Hei Vigdis...
Det er ingen trøst, men jeg fryser hele formiddagen, og begynner å svette mot kvelden.
Til å begynne med,ja,det var slik det begynte...la meg tilsynelatende """frisk""" en kveld, og sovner uten problem. Kl. 0240 våkner jeg som om kroppen" fikk støt av strøm" gjennom seg,forferdelig hjertebank og gjennomvåt av svette. Den natta begynte våkenheten(våkna omtrent til samme tid,ca.0230 hver eneste natt, og lå så våken til kl 6-7 om morgenen, og da sovna jeg igjen. Dette ble mønsteret i flere mnd.
Jeg stod opp følgende dag og kunne ikke gå..klarte så vidt DRA føttene langs
gulvet. Over natta mista jeg all matlyst..gikk ned 8 kg på 10 dager, tissa ofte, nøs adskillig mer enn vanlig, "noe" angrep det ene øyet mitt.....m.m.
Pr. i dag har jeg utvikla problem med å sovne om kvelden .Ja, Vigdis..ikke ok dette at søvnen går på trynet.Noen symptom ER blitt bedre, men langt fra slik det var...
Nå vet jeg at jeg har lest (et eller annet sted) at for lite DHEA gjør at vi får problem med å sovne om kvelden. Og du har lav DHEA også..jeg lurer på hvorfor vi ikke får støtte der? Det er jo et viktig hormon for så mange ting. Det blir forøvrig brukt som en "pekepinn" på generell binyrestatus".
Lav DHEA indikerer lav t nivå av de andre binyrehormona også.
Jeg har aldri fått målt aldesteron, men tror vi bør det også!!?
Så svar på spørsmålet ditt :
støtte tilsvarende mellom 20-40 mg HC
selen
zink
magnesium
D3
omega 3
B12 (injeksjoner hver 3.mnd)
Trio-Be
jerntilskudd
C-vit
B-kompleks
Periodevis har jeg tatt binyreekstrakt.

Evnt. litt om mat ---Jeg spiser MASSE grønnsaker(vitaminer og mineralstoff (ikke minst med tanke på sporstoff), noe frukt og bær.
Jeg spiser feit fisk 4 ganger i uka, ellers kyllingbryst, og ren karbonadedeig (på ulike måter).
Jeg drikker ikke melk lengre, så spiser norvegia for å ikke få for lite calsium.

Mvh. Gunnda.