Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Hva er binyretretthet?

Noget af det bedste om binyretretthet findes sammenfattet og beskrevet på Meretes hjemmeside Meretes tyreoidea - side, hvor alle, uden forudgående kendskab til denne konsekvens af stofskiftesygdom - kan få et indledende indblik i begrebet: "trætte binyrer".

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Side om binyretretthet og hypothyreose

Hei!
    Fant en side med nyttig info. om binyretretthet.
    Ville dele den med dere:

http://naturterapi.as/fagartikler/binyretretthet
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Standard Sv: Side om binyretretthet og hypothyreose

Kjempeinteressant Carro.
    jeg holder mer på naturterapi enn på skolemedisin. Infoen her er av ypperste klasse.
    Spennende. Skal sjekke flere ting her.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Artikler om binyretretthet / binyrebarksvikt

Kortisol i spytt ved sykdom i binyrene
    "Hovedbudskap

Kortisol i spytt reflekterer biologisk aktivt kortisol
    Kortisol i spytt ved midnatt er en enkel og god screeningtest for Cushings syndrom, verdier innenfor referanseområdet taler sterkt imot syndromet
    Kortisol i spytt kan anvendes til å tilpasse dosering av kortison ved binyrebarksvikt"

Og hvorfor vet ikke leger dette?

Denne er også interessant, selv om den handler mest om Addisons syndrom
    Primær binyrebarksvikt – årsaker, diagnostikk og behandling

http://findarticles.com/p/articles/m.../ai_n13675760/
    Problemet med mange leger er at de ser på hver hendelse som skjer i kroppen separat, men alt henger sammen
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Hva er binyretretthet?

TAKK--må lese dette flere ganger, men her vektlegges iallfall DHEA mere enn det jeg har kommet over ellers. Klart det må ha noe å si (og vi har begge verdier under 100)....Og nok en gang får en bare ta inn over seg at dette også vil kreve tid. Ikke i dager eller uker, men år...og det erfarer en jo også.
    Mvh. Gunnda.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, jeg har sittet og lest farmasøytiske avhandlinger etc. Mange stiller seg tvilende til nytten av DHEA. De henviser til en rekke undersøkelser. Men jeg håper legen min ser stort på det, og gir meg det. Så vidt jeg vet, er det helt ufarlig i små terapeutiske doser, som vi skal ha. Så et sted hvor de operterte med 150 mg pr dag i en periode (glemt lengden, lurer på om det var 12 uker, men er ikke sikker). Det hørtes mye ut med 150 mg!

Det er jo det samme med Cortef, om du bruker det i så høye doser som man kan ifølge vaskeseddelen, er det mye bivirkninger som kan oppstå. Men vi skal jo ha små, terapetiske doser av HC tabletter.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

MIn DHEA er også lav (målt i blodprøve i våres, ikke spytt). Har lenge tenkt på å diskutere dette med legen min. Men jeg har blitt skremt av de uheldige bivirkningene av for høy dose, da særlig for kvinner (akne og hårvekst i ansikt er jeg ikke interessert i). Wilson anbefaler ikke DHEA-tilskudd til kvinner, ihvertfall advarer han mot det. Han anbefaler heller progesteron eller pregnelon i form av krem. Det er forløperen til DHEA, og ofte medvirkende årsak til pms-problemer. Pms-problemer sliter jeg masse med! Har derfor tenkt å diskutere bruk av progsteron/pregnelon-krem med legen denne uka.

Ser at Wilson understreker at det må være naturlig progesteron og ikke syntetisk. Er det noen som kjenner til dette? Går det an å få tak i det her i landet?

Blir interessant å høre hva legen din mener om DHEA, Vigdis! Synes dette er interessant!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg venter på boka til Wilson, så dette med DHEA har jeg ikke lest. Men det er interessant. Kviser er ikke ok. Slet med det da jeg gikk på Levaxin og var undermedisinert. Så har jeg fått resept på progesteronkrem de lager på Ullevål (orker bare ikke hente den, energininået er i bånn). men om den er på naturlig progesteron, det vet jeg ikke. Men jeg får ringe og høre innholdsfortegnelsen!

Etter tre besøk hos legen, har jeg endelig Cortef i hendene, begynner i morgen! Pregnelone skal jo være alle hormoners mor, er det ikke det du sier, Anisa? Så kanskje det er en god løsning for kvinneplager som overgangsalder, pms osv.

interessant om DHEA

Hvor lenge har du gått på HC tabletter nå, Rufus? Merker du bedring?
    Sist endret av Vigdis; 26-10-09 kl 16:36 Begrunnelse: tillegg link

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Så har jeg fått resept på progesteronkrem de lager på Ullevål (orker bare ikke hente den, energininået er i bånn). men om den er på naturlig progesteron, det vet jeg ikke. (.......)

Hvor lenge har du gått på HC tabletter nå, Rufus? Merker du bedring?
    Ja, jeg tror nok jeg skal be om krem også. Men jeg må kanskje ta noen tester først?

Har brukt HC tabletter i halvannen måned. Merket bedring med en gang. Dvs i forhold til krem. Men har hatt problemer med å finne riktig nivå. Bruker temeraturtesten fra Dr. Rind som de anbefaler i STTM. Forrige uke klarte jeg å få temperaturen min stabil på 36,8 nesten en uke i strekk. Merket at stress var ikke noe problem lenger og jeg begynte å tenke at "dette går veien, nå er jeg på riktig HC-dose". Men så fikk jeg tilbake tidligere symptomer følte meg stresset etc, og temperaturen har svingt masse de siste dagene. Så det er ikke så enkelt, tydeligvis. Jeg er på 25 mg nå. Formen nå er ganske dårlig. Er ordentlig undredosert både på hc og thyroxin, antakeligvis. Synes det er litt tungt dette. Tilbakefallet kom i forbindelse med menstruasjon, vet ikke om det er tilfeldig, men formen er generelt dårligere i den perioden - og før. Kanskje er det sånn at jeg må øke hc-dosen i forbindelse med mens, stressdosere?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg ble ikke bedt om tester for å få resept påremen fra Ullevål. Jeg forklarte at jeg ikke lengre ville bruke østrogenstikkpiller for tørr skjede, som jeg har brukt før.

Rufus: Kanskje har du ubevisst stresset ørlite grann da du ble bedre? Eller kanskje menstruasjon er litt stressende for kroppen? Forandring i hormoner under mens kan kanskje påvirke kortisolnivået? Så vidt jeg har skjønt på det jeg har lest, er det bare å regne med opp -og nedturer mens vi blir langsomt bedre

En artikkel om binyrebarksvikt/binyretretthet og psykologi. http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/full/66/1/72

Hør her:"Chronic fatigue syndrome (CFS) affects up to 2.5% of the US adult population,1-3 with an estimated total economic loss of $9.1 billion per year.USA En billion =en milliard"

Kortversjon av artikkel på dansk http://infolink2003.elbo.dk/PsyNyt/D.../doc/16041.pdf (nevnt tidligere i min tråd om meg selv)

Side 1 av 3 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn