Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
Ser at Skaldeman nevnes her. Jeg skal ikke ta stilling til om dietten hans fungerer eller ei, det får andre gjøre. Men jeg kan fortelle en liten historie.

For et par-tre år siden hadde Dagbladet et nettmøte med denne Skaldeman i forbindelse med lanseringen av en av hans bøker. Han mottok spørsmål fra leserne, og ett av disse var fra en ung mann som fortalte at han hadde hypothyreose og brukte Levaxin. Han var overvektig, og ville gjerne vite hvordan han skulle gå ned i vekt.

Svaret fra Skaldeman sjokkerte meg, mildest talt! For svaret hans var enkelt og greit at "kutt ut Levaxin og start på min diett, så blir du frisk og går ned i vekt". Jeg satt igjen med hakeslipp etter å ha lest det der. Jeg tok så kontakt med Dagbladets redaksjon og forklarte dem at slikt kan de ikke ha stående på trykk. For det er jo en grunn til at folk går på stoffskiftemedisin! At en som ikke er lege anbefaler folk å kutte ut viktig medisin, bør i alle fall ikke en avis fronte. De var enig i det, og tok ut akkurat det svaret fra nettmøtet.

Jeg tenkte at jeg burde informere Skaldeman om dette, så jeg fant en mailadresse til ham på google og skrev en høflig og informativ mail til ham om at de som tar stoffskiftehormoner, de tar det fordi de selv ikke produserer nok hormoner og at dette skyldes en sykdom. Svaret jeg fikk tilbake ga meg fullstendig bakoversveis! Jeg skulle f* ikke blande meg i dette, og jeg var en "enøyd *****" og det var ikke måte på hvilke sterke ord han hadde.

Etter den mailen fra ham mistet jeg all respekt for den mannen.
Ja, det er mulig dietten hans virker, og ja, det er mulig han har gått ned på den måten selv. Men jeg kjøper aldri diettopplegget til en som overhodet ikke tåler saklig kritikk og som forteller folk at de må slutte med livsviktig medisin!
Skjønner hva du mener Sonja, Skaldeman er veldig ektrem og han har sagt mye dumt til media for å rett å slett få oppmerksomhet tror nå jeg. Han mener ikke sånne ting bokstavlig er mitt inntrykk.
Men derimot så er det jo folk som blir mye friskere av lavkarbo kosthold, så at noen kanskje kan trappe ned på levaxin ser jeg ikke bort ifra. Stoffskiftet mitt har aldri vært så bra som nå , jeg følger ikke Skaldemans opplegg slavisk men har plukket litt fra det og litt fra andre.
Man må nesten se litt på helheten, jeg har 2 bøker av Skaldeman og det står veldig mye fornuftig i dem, men også endel ting jeg tar med en klype salt, som mest er utspill for å få en til å våkne litt. Skaldemans diett er igrunn ikke en diett som sådan heller, det er en livsstil i samme gate som Dr. Dalquist sitt opplegg, Ketolyse dietten, LCHF og mange fler. Hvem man velger er jo opp til hvert enkelt, men essensen er det samme.
Om han så er en skikkelig drittsekk privat - eller ikke , det bryr jeg meg ikke så mye om hvis jeg blir friskere av å følge hans og andres råd.
For min egen del må jeg igrunn si at jeg bare velger ut det jeg synes høres fornuftig ut og lukker ørene for det jeg synes høres helt feil ut. Så plukker jeg ut det som passer for meg.