Viser søkeresultater 71 til 80 av 89
-
13-09-09, 13:23 #71
Sv: Tilbake igjen..... formen min begynner å bli dårlig igjen
Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
-
13-09-09, 13:42 #72
Hei,
Det er en lang historie. Men jeg hadde gått med lavt stoffskifte i flere år uten at jeg visste det ( et brev fra legen som jeg aldri leste...og en lege som ikke fulgte opp) Da jeg sluttet å røyke ble formen drastisk verre. Men siden jeg hadde tatt stoffskifteprøver som jeg, som sagt, aldri fikk svaret på så trodde jeg ikke det kunne være det. Men etter en stund tok jeg igjen kontakt med legen og da ble det tatt prøver igjen og da var prøvene veldig lave og behandling satt igang.
Det var helt tydelig at jeg ble mye verre da jeg sluttet å røyke og at det var derfor jeg fikk sjekket stoffskiftet på nytt.
Min svigerinne ble også dårlig da hun sluttet å røyke og det ble også oppdaget lavt stoffskifte på henne. Så det må være noe som skjer nå en slutter, men at vi nok hadde lavt stoffskifte også før, men kanskje mer i grenseland. Ikke vet jeg...Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...
-
13-09-09, 17:49 #73
En funksjon av at det er nikotin i blodet, er at det fører til at TSH blir litt høyere. Dermed går kjertelen litt på overgir og produserer litt fler stoffskiftehormoner enn den ellers ville gjort. (5%)
Kanskje det kan føre til at en røker holder ut litt lenger ?
Når kjertelen først er blitt uproduktiv har jeg ikke sett at noen har postet noe om nikotinens virkning.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-12-09, 19:58 #74
Scintigrafi....
Ble hevist av egen lege pga at ultralyden jeg tok for en stund siden viste noen "noduläre komponenter". Noen som vet hva det er? Vel, jeg går ut ifra at det kanskje er knuter som de vil finne ut av om er aktive eller passive eller noe sånt..... Derfor ble jeg anbefalt å supplere med scintigrafi. Fikk brev i dag, time på mandag.....også står det at man må slutte med levaxin 4 uker FÖR scintigrafien....

Noe så dumt. Har 4 dager på og slutte jeg da.... Hvor viktig er det å slutte med levaxinen da? Gruer meg veldig til det, ser for meg at jeg kommmer til å bli kjempedårlig uten levaxin i 4 uker... noen som har erfaringer rundt dette??
Carpe diem
-
04-12-09, 23:13 #75
Sv: Scintigrafi....
Jeg forstår ikke helt... har du 4 dage til Scintigrafi fordi brevet kom for sent? Jamen så må de udskyde undersøgelsen... Der står på nettet:
Spesielle forholdsregler: Thyroxin må seponeres minst 4 uker før undersøkelsen og trijodothyronin 2 uker før. Thyreostatika bør seponeres minst 3 dager før. Jodholdige kosttilskudd /helsekostprodukter bør unngås siste to uker før undersøkelsen. CT-undersøkelse med jodholdig kontrastmiddel må ikke være utført siste 4 uker før undersøkelsen. Inntak av jodholdige medikamenter (Cordarone) siste ukene før undersøkelsen vil gi lavt opptak. Amming bør stoppes 24 timer.
Det er ikke min stærke side, at vide særlig meget om seponering af medicinen, men at det ikke bliver dans på roser, er helt sikkert. Hvis du er i job bør de sørge for at sygemelde dig i den periode + den periode efterfølgende, mens du trapper medicinen op igen. Jeg ved ikke om lægerne forventer, at du skal stoppe med Levaxin på en gang, eller om der skal trappes ned. Hvorom alt er, mener jeg at du, indtil videre, er slet ikke informeret godt nok til overhovedet at gå i gang med medicinstop endsige nedtrapning.
Jeg håber bare, at denne undersøgelse er ikke en eller andens forskning, og at der er virkelig brug for den. Det bliver ikke let.
Måske kommer en anden forbi med mere opmuntrende svar, håber jeg...• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-12-09, 11:42 #76
Sv: Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Er heller ikke min sterke side Linn, så jeg ventet.....
Håper du får svar av noen med egen erfaring på området.
Du får en sprøyte med jod som er radioaktivt i en time. (isotopets halveringstid er en time)
TSH sin oppgave er jo å regulere kjertelproduksjonen så den passer til kroppens behov. Det gjør den ved å slippe jod inn i kjertelen - og hvis jodet da er radioaktivt vil dette sees på filmen.
Altså.
Hvis du spiser Levaxin vil TSH være så liten at det ikke slippes jod inn til kjertelen.
Så det gjelder altså selve kjertelen og dennes funksjon.
Når det gjelder kjertler som har knuter, kan disse være av forskjellig type.
Noen er bare uskyldige kuler som ikke påvirker hormonproduksjonen.
Andre kan være autonome (selvstyrte) noduler. (knuter)
Det vil si at de produserer hormoner i vilden sky og trenger ikke TSH for å gjøre det. Resultatet er for høyt stoffskifte som fører til så lav TSH at kjertelen ikke produserer hormoner.
Denne siste typen vil man jo se uansett om du tar Levaxin eller ikke.
Så forhåndstilpassingen til undersøkelsen avhenger litt av hva man forventer å finne.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-12-09, 15:58 #77
Jeg var til en undersøkelse, det er femten år siden. Og husker ikke lengre hva de skulle. Men jeg skulle leve uten Levaxin i fjorten dager. Og ble så dårlig at jeg lå som et slakt på so f aen. Da jeg spurte fortvilt min almennlege den gang om jeg virkelig måtte være uten medisin i fjorten dager, fikk jeg som svar at "ja, det må du".
Da jeg kom på sykehuset, og fortalte hvor syk jeg hadde blitt uten medisin, sa de at jeg slett ikke hadde trengt å gå uten medisin når jeg reagerte så sterkt! Men legen hadde altså ikke ringt sykehuset...
Mitt forslag er: ring dit det gjelder!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
05-12-09, 21:45 #78
Takke for svar folkens!
Kjekt å få noen råd innimellom.
Carpe diem
-
29-12-09, 00:33 #79
Ja nå er det faktisk slik at jeg må gå uten medisin (levaxsin) i 4 uker. Medisinstopp 8 januar. Jeg gruer meg så forferdelig at det ikke er til å tro...hele jula har nesten gått med i bekymring for dette. Er det ingen i denne verden som kan gi meg tips, gode råd, hvordan er det å bli uten medisin osv....please.....bruker 125 mikrogram daglig.
Carpe diem
-
29-12-09, 07:39 #80
Hei Linn

Jeg gikk uten medisin i 1 uke i slutten av oktober pga at legen min mente jeg var overdosert for at TSH var for lav. Jeg går imidlertid på Armour og da er det normalt at TSH kan bli 0 og ikke målbar så han tok dessverre feil. I alle fall så ble jeg skikkelig elendig og har nå brukt 2 mnd på å komme meg noenlunde igjen med gradvis økning av dose.
Hvis du er i jobb så kan du i alle fall regne med å være sykemeldt i perioden uten medisin, jeg prøvde å jobbe men flata helt ut... Du må bare regne med å bli dårlig og at det vil ta tid å fungere igjen, dessverre.
Lykke til i alle fall
Lignende tråder
-
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Av knokkel i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 11-05-13, 22:25 -
Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Av Jeanette Ws. i forumet Lavt stoffskifteSvar: 414Siste melding: 04-07-11, 11:59 -
Jeg fikk påvist hypotyreose i 2005
Av Reven i forumet Lavt stoffskifteSvar: 37Siste melding: 02-10-08, 23:13 -
Diagnose lavt stoffskifte fikk jeg i april - tror jeg det var
Av belit i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 26-07-07, 23:04 -
Fikk konstatert Graves i 2000 etter en lang rekke rare syptomer over et par års tid.
Av MetteS i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 44Siste melding: 07-02-07, 19:27

Svar med sitat
Bokmerker