Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
Men jeg lurer på om jeg nå skal prøve å ta mer jern? Hvis det er vedlikeholdsdose jeg har vært på, er det vel ikke så rart at ting er uforandret? Og siden de skryter av at det er så veldig trygt, risikerer jeg vel ikke så mye?
Hvis det var mig, Rufus, ville jeg ikke, i hvert fald ikke endnu begynde at øge jerntilskuddet. Jern er altså ikke så "tryg" at supplere op med, og skal derfor tages meget varsomt om. Man plejer at sige "hellere for lidt end for meget jern".

Jeg ville først slå koldt vand i blodet og fortsætte med at tage samme jerntilskud i tillæg til (samtidigt med) et godt, organisk multivitaminpræparat, der både indeholder A-vitamin og kobber, men ikke calcium. Gerne en dobbeltdose af multivitaminet i en uges tid og dernæst, i fred og ro fortsætte med den oprindelige kombination i et par måneder. Først når der er gået et pænt rum tid at man kan vurdere om der evt. kan være problemer med optagelse eller fortsat mangeltilstand.

Du har et meget pænt hæmoglobin, så dit jernstatus kan altså ikke være så dramatisk slemt (uanset tallene), at du behøver have for travlt med at hæve det lige med det samme.