Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Hybrid View
-
29-09-09, 10:17 #1
Sv: Speciallæger malker de offentlige kasser.
Det er også et utbredt problem i Norge - og til like stor forbannelse !
Problematikken var fremme i den nylig avholdte valgkamp.
Noen hevdet at for å få bukt med køene kunne man bare kjøpe flere private helsetjenester - noe som ble imøtegått med at det var jo de samme legene som jobbet der.
Dermed må jo summen av det arbeid som utføres bli det samme.
Jeg fikk jo ikke lov av noen av mine arbeigdsgivere til å drive privat verksted hjemme da jeg jobbet.
Men så var jeg jo bare en skarve Tv-reparatør jeg da......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-09-09, 11:39 #2
Ja, ikke kun i Danmark og Norge så, men også i Sverige er der samme problem med køer i det offentlige sundhedsvæsen. Er det ikke bare underligt, når man skriver sig bag øret, at disse tre lande uddanner flest læger pr indbygger? Vi har - kort sagt - flere læger til rådighed, end i andre lande, hvor der ikke i samme grad eksisterer problemer med flaskehalse og ålelange køer af patienter, som venter og dør i ventetiden! Hvad sker der? Hvordan kan det gå til?
Hvis bare hver speciallæge forsømmer bare 1-2 patient om ugen enten fordi patienten "kan vente" eller lægen helst ser patienten i sin privatpraksis.... hvor mange ventende/forsømte patienter pr speciallæge på årsbasis vil regnestykket lyde på? Ganget med antallet af speciallæger i alt? Og hvad med det kollegiale loyalitet? Kan man udelukke, at en offentligt ansat læge hellere sender patienten til sin kollega, både offentligt og privatpraktiserende speciallæge, hvis den offentligt ansat læge skønner, at patienten får bedre af behandling privat, vel at mærke hvis patienten skønnes at have råd til at betale for det? Jeg synes ikke man kan udelukke det. Ikke længere i hvert fald.
Før kunne vi, stort set sætte vort lid til lægernes integritet og etik. Eller har vi bare bildt os det ind? Denne illusion er punkteret nu, hvor det ikke længere er en hemmelighed, at lægerne, som alle andre, går efter mammon, før de går efter Lægeløftet.
Nu er jeg ikke så hensynsløs, at jeg vil nægte frie mennesker selv at vælge hvor og for hvor meget de vil arbejde. Men når så vigtig en samfundsfunktion som lægegerningen, der i realiteten har magten til at lade skatteydere live eller dø - lige pludselig skal forvandles til lægernes personlige pengejagt, hvor der skelnes mellem de velhavende og de fattige patienter -og hvor det derigennem påvirker statskassen ved at enten helbrede aktive skatteydere, eller aflive/invalidere forhenværende skatteydere - der bør samfundet stille betingelser over for de pengehungrende læger, så de skal tilbagebetale omkostninger ved deres lægeuddannelse inkl. den løn de har oppebæret de første fem år efter at de er blevet dimitteret fra lægestudiet. For speciallæger med en lille guldgraver i maven burde det gælde, at også lønnen for hele den turnus-periode, hvor lægen har stået i lære til et speciale på et hospital - skulle tilbagebetales.
Så kunne ingen have noget imod, at nogle læger hellere praktiserer privat, end de vil takke samfundet ved en indsats for borgere i det offentlige sundhedsvæsen. Det burde bare ikke være for vores egne penge, vel?
I Sverige har de fået et fænomen kaldt for en "stafet-læge". En stafetlæge er en slags vikar, ansat af et privat lægejobsformidlingsfirma, der udlejer læger alle steder, hvor der er "lægemangel".... minimumlønnen "för en stafettläkare ligger på runt 100 000 kronor månaden, men det finns bolag som lockar med upp emot 50 000 kronor i veckan, alltså 200 000 i månaden. Och förutom hög ersättning (løn/red.) får läkaren oftast resor och boende betalt. - Det är en del läkare som väljer att lämna landstingsvärlden och går över till att jobba mindre via bemanningsföretag och ändå får samma eller i vissa fall högre ersättning.
LÄKARBRISTEN gör att så gott som alla läkare kan få jobb - även de slarviga och mindre kunniga. Enligt Staffan Berglund söker sig sådana läkare till just bemanningsbranschen. - Även om man gör en noggrann kontroll så har det förekommit att vi rekryterat läkare som det sen har visat sig inte håller måttet, säger han. Hur lång tid tog det innan det upptäcktes?" Kilde...
Hmm... 50.000 svenske kroner om ugen. Er det ikke bare vidunderligt? I Danmark har vi ikke "stafet-læger" endnu, men det får vi. Allerede i 1995 (?) har vores borgerlige undervisningsminister (var det vist nok) den ærværdige herre Bertel Haarder halveret antallet af lægestudiepladser i Danmark. Men han har ikke halveret antallet af lægestudiepladser til udenlandske lægestuderende fra Island, Norge og Sverige, vel?
Sammen med de seneste 8-års privatiseringer gennemført i det danske sundhedsvæsen af den borgelige regering, kan det kun ende samme sted, hvor det svenske sundhedsvæsenet står nu og er nødt til betale 50.000 sek til stafetlæger. Allerede i dag i Danmark kendes tilfælde med speciallæger, der tjener 50 millioner dkr om året på at udføre behandlinger på patienter, det offentlige, udsultede sundhedsvæsen ikke har kapacitet til, fordi de borgerlige politikere har lokket grådige læger til at etablere et privat skygge-sundhedsvæsen ved siden af det offentlige.
Mit kvalificeret bud er, at havde vi med et slag afskaffet alle de private speciallægeklinikker og privathospitaler - ville "lægemanglen" ikke alene være afskaffet på en gang, men vi ville nok også få en del læger i "overskud"....
Jeg har talt med en privat bekendt, en privatpraktiserende speciallæge ved en privat sammenkomst for ikke så længe siden. Han sagde direkte, at aldrig har han arbejdet så lidt for så meget, som efter at han har forladt sin offentlig ansættelse og etableret sig privat. Han kan nu - sagde han - nøjes med at arbejde 3 dage om ugen og få dobbelt så meget i løn, end før han arbejdede fuldtids på et offentligt hospital til 1 million dkr om året.
Når det foregår på denne måde, kunne vi uddanne dobbelt så mange læger end nu, og alligevel ville "lægemangelen" blive lige så stor. Det er ved at begynde at gå op for mig, at dette må være, ikke af politikere (ikke andet end de er bare for dumme), men af lægerne selv - videreudviklet mangeltilstand, hvor en veletableret lægemangel i virkeligheden er nødvendig for lægernes egen styring af deres indtægts-niveau.
Ingen lægemangel = høj konkurrence = lavere honorarer, ikke? Så gør de medicinske finansgenier til læger det eneste rigtige og etablerer en dundrende lægemangel, de bruger til selv at styre, hvad det passer dem at tjene. Smart! Meget smart. Så smart, at jeg ville ønske de valgte at gå bankvejen i stedet. Så ville der ikke være så mange unødvendigt syge, så mange forsømte syge og så mange afdøde i utide.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-09-09, 11:53 #3
Til skræk og advarsel bør disse artikler læses.... Läkarna de stora vinnarna og Hyrläkare kopplas till dödsfall och skador inom vården samt dette TV-dokummentar i serien Uppdrag Granskning ses.... Det kan meget hurtigt blive også vores virkelighed. Det er allerede undervejs.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-09-09, 13:31 #4
Her i akershus har vi AHUS, og avisen rb har for tre-fire år siden belyst de høye legelønningene, og kom frem til at det var legemangelen som var årsaken til høye lønninger. Det er mange timers overtid som forårsaker de høye utbetalingene.
Her i Norge kan vi søke på nettet på navn og lese ligningen for vedkommende person.
Norske sykehus må søke staten om flere stillinger, og får ikke utdelt så mange stilligner som de trenger.
Ahus har fått mange færre stillinger enn de trenger. Dette er den hurtigst voskende region i Norge, regionen rundt Oslo, og rundt AHUS.
De har mange færre stillinger og mye mindre penger per innbygger enn for eksempel Finnmark, hvor sykehusene har (hadde) tre ganger så mye per innbygger.....
Da må de som jobber her fra før trå til ekstra , og får mange timer overtid og millionlønn.
En helt annen diskusjon er organisering av sykehusene og organisering avhvordan de jobber der.
For eksempel så hadde urologisk poliklinikk ingen kapasietet for nye pasienter, for alle de pasientene som de hadde kom til kontroll stadigvekk. Ved å omorgansiere kontrollene og ikke kalle dem inn så ofte, ble ventelistene omtrent borte.
Bare ett eksempel.
Nytt på ahus er også at de legger pasienten der hvor det er plass, at en men benbrudd kan godt havne på nyre-avdeling osv hvis de har plass. Før så kunne noen avdelinger nseten stå tomme, med full bemanning, og andre ha pasienter i korridorene og overbelastet personale.
mm.

Svar med sitat

Bokmerker