Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Threaded View
-
04-09-09, 12:44 #1
"Svineinfluensa" eller bare forkølelse.
Selv om "svineinfluensa" har fået sit eget navn (i Danmark kalder man den H1N1), begynder den som alle andre influenzaer med en forkølelses-tilstand og så udvikler sig videre derfra, hvis der er gunstige forhold for virusset, tror jeg.
Det kom jeg til at tænke på, da min søn fortalte at på hans arbejdsplads er firmaet begyndt at uddele forskellige desinficerende remedier til hænder, til computermusen, til tastaturet osv. som de ansatte skal bruge for at begrænse en evt. smittespredning.
Så var det, at samme dag kiggede jeg i en bog, skrevet af den svenske Sanna Ehdin, hvor hun på to sider beskriver, hvordan man selv kan gøre noget for at forebygge at en forkølelse eller influenza udvikler sig. Det var mange gode råd, hvoraf en del har jeg altid selv brugt for mig og min søn, gennem mange år. Om det er derfor at vi kun sjældent ender i sengen med feber og dårligdomme af influenzaen - ved jeg ikke. Men det tror jeg.
Jeg vil derfor herunder vise, hvad Sanna Ehdin skriver om netop disse ting. Både min søn (han bor for sig selv) og jeg har været ude for at købe ingredienserne som Sanna Ehdin anbefaler. Nu i denne tid er det nok bedst - svineinfluenza eller ej, under alle omstændigheder at være forberedt så man kan jage en lurende forkølelse på flugt, inden den får for godt fat.
Forebyg forkølelser
Når stærkt nedkølede forsøgspersoner udsættes for forkølelsesvirus, bliver en del syge, mens andre forbliver raske. Du bliver altså ikke nødvendigvis syg, fordi andre bliver det, og det er heller ikke naturligt med flere forkølelser om året. Det er symptom på et dårligt eller overaktivt - immunforsvar og biologisk ubalance i kroppen.
Ernæringsmæssige mangler gør, at immunforsvaret fungerer dårligere, hvilket øger modtageligheden for forkølelser. Mangel på A-vitamin øger gennemtrængeligheden i slimhinderne, og C-vitamin er absolut nødvendigt for infektionsforsvaret og har stærk antiinflammatorisk virkning. Mineralet zink er virusdræbende og nødvendigt for sårheling og dannelse af antistoffer.
Vi er også afhængige af en symbiose (styrkende samspil) med de mange milliarder gavnlige bakterier, som lever på og i vores krop. De opfylder en vigtig funktion ved at sætte sig på slimhinderne og udkonkurrere sygdomsfremkaldende bakterier.
Tilbagevendende forkølelser kan skyldes den moderne livsstil med utilstrækkelig hvile, junkfood, underernæring, stress og fødeallergier. Undersøgelser har vist, at mennesker, der er mere glade og tilfredse med tilværelsen, er mindre syge. Det er vigtigt at tage det roligt og lytte til signalerne indefra. Respekter din krop, og den vil blive din bedste ven!
Med en række praktiske forholdsregler kan vi bidrage væsentligt til at forebygge forkølelser. Spis en næringsrig kost på faste tidspunkter, og sørg for at træne regelmæssigt. Mange forkølelser starter som allergi og hævede slimhinder på grund af dårlig luft inden døre, rygning, mad, kemikalier eller miljøgifte. Frisk luft og ren mad er dobbelt styrkende!
Undgå at blive forkølet
Følgende forholdsregler hjælper med til at "kvæle" forkølelser i fødslen:
- Drik rigeligt med varme drikke som urtete og bouillon; det fugter slimhinderne indefra og forhindrer, at bakterier og virus får fodfæste.
- Sov ordentligt, og giv dig tid til koncentreret afslapning (meditation) hver dag.
- Reducer eller eliminer fødevarer, som kan være skjulte allergener, for eksempel mælk, ost, gluten eller nødder.
- Undgå sukker og junkfood - det hæmmer immunforsvaret og fremmer inflammation.
- Undgå antibiotikakurer, for de svækker tarmfloraen i flere måneder.
- Forstoppelse øger risikoen for gentagne forkølelser, og den kan afhjælpes med eksempelvis tarmskylning (se kapitel 6).
- Klæd dig varmt på og undgå nedkøling (specielt af hovedet), idet en sænket temperatur øger livskraften hos virus.
- At gå i sauna regelmæssigt hjælper kroppen med at rense slimhinderne og svede affaldsprodukter ud gennem huden.
- Spis mere af følgende: hvidløg, løg, peberrod, cayennepeber, fed fisk, frisk frugt og grøntsager. Læg mærke til, hvad der passer dig bedst.
- Tag probiotika hver dag i form af yoghurt og tykmælk med mælkesyrebakterier, mælkesyretabletter og surkål (den "ægte" sauerkraut).
- Tag kosttilskud regelmæssigt i form af et stærkt multivitamin-mineralpræparat og ekstra antioxidanter i vinterhalvåret. Hvis du har let ved at blive forkølet, bør du tage ekstra C-vitaminer (2-4 g daglig) og zink (20-40 mg daglig).
- Tag styrkende urter om vinteren og i forskellige perioder: echinacea, propolis, astragalus, ginseng, noni, aloe vera-juice, rosenrod og katteklo (uno de gato).
- Klorofyl er både rensende og lægende, og periodevis tilskud af mikroalgerne klorella og spirulina er en god forsikring mod forkølelser om vinteren.
Gravide og ammende kvinder skal undgå urterne: katteklo, rosenrod, ginseng samt lakrids.
Hvis forkølelsen bryder ud
Tegn på infektion er som regel, at man føler sig feberhed og samtidig fryser, er tung i hovedet, har stiv nakke, ømme led og er følsom over for kulde og vind. Det bedste er at spærre vejen for forkølelsen, inden den er brudt ud, ved at drikke en masse varme drikke, svede og sove ordentligt. Men hvis den er brudt ud, kan du gøre følgende:
1. Når det klør i svælget, kan infektion stoppes ved at gurgle med en stærk saltopløsning (som derefter spyttes ud). Opløs 2 teskefulde salt i en kop varmt vand og gurgl flere gange med en times mellemrum.
2. Det er godt at skylle næsen med en lunken og mild saltopløsning. Der findes også specielle næsesprayer med sesamolie, der beskytter slimhinderne mod udtørring og dermed bidrager til et bedre forsvar.
3. I begyndelsen af en infektion er det bedst at spise let (mange grøntsager, aborioris (risotto-ris) eller havregrød) og drikke meget vand. Når det akutte stadium med de ydre symptomer er forbi, kan du gradvis gå tilbage til almindelig mad.
4. Drik varme drikke: gerne urtete med timian, friskrevet ingefær, lakridsrod, kryddernellike, kryddersalvie eller pebermynte. Timiante er slimopløsende, og lakridste er god mod hoste og infektioner i luftvejene. Frisk ingefær er alment helbredsstyrkende med antiinflammatorisk og smertestillende effekt. Den virusdræbende virkning hos hvidløg kan stoppe en forkølelse, hvis man tager det tilstrækkelig tidligt. Hold et halvt pillet fed hvidløg mellem tænderne og kinden hver tredje time den første dag (flyt rundt på hvidløget).
5. Den bedst kendte "forkølelsesurt" er echinacea, og den hæmmer virus og aktiverer de hvide blodlegemer. Du opnår den bedste virkning, hvis du tager præparatet, lige inden forkølelsen har nået at etablere sig. Du kan også tage kombinationer af urter, der findes i forskellige helsekostpræparater.
6. Obs.! Undgå antibiotika. De er virkningsløse, idet over 95 procent af alle forkølelser skyldes virus. Virusinfektioner fører til, at slimhinder i hals eller næse skades. Antibiotika svækker den naturligt beskyttende bakterieflora, hvorved patogene bakterier får frit spil til at vokse sig store efter kuren. Effekten bliver, at man går fra asken til ilden, og det kan give problemer med resistens over for antibiotika. Desuden behøver immunforsvaret at styrkes, ved at kroppen selv får lov til at læge infektionen.
Rådene er hentet fra en dansk udgave af Sanna Ehdins bog 12 Uker Til Et Bedre Liv. Normal er jeg selv ret skeptisk indstillet til diverse "selvhjælps" bøger, men ikke til Sanna Ehdins. Hun ved hvad hun skriver om og hvorfor, mener jeg.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
Av anitab i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 25-09-11, 15:06 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11 -
Når dere er syke utenom "bare" stoffskiftet...
Av i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 12-03-08, 13:26

Svar med sitat
Bokmerker