Heia.

Jeg er også på diett. Candida, men er snart ferdig med candidakuren, men også med tanke på stoffskiftet skal jeg heretter leve på lavkarbo. Inntil videre er det mange "forbud" i matveien for meg, da jeg har intoleranser for en rekke matvarer. Men når jeg etter hvert håper å kunne reintrodusere en del matvarer blir det vel bedre.

Jeg tenkte bare jeg skulle dele tips til en rask og grei base/saus som du kan kombinere med mye.

Tar ganske enkelt en del rause spiseskjeer tomatpurè i en ildfast form, knuser en hvitløsbåt eller to, tilsetter finhakket sjalottløk (evt annen løk), en del oppskjærte tomater, en raus dæsj med olivenolje, vann, godt med salt og pepper. Setter det i ovnen på ca 130-150 grader (må ikke over 180, da ødelegges olivenoljens gode egenskaper).

Alt dette tar ca fire minutter. Resten lager seg selv inne i ovnen på et kvarter eller mer. Alt etter hvor mye vann du har tilsatt blir dette en suppe eller mer formfast tomatrøre. Så tilsetter du det du vil. Jeg synes det er godt både med dampet laksefilet, stekt karbonadedeig, stekt biff, kylling, kalkun (sikkert godt med scampi også). Av og til bare hiver jeg kjøttbitene opp i formen og lar det tilberedes sammen med tomatbasen. Jeg tilsetter også ofte bønner (ferdigkokte). Vips, så har du middag uten at du har slitt deg helt ut!