Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Plante-statiner
Threaded View
-
12-08-09, 21:42 #3
Sv: Statiner
Det er det fjernøstlige køkken og folkemedicinen, hvor de røde gærede ris var anvendt i årtusinder. Derfor er det ikke så underligt, at det også er japanerne, der har efterlignet den kemiske struktur (selv om det ikke var ideelt nok til at det også var lige så bivirkningsfrit) for at skabe et stof, der kunne patenteres og som skulle indbringe masser penge for lægemiddelindustri.
Japanere. Ja. Hmmm... kan ikke helt lade være med at fnise, når jeg tænker på denne skæbnens ironi....
Så lykkedes det alligevel japanerne at skade "de hvide sataner fra Vesten". Hvad det ikke lykkedes kejseren og kamikaze-piloterne under Anden Verdenskrig - lykkedes for Akira Endo og Masao Kuroda efter krigen.
Det var begge disse herrer, som omkring 1971 påbegyndte deres forskning i enzymer, som senere er mundet ud i opdagelsen af statinen mevastatin. Merck var den første vestlige medicinalvirksomhed som viste interesse for den japanske forskning i 1976 og fulgte efter med lovastatin.
Dr. Endo blev belønnet med Japan Prize i 2006 for sin indsats indenfor udviklingen af det ultimative "kolesterol-våben" og senere, i 2008, har han modtaget Clinical Medical Research Award fra Lasker Foundation for samme fortjenester.
Taget i betragtning, at lipidsænkende midler udgør på verdensplan den største lægemiddelgruppe og at statinen Lipitor, ligeledes på verdensplan - er det mest solgte præparat - mener jeg faktisk, at dr. Endo i stedet burde udmærkes af den japanske kejser for at have opnået, hvad 7000 døde kamikazepiloter og den samlede japanske hær mislykkedes med, den gang i 1940-erne - udslettelse eller, i det mindste, en betydelig svækkelse af "de hvide sataner fra Vesten". De er sørme tæt på målet nu, med deres skadelige statiner... det er tydeligt.
I Japan spiser de jo fortsat deres egen røde, gærede ris.... så deres egen opfindelse (af statiner) kommer selvfølgelig ikke til at gå ud over japanernes eget helbred, vel?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
CRP-tallet = statiner til raske
Av Anisa i forumet KolesterolSvar: 3Siste melding: 20-07-09, 03:22

Svar med sitat
Bokmerker