det kan ta seg opp igjen, men jeg har følt meg utslitt og utkjørt i mange år så jeg tror jeg har hatt dette lenge.
Hva er egentlig forkjellen på type 1 og type2 og er det sånn at mange blir kvitt denne sykdommen? Jeg trodde de fleste måtte belage seg på et liv med litt medisin! Det er jo greit nok det så lenge den medisinen virker!!!
-
25-03-09, 22:22 #4
Type 1 er den som går direkte på kjertelen og ødelegger denne. Man må spise stoffskiftehormoner.
Type 2 er Kjertelen iorden, men cellene vil ikke ta imot stoffskiftehormonene. Blodprøvene viser høye nivåer av stoffskiftehormoner, men man har likevel klare symptomer på lavt stoffskifte.
Man sier at denne se svært sjelden, men man vet det rett og slett ikke. Mange benekter at den eksisterer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-03-09, 22:23 #5
Hvorfor får man hypothyreose når man ikke har antistoffer ?
Behandlermiljøet definerer hypothyreose etter blodprøver, og omtrent slike blodprøver vil kvalifisere til sekkebetegnelsen (noen ganger : soveputen) hypothyreose : Høy TSH (ThyreoideaStimulerendeHormon) og samtidig lavt antall fritt T4.
T3 bryr man seg ikke med i denne diagnostiske sammenheng.
Oppdages denne konstellasjon, vil det i høyden bli tatt en antistoffprøve, og fordi mistanken går i retning av lavt stoffskifte, velger man anti-TPO.
Og den er altså i dette tankeløp, negativ.
TRAS blir ikke tatt - det tas nesten bare når mistanken går mot høyt stoffskifte.
Årsaken til lavt stoffskifte kan skjule seg i de TRAS stoffer som kalles "blokkerende TRAS". Stoffer som blokkerer for kjertelens tilgang på TSH vil resultere i lav fT4 og derpå høy TSH.
Mangel på bindeproteiner.
En annen årsak, som heller ikke blir undersøkt på stoffskifteindikasjoner.
Kjertelens produkter blir behørig bundet til et bindeprotein før det slippes ut i blodet. Det er 3 typer som brukes, men TBG (ThyroxinBindeneGlobulin) velges i 90%.
Hvis det ikke er nok av disse vil det måles lave hormonmengder og høy TSH.
Sentrale og tertielle årsaker til lavt stoffskifte medfører samtidig lav TSH.
Disse tilfellene behandles ikke her og nå.
Og hva resulterer slike resultater i ?
Jeg kan prøve å skissere noe av det jeg kan tenke meg :
Det resulterer i at man føler seg elendig - man har jo lavt stoffskifte !
Så går man omsider til legen, eller klager sin nød da man er der i et annet æren ?
Og legen tar dette i første omgang på "sytekulturens alter".
På et senere tidspunkt kan det hende at legen sitter der med et stoffskifteresultat som av laben defineres som fint - det er jo innenfor referansegrensene....såvidt.
Legen er nå sikrere på hvilket alter pasienten tilber.......
Her på forumet vil nok mange nikke gjenkjennende til verdier som såvidt tipper innenfor nedre referansegrense (øvre for TSH), men likevel får klarsignal tross nok av symptomer å henge mistanken på.
Det skjer jo også når årsaken er en thyreoiditt, men det snakker vi ikke om her. Vi snakker spesifikt, og kun om de få tilfeller der man ikke finner antistoffer.
I 90% av tilfellene finner man jo årsaken i antistoffer.
Det tilbys gjerne diverse medikamenter, som ellers, fra somatiske til psykofarma.
Men de hjelper jo ikke......
Så til slutt, kanskje :
Livet har for mange gått rett til H...
Man er lei og har mast lenge, så legen starter en Levaxinbehanling. Eller andre alternativer som fører til en behandling med stoffskiftehormoner.
Dette fører til :
1. Stoffskiftesituasjonen kan bedre seg, men den behøver ikke .
2. Pasienten kjenner ikke noe til behandlingen.
3. Stoffskiftet blir svært ustabilt fra måling til måling.
Det kan skje, at tilførsel av høye doser stoffskiftehormoner over lang tid kjører TSH til null og kjertelen mister sitt stimuli. Om det foregår over lang tid, kan det føre til degenerasjon av kjertelen og at kroppen tilslutt fjerner kjertelvevet.
Kjertelen er rett og slett borte.
Behandlingen har i så fall medført at pasienten er blitt påført et meget alvorlig kjerteltap. Kjertelen har jo vært iorden hele tiden og har ikke vært syk, men bare ikke klart å levere varene av kjente behandingsbare årsaker.
Så gjelder ikke dette så stor prosentdel av de som får diagnosen hypothyreose, men jeg kan få lov å mistenke at andelen av de som ikke får en vellykket behandling er større.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-04-09, 19:26 #6
Hva er konsevensen av å ha en T3 litt over normalnivå??
Jeg var hos legen og fikk prøvesvar fredag. Jeg har gått på armour i en måned ca. Har trappet opp fra 15 mg til 90. Livet har forandret seg veldig og jeg føler meg markant bedre ikke så trett, bedre humør mere krefter. Synes det er helt fantastisk!
Men legen min mente jeg var overdosert da min t3 var på 7,9, t4var op 15 og tsh var nede i 0,53. Hun vil jeg skal redusere dosen men jeg føler meg fin og ser ingen grunn til det. men jeg har fått leggkramper og hun mener det kan være et symptom på overdosering. Noen som kjenner til det? Og hva er konsevensen av å ha en t3 litt utenfor normalnivå??
-
26-04-09, 22:29 #7
Sv: For høy t3
Nå er ikke din FT3-verdi så veldig høy. Jeg hadde over 16.0 - DET var for høyt. Hvis du føler deg bra nå, hold deg til den doseringen. Leggkramper. Det kan komme av for lite D-vit. Eller for lite Magnesium. Eller av andre ting.
Du er nok ikke så veldig overdosert!
-
27-04-09, 17:24 #8
Sv: For høy t3
Takk !!
Det er vel det jeg tror jeg og at den t3 en er til å leve med så jeg har ingen planer om å trappe ned foreløpig!!!
-
27-04-09, 22:24 #9
Sv: Hva er konsevensen av å ha en T3 litt over normalnivå??
Når leger henger seg totalt opp i verdier, og behandler folk VEKK fra en optimal helse.. Ja, da, da er alt helt, helt feil. Blodprøver er fine referanser, men ikke noe å følge blindt, som man ofte gjør her til lands.
Se på meg. Jeg har flotte stoffskifteprøver, relativt normale. Men formen min er helt elendig. Jeg har aldri følt meg så dårlig som jeg gjør nå - Men jeg har heller aldri hatt så fine blodprøver. Så, ja.. Behandling er nok viktigere enn blodprøveresultater. Og når alle leger i verden forstår dette, at RESULTAT veier tyngre enn EGNE MENINGER - Ja da, da har verden blitt et bedre og sunnere sted å bo!
-
28-04-09, 11:39 #10
Sv: Hva er konsevensen av å ha en T3 litt over normalnivå??
Er helt enig med Thomas - blodprøver skal bare assistrere behandlingen - aldri diktere.
Så er det slik at en kjertel jo produserer T3 og sender ut i blodet. Det medfører at det er mer T3 i en kjertel enn det er i blodet.
Så når vi som får alle våre thyroxiner fra det som var inne i kjertelen, blir det litt for mye T3.
TSH er følsom for både T3 og T4, så derfor går denne mer ned når man bruker Armour. Hos meg blir den null på halvparten av den dosen jeg bruker idag.
Mine T3 verdier var høyere i starten, så det kan hende de går litt ned med tia.
Leggkramper har jeg også.
Tror det kommer av at binyresystemet ikke henger helt med - spis salt (helst Himalayasalt uten jod) Det tar krampene på 5minutter hos meg.
Etter min mening, er du inne på det helt riktige : DU - er et bedre måleinstrument enn de som finnes på labben......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Artikkel om lavt stoffskifte i "Mat og Helse"
Av marge i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 3Siste melding: 09-02-13, 20:12 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
"Ikke så veldig lavt stoffskifte"
Av mariemor i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 25-03-09, 22:23 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11 -
Jeg blir ikke bedre, tror jeg må forsøke "Armour"
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 16Siste melding: 30-05-07, 13:16
Svar med sitat
Bokmerker