Side 5 av 12 Først 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 119
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hypothyreose. Type 2? Skeptisk

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Man blir IKKE bedre av stoffskiftehormon-erstatning hvis man ikke er syk. Man merker kun bedring hvis man er syk! Som en bekreftelse blir man bedre - Så det er bare en måte å finne det ut på!

Men for guds skyld, sjekk binyrene først folkens! Ellers kan reaksjonen bli negativ!
    Det mener jeg også er korrekt, med et tillegg :
    Man kan faktisk være stoffskiftesyk - få tilført hormoner - og enda hjelper det ikke.
    Og, man kan merke en delvis bedring.
    Slike tilfeller er jo sjeldne da, men det er jo egentlig dem vi snakker om ?

Det er nettopp dette som holder liv i tanken min om at jeg egentlig ikke trengte behandling med stoffskftehormoner.
    De hjalp jo ikke !
    Og blodverdienene var en rutsjebane opp og ned og uten at jeg hadde nevnverdige kvaler ut over de symptomene jeg hadde levd med ganske lenge.
    Det ble endring i dette når jeg kom over 200µg/dag Levaxin.
    Men til det verre !
    Og enda fortsatte man å justere oppe og ned.........
    I 16 år.
    Internett og forløperen til dette forum måtte til før jeg fikk så mange kunnskaper at jeg torde å stole på mine avgjørelser.
    Helsevesenet hadde ikke evner til det !

Hva om det var jodmangel uten at kjertelen vokste ?
    Eller mangel på noe annet ? D3 ?
    Men, for all del - det kan ha vært det første også ?

Det er bare en regel som er uten unntak.
    Denne.
    Det finnes ingen regler uten unntak.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

Standard en oppdatering, hva tror dere??

Hei, det er lenge siden jeg var innpå her nå og tenkte å komme med en liten oppdatering.
    Jeg har siden sist knasket vitaminer og har nå tatt nye blodprøver.
    Symptomene mine har forverret seg enormt, jeg er nå langtidssykemeldt, og klarer omtrent ingenting. Jeg er helt utslitt, kroppen vil ikke, muskelsmertene er værre enn noensinne og psyket er forferdelig ustabillt hele tiden. Skal tilbake til legen i slutten av oktober for å få svar på blodprøvene mine, men de har jeg allerede fått kopi av selv....

er det noen av dere som har noen formening om hva verdiene denne gangen kan tyde i retning av?

blodprøver sist Blodprøver i dag
    Homocstein 11,2 8,9
    Kalsium 2,16 2,40
    C-peptid 622 420
    kolestrol 5,4 5,6
    HDL kol 1,2 1,3
    TSH 0,88 1,88
    T4 14,6 14,6
    T3 4,4 5,4
    SHGB 49 42
    D3 25 55

Homocysteinet mitt har altså gått ned fra 11,2 til 8,9
    TSH har økt fra 0,88 til 1,8
    T4 er stabil på 14,6
    T3 har økt fra 4,4 til 5,4

furst har endret referanseverdiene for t4 og t3 siden sist

ref for tsh er fremdeles 0,20- 4,0
    ref for t4 før 9-22 nå 11-23
    ref for t3 før 2,3-5,7 nå 3,5-6,5

vet ikke hvilken betyding dette har for tolkningen av prøvene

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei mojave.
    Lenge siden, og du er verre sier du.
    Det vises jo også på prøvene.
    Jeg vil jo bemerke at det bare er å knaske videre på D-vitaminet, og det spørs om ikke dosen bør dobbles nå som mørketia er godt igang.

Så har du jo enda for lite stoffskiftehormoner i blodet. Det kan hende at stoffskiftet øker litt med en høyere dose.
    Grunnlaget for å tolke prøvene til lavt stoffskifte er først og fremst i de sekundære prøvene, som alle går i retning av for lavt stoffskifte.
    Veldig viktig å ha med disse !

så hvordan dose har du tatt de siste månedene ?

Slik endring av referansegrensene som er foretatt vil virke slik for ditt vedkommende :
    Hvis du sender samme blodprøve til to labber som har forskjellige referanseområder, får du to forskjellige svar.
    Det med høyest referanseområde gir det høyeste svaret.
    Dermed har alle dine stoffskftereserver gått tilbake.
    feks. : fT4 som er to like prøvesvar har dermed gått tilbake på den siste prøven.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

okay, da var det som jeg mistenkte da, det så jo så likt ut.......du er helt sikker på dette altså at verdiene blir lavere enn det ser ut fordi de har justert referansene??
    Jeg er rett og slett helt elendig, slik jeg har knasket de siste månedene er nesten ikke til å holde ut heller hehe
    det varier litt hvor mye jeg klarer å få i meg, men jeg tar vel som oftest fem av de nycomed d3 tablettene om dagen, to trio Be, og et annet vitamin B kompleks, samt to kalsium med d vit. Jeg har ikke vært hos den legen som holder stoffskiftet mitt under oppsikt men skal tilbake til han i oktober
    han mente egentlig at det skulle holde med fire møllers dobbel om dagen han....
    jeg blir rett og slett koko av dette, formen er helt elendig virkelig elendig

takk for at du tar det tid, jeg er på randen til selvmord snart tror jeg, kroppen føles ikke ut som om den noen gang vil bli bra....

Mojavi

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo lys i tunellen da mojavi.
    Og det lille lyset bør du fokusere på - ikke det store mørket.
    Er sikker på at du kommer deg gjennom og vil se positivt på tilværelsen igjen !

Hvis ikke du er under osteoperosebehandling, så er det ikke sikkert at kalcium er nødvendig.
    Det er D-vitaminet som sørger for at du tar opp den kalsiumen som er i maten, og er det lite D-vitamin kan du spise så mye kalsium du vil - det blir bare ikke tatt opp.

Og - med en høy D-vitaminstatus er det mest sansynlig at du tar opp nok kalsium av maten du spiser.
    Jeg ville heller byttet kalsiumboksen med vitamin K2 - særlig hvis osteoperose er et tema.

Håper du snart er gjennom dette da mojavi

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

holder øynene plantet på det lille lyset i tunnellen jeg hehe,
    jeg klarer ikke helt å se hvorfor de blodprøvene jeg har tatt nå egentlig peker på at jeg har lavt stoffskifte, please remind me? konsentrasjon og tankevirksomhet funker ikke helt som det skal her.

en annen ting jeg lurer på er, sist jeg tok prøver hadde jeg ferritin på 32, ref 15-22.

det er ikke målt denne gangen, men kan det være at jeg er så kjempedårlig på grunn av det? Jeg har veldig kraftige mensblødninger og tar i dag ikke noe jerntislkudd.

jeg har jo ikke så høyt tsh, men det har jo økt i løpet av noen måneder fra 0.44 til 1,8 som det er nå...

i stoffskiftesammenheng er dette en stor økning? Det virker som om legene ikke i det hele tatt vektlegger økning eller senkning så lenge verdiene er innenfor referanse.....

at min T3 har økt fra 4,4 til 5,4 kan det betegnes som signifikant økning og noe man virkelig kan merke på kroppen.

husker ikke lenger noenting av det jeg har lest og fått svar på her jeg...hulk.....og sukk

men stigning i T3 og stigning i TSH og lavere T4 enn sist indikerer nå altså lavt stoffskifte?

Vel og bra hvis prøvene kan vise det, jeg hadde på en måte slått meg til ro med at jeg kanskje hadde den autoimmune varianten som ikke vises på prøver,,,,,,

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

fT3 hadde også endret ref. området vel ?
    I så fall er det jo ikke noen stigning - og det er dessuten vanlig at fT3 stiger i de "innledende rundene".
    Det er vel noe en ikke har noen god forklaring på, man bare registrerer at det er sånn.

At TSH stiger er jo reelt. Her er ikke refområdet endret. Og det er jo rigtig at endringen ikke er signifikant, men dog i feil retning.

Men som jeg skrev, en trenger ikke vektlegge mengdeprøver eller styringshormoner. Det er nok å se på de mer sekundære prøvene, som alle viser at stoffskiftet er for lavt.

Det er nå min måte å se det på - du må jo selv vurdere og undersøke.
    Det er viktig for deg.

Jeg ser at overskriften er Hypothyreose2 - og det er det ikke belegg for i disse prøvene. Da ville alle mengdeprøvene og TSH vært høye, mens de sekundære hadde vært som de er.
    Det må etter min mening være noe annet.....

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

selv lurer jeg på om jeg er i tidlig stadie av primær hypothyreose nå. TSH stiger og T4 er jo lavt om enn innenfor referanseverdi, det har jo blitt lavere enn det var primært samtidig som symptomene er værre.

Man kan vel si at mitt T4 er lavt??? eller burde det vært enda lavere om man skal kunne si at dette er hypo i utvikling???

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vel - alt er relativt, og ikke noe er vel så relativt som ens stoffskifte.
    Om du har vært vant til en høyere fT4 når alt var bra, så kan du få symptomer om det så er 20.

fT4 er jo lavt i referanseområdet og ligger dermed an til å kunne være symptomgivende.

Og det er jo flere tegn som kan tyde på at du har rett i dine antagelser.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

har også hørt noen si at T4 kanskje burde ligge et eller annet sted i øvre sjikt, gunstigst i øvre 2/3 av referansenivået for ikke å være symptomgivende ved hypothyreose,,,,,,,,hva mener dere om det????

Side 5 av 12 Først 123456789101112 Siste

Lignende tråder

1. Hypotyreose type 2
    Av minnie i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 9
    Siste melding: 23-11-13, 11:14
  2. Hypotyreose Type 2
    Av Anisa i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 8
    Siste melding: 31-03-10, 13:06
  3. Bilder: FØR og ETTER Levaxinbehandling (Hypotyreose Type 2)
    Av Thomas W H i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 2
    Siste melding: 29-09-08, 13:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn