Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Hybrid View
-
24-10-09, 11:46 #1
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2009
- Meldinger
- 3
Stoffskifte på grenseverdi
Hei på dere. Jeg har sittet å lest endel igår på dette forumet, og det er jo kjempeflott, men beklager hvis jeg spør og graver om ting som allerede står, men jeg skjønner ikke alt av dette her akkurat
For å begynne med begynnelsen så føler jeg meg elendig. Har gått veldig gradvis. Jeg orker ikkke noe, er trøtt hele tiden, blir sliten bare av å tenke på å begynne å gjøre noe, ingen matlyst (solvom mat smaker når jeg først får spist) Mensen 2-3 ganger i året, leddsmerter som bare blir verre og verre. Kommer ikke på mer i farta.
Jeg dro til legen, da mamma har lavt stoffskifte, og begge søstrene mine har fått resultater at det ligger "latent" hva det enn betyr.
Jeg fikk ikke noe brev om blodprøveresultatene i posten, men jeg ringte inn, og fikk til svar at blodverdiene, blodprosenten, blodceller, jernlager og b12 etc var bra, men så var det (husker ikke navnet) en verdi på grensen, den lå på 11 (skulle visst være mellom 9-19..?
Den andre verdien lå på 2,2, og skulle ligge mellom 0,35 og 5..?
Jeg må inn til ny blodprøve om 6 uker. :(
Noen som skjønner hva alt dete betyr? Jeg synes det var så dumt det ikke var et klart ja eller klart nei..For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
24-10-09, 12:09 #2
Sv: Stoffskifte på grenseverdi
Hei - melding nr.1 - og velkommen skal du være.
Hva det betyr er det vel ingen som vet......
Man antar en masse og lager tolkingsregler som ofte er mer til hinder enn til hjelp.
Men jeg kan forsøke.
Det er litt mer komplisert - men ikke ta alt sånn i starten, det bare forvirrer.....
Analyseresultatet som er 11 og som har referansegrensene 9-19 er sansynligvis fritt T4. (fT4)
Som er et pro-hormon som produseres av kjertelen.
Den på 2,2 og har ref.grenser 0,35-5 er sansynligvis TSH (ThyreoideaStimulerendeHormon)
Dette er et hormon kontrollsenteret i hjernen sender til kjertelen for å regulere hvor mye den skal produsere.
Når denne er lav, syns kontrollsenteret at det er for mye fT4 i blodet.
Når den er høy er det for lite fT4 i blodet.
Når alt er i balanse har TSH ofte en verdi i nærheten av 1, og kjertelen produserer sånn passe.
Så endres jo kroppens behov for stoffskiftehormoner hele tia - så disse verdier endres derfor hele tia for å passe på at kroppen får akkurat passe.
Men disse blodprøver, og hva de "bør" lige på - baserer seg på et statistisk gjennomsnitt. DIN optimale verdi kan ligge hvor som helst - tilogmed litt over eller under dette.
Litt mer statistikk forteller at 90% av de som får lavt stoffskifte, får dette fordi kjertelen ødelegges av sykdom.
Denne sykdommen finnes det blodprøver som kan detektere.
Anti-TPO og TRAS er eksempler på disse. Og det er jo mye viktigere å ta disse i en diagnostisk sammenheng, særlig med slik familiær arvelighet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-10-09, 12:13 #3
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2009
- Meldinger
- 3
Tusen takk for svar!
Jeg ble LITT klokere, men ikke veldig. Dette er nok mer innviklet enn jeg noen gang hadde trodd.
Ja for noe galt er det med kroppen min. Jeg er jo 24 år gammel, og føler meg som jeg er 80.. :( Får ta blodprøve på nytt og snakke litt med legen da. Kanskje få litt forklaring og synspunkter annet enn tre linjer med tekst på et brevark.
Vet dere om det er mulig å få prøveresultatene på et ark? Ser det er mange her som har all mulig info. Det skulle jeg like å hatt også
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
24-10-09, 13:23 #4
Hei HildeK!
be om å få kopi av alle prøver. samle dem i en perm. legg dem ev ut her, så kanskje noen som kan litt om det kan svare deg. Det er dine svar, din kropp. Og noen ganger mener leger at det er bra svar på prøver, for de det er innenfor normalen. Men kanskje er du en som trenger å ha en høyere verdi, som mange av oss som ikke er helt i 100.
Les og spør deg klok! ta med mange spørsmål til legen, legen er der for deg, vet du!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
24-10-09, 19:34 #5
Ruth har gode råd - jeg kan bare tillegge at det er ikke så mange elger som har full oversikt over hva stoffskiftesykdom kan føre til. Derfor er det påkrevet at en utdanner seg så godt det lar seg gjøre i sin egen situasjon.
Jeg har den erfaring at flere setter pris på en ptint fra internett - men også at noen hater det !
Så spør....
Så vet de fleste at vi har dårlig konsentrasjonevne og hukommelse - men trenger å bli minnet på det.
Si du husker så dårlig at du gjerne vil ha alle prøvesvar skriftlig.
De får jo gjerne et ark fra labben som de kaster etter at de han overført resultatene til dataen.
Be dem sende det til deg ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-10-09, 21:36 #6
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2009
- Meldinger
- 3
Tusne takk for svar, det virker som det er mange flinke folk som har vørt igjennom hele rekka med leger og alt mulig her. Så godt å få litt tips og info av dere. Tusen takk. Ja jeg får nok prøve å forstå litt i første omgang. Har fått høre at jeg ikke må gi meg, og bare stå på og mase. For uansett om det er stoffskifte, eller evt noe annet, så ER det noe riv ruskende galt med kroppen. Så får vi se hva de finner ut. Men sprøyteskrekk er ikke moro å ha når man må ta blodprøver. Men blir vel snart kvitt den skrekken
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Svar med sitat
Bokmerker