En af de største danske aviser kører siden juli en hel kritisk kampagne mod det forfaldende danske sundhedsvæsen. Avisens chefredaktør har oprettet en blog om emnet, hvor der efterspørges saglig kritik af lægestandens ulyst til at åbne sig mod patienterne og samfundet. Denne blog tæller nu mere end 1200 kommentarer og der bliver ikke lagt fingrene imellem - noget af det mest uhørte nogensinde: folk taler frit fra leveren om, hvad de ikke bryder sig om at opleve i kontakten til lægerne og dette uanset om det handler om lægernes generelle lukkethed som en faggruppe eller - slet og ret de lægefejl som bliver begået og som går ud over den enkelte borger.

Begivenheden, der havde lukket op for sluserne var da en lille dreng døde efter at have slugt et batteri, og hvor selv 11 (?) vagtlæger ikke kunne formå at svinge sig op til at sende drengen videre til en seriøs undersøgelse med noget af det billigste vores sundhedsvæsen kan levere - en røntgenundersøgelse.

Temaet har udviklet sig med fokus på vores lægevagtordning, dennes styrker men først og fremmest - svagheder. Der er fremkommet adskillige beretninger, forslag og kommentarer - alle dog fokuseret hovedsageligt på lægevagtordningen og vagtlæger.

Alle synes at glemme, at lægevagtordningens praksis tegnes af de læger, der kører lægevagt og disse lægers indstilling til vagt-patienterne må nødvendigvis afspejle deres indstilling til både deres egne patienter i dagkonsultationen samt - indstillingen til patienterne generelt.

Ingen synes at være opmærksom på, at lægerne er mennesker på godt og ondt som alle andre mennesker, men betragtes i praksis som de var, lægerne, skabninger af en helt anden race end vores. Overmennesker? Guderne?

Det er hovedsageligt lægerne selv der omhyggelig plejer og opretholder dette skel mellem lægestanden og det øvrige samfund. Dertil hører så også, at denne kløft-opretholdelse hviler i høj grad på lægernes opfattelse, at kritiserer man en læge - kritiserer man dem alle.... og skulle man overhovedet formaste sig til at kritisere lægerne - skal man for det første selv være læge, og for det andet - skal man være parat til at bøde for kritikken og endda kan forvisses fra det danske sundhedsvæsenet, som tilfældet var med den gudsbenådede, en af verdens bedste hjertekirurger Gosta Pettersson danske læger med hjælp fra Sundhedsstyrelsen har fryset ud, så dette gode og dygtige menneske nu redder amerikanske hjerter på en af verdens bedste non-profit klinikker. Hvor mange danske hjerter mon er afgået ved døden, som en direkte følge af vores lægers "ukrænkelighed"?

Ja, sådan går det når man trodser den samlede lægestand og sætter patienterne først! Så langt så godt.... problemet for lægerne i den aktuelle dagens mediefookus blot er dette - at lægestanden kan ikke fryse ud, udvise, blackliste eller chikanere ganske almindelige borgere, der omsider tager blader fra munden og beretter om deres erfaringer, om deres skuffelser og om den sorg de har oplevet som følge af unødvendige dødsfald, der kunne være undgået hvis lægen havde udført sine opgaver under devisen "patienten først". Og så er det, at Berlingskes tema I LÆGENS HÆNDER giver genlyd i alle afkroge af landet tillige med postyret blandt de folkevalgte og deres embedsmænd.

Jeg har ladet mig fortælle, at der skulle være over to millioner unikke besøgende på chefredaktørens blog og at både læger og de folkevalgte følger nøje med den. Jeg har derfor benyttet mig af den store bevågenhed og opmærksomhed en kommentar om mit syn på behandling af stofskiftesygdomme i Danmark. Jeg ved at bloggen er læst af mange og håber derfor, at min kommentar bliver, om ikke en øjenåbner så, i det mindste, en forklaring for de syge og de pårørende - der ikke kan fatte, år efter år, at man er hundesyg mens lægen blot afviser med henvisning til laboratorietal. Mig bekendt var denne vinkel aldrig nogensinde omtalt offentligt i Danmark før, så her nærer jeg et lille håb om, at tabuet er brudt og at der kommer nye tider. Om ikke i morgen, så i fremtiden.