Viser søkeresultater 1 til 10 av 51

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Sv: Fluor i plastfyldninger....

Dette får meg til å tenke på hva det er i alle de andre stoffene vi putter på og i kroppen vår. Hva er det i deodoranter, såpe, sjampo f.eks. og hva gjør de stoffene egentlig med kroppen vår? Her tror jeg det er mye vi ikke vet.

Og så tenker jeg på alle de gangene jeg var hos tannlegen da jeg var liten. Det var ikke snakk om noe særlig beskyttelse mot røntgenstrålene den gangen. Det eneste vi fikk var ei slags matte til å legge i fanget. Men den var jo så tung at den som regel seilte ned på gulvet innen bildet var tatt. Kan røntgen hos tannlegen ha påvirket skjoldbruskkjertelen på noe vis?
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Uff, jeg fikk frysninger i ryggen. Jeg har slitt gjennom bytting av amalgam fyllingene i et år. Jeg hadde 18 tenner flyt med amalgam. Store fyllinger. Interessant at også flere her har hatt kvikksølv i munnen siden rundt 5 års alder. Jeg også. Kanskje var det 4 år.

Nå trodde jeg at jeg skulle bygge meg opp og bli frisk etter alt amalgam var fjernet. Grusomt å tenke at kanskje det erstatningsmaterialet er kanskje like ille...

Jeg får ringe tannlege og høre hva som er innehold i både amalgam og limet. Så dumme jeg er. Jeg ville gjøre det raskt og ikke så dyrt. Jeg gikk til han som hadde bra renome i Norge med mange års erfaring med utbytting. Han var dyktig og brukte godt med beskyttelsesutstyr, men...jeg aner ikke hva plast fyllingene mine består av...

Det er jo synsykt mye man skal sette seg inni når det gjelder helse, særlig når hele familien har et eller annet helse plage som skal fikses. Noen ganger har jeg lyst til å bare leve og slutte å tenke på disse tingene....

hilsen Lulu

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Lulu Vis post
    Noen ganger har jeg lyst til å bare leve og slutte å tenke på disse tingene....
    Jeg kan godt forstår dig, Lulu Sådan har jeg det også selv.... men det er næsten værre, ikke at advare andre, når man ved sådan noget.

Men måske bliver det ikke som du frygter? Når du skriver, at denne tandlæge har mange års erfaring i netop amalgam-udskiftninger - kunne det være sandsynligt, at han måske også er erfaren i valget af det rette plastmateriale?

Lige her kan du læse om den fremgangsmåde, der fulgte mine udskiftninger. Hvis den nogenlunde ligner din behandling, er der håb om at tandlægen også er bevidst om fluor i plastmaterialer. Og selv hvis ikke - er der fortsat håb indtil videre. Jeg håber sammen med dig, på det bedste, indtil du ringer til ham.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Exclamation Sv: Fluor i plastfyldninger....

Heisann

Mtp fluor så har jeg nå lest om både tannfyllinger (denne tråd) og te (tråd: Te og fluor).
    Det som ligger av info på te-tråden utdyper enda mer, f.eks:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er desværre en vildfarelse, at jod-fluorsammenhængen spiller en rolle kun i "monteringsprocessen", hvor t-hormonerne dannes i selve skjoldbruskkirtlen. Havde det været korrekt, ville fluor være tryg at indtage med skeer og netop en stofskiftesygdom ville være "urørlig" af fluor. Men sådan er det netop ikke. Det er lige omvendt.

T3-hormonets receptorer i kroppens celler (alle væv) er indrettet til at passe til hvert enkelt atom i molekylets atomkombinationen således, at jod har sin egen, bestemt plads, hvor T3-molekylet kobler sig til inde i cellen. Er denne jodets plads optaget af det, så meget mere aktive (atomart hurtigere) fluorets atom, vil cellen afvise T3-hormonet da jodets receptor allerede er optaget og derfor vil T3s molekylet ikke længere passe ind. Dette er kun et (af mange) eksempel på en ikke-skjoldbruskkirtel-som-organ-betinget rolle de to grundstoffer: jod og fluor spiller i enten den korrekte biologiske funktion, eller netop den forkerte.

Hvis det var så enkelt, at jod/fluor udelukkende har en funktion i selve dannelsen af T-hormoner i skjoldbruskkirtlen - ville en død kirtel være automatisk uindtagelig for fluor. Men en død kirtel spiller jo ingen rolle, så hvorfor bekymre sig om den. Desuden skal man ikke glemme, at man er ikke kun stofskiftesyg når ens kirtel er 100% død. Alle stofskiftesyge, der endnu har en restfunktion i deres skjoldbruskkirtel er udsat for, at enhver tilførsel af fluor i det daglige miljø (tandpleje, tedrinkning, tilsætning i vandet, naturligt forekomst i grundvandet, afsmitning i maden fra slip-let-køkkenredskaber, afsmitning fra boligtekstiler og impregneret beklædning etc.) vil yderligere svække en, i forvejen svag kirtel. Dvs. selv den restfunktion der findes, bliver reduceret af fluor, der fortrænger jod i hele processen.

Jeg vil foreslå, at man for en stund ser bort fra forbindelsen: fluor/jod/skjoldbruskkirtel og retter sin opmærksomhed på T-hormonernes omsætning inde i alle andre celler end skjoldbruskkirtlens, og på vej til kroppens øvrige celler. Der vil man opdage, at det er faktisk underordnet om T-hormonerne kommer fra kirtlen eller fra tabletterne, idet fluor spiller også en rolle i hormonernes omsætning i kroppens celler uanset hvor hormonerne kommer fra - inde fra kroppen selv eller oralt ude fra. Det har jeg skrevet allerede i mit forrige indlæg.

Interessante/relevante kilder: http://www.rense.com/general57/FLUR.HTM , http://www.rense.com/general70/fllevels.htm , http://www.fluoride-history.de/p-fill.htm og her på forummet Fluor og hypotyreoisme samt ude på nettet, blandt mange andre: Deaths or poisonings linked to fluoridation or fluoride products

Uha uha, n`Finn . Jeg kan så fortælle dig, at hvis intervallet mellem 10 gram og 1 gram fluor(ider) passede som værende dødelig dosis - skulle de pågældende mennesker veje mellem 2000 og 200 kg. Den akut-dødelige dosis af fluor er nemlig anden: 5 mg/kg legemsvægt er rigeligt til at dø af. Så rigeligt, at hvis et lille barn spiste af en ganske almindelig tube fluorholdig tandpasta eller drak af en flaske fluorholdigt mundskyl, hjemme på badeværelse - ville det give anledning til en barne-begravelse i det lille hjem.

Selv denne angivelse 5 mg/kg legemsvægt aom akut-dødelige dosis bliver anfægtet og angivet til at andrage så lidt som 0,1 til 0,8 mg pr kg legemsvægt... iflg. japansk forskning.

Desuden bliver maximum for en dødelig dosis af fluor(ider) hele tiden individuelt reduceret af, at fluor, uanset hvilke kilder det stammer fra, kun udskilles igen i mængder på op til 30-40%. Resten ophobes i kroppen på livstid. Intensiteten i udskillelsen af fluor(ider) falder med alderen og således udskiller kroppen kun ubetydelige mængder af det indtagede fluor(ider) når vi ca. 60-års alderen og dermed skal der ikke ret mange milligram af fluor til, på en gang, før en 60-åring dør af fluorforgiftning.

Jeg mener ikke, at der er selv den mindste grund til at lade tvivlen komme fluor(ider) til gode. Hvorfor skulle man også gøre det, når man kan undgå skidtet?

Hvorfor ikke lade tvivlen (hvis nogen nærer den, jeg gør ikke) komme sig selv og sine medmennesker til gode, i stedet for at lade tvivlen kommer fluor til gode?

Det er, trods alt, ikke spørgsmål om at vi ikke har noget valg og er nødt til at finde os i forholdene. Hvorfor skulle vi også tage den slags chancer med noget så undværligt som fluor-tandpasta eller tedrinkning? Vi dør ikke af at "forsage" disse fantastiske "nydelsesmidler", mens omvendt, kan vi blive syge og dø af senfølger af netop det fastholdte forbrug af fluorholdige produkter.

For et halvt år siden fikk jeg fjernet to amalgamfyllinger - det viste seg at begge tennene var sprukket. Iflg tannlegen var dette ikke uvanlig med amalgam.
    Jeg har nå funnet fram kvitteringen - tannlegen har ført opp:
    ORMOCER, organisk porselen CERAM-X, XENO III, Aestetic flow, PAC Elektronisk fargeuttak med Easyflow: Fjernet restamalgam (med amalgamsug)

Jeg vil stikke innom for å sjekke om tannlegen har "montert" fluorlekkasje i munnen min

..to be continued
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Da er det vel bare å spare, da Anisa, og bruke gull i tennene? For det er vel rent og uten flour?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Fluor i plastfyldninger....

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg vil stikke innom for å sjekke om tannlegen har "montert" fluorlekkasje i munnen min

..to be continued
    TTT

Omsider har jeg vært å sjekket ORMOCER, organisk porselen CERAM-X, XENO III -
    som har vært i to av jekslene mine i snart et år.
    Jeg fryktet det verste; men tannlegesekretæren sjekket i bøker og spurte tilslutt tannlegen og fikk beskjed om at denne typen var Fluorfri. Puuuuhh
    Kevlin

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Da er det vel bare å spare, da Anisa, og bruke gull i tennene? For det er vel rent og uten flour?
    Iflg. en "forenelighed-test", der blev taget på blodserum i USA den gang, jeg skulle have mine amalgamplomber udskiftet, passer guld ikke biologisk til mit "mund-miljø". Heller ikke platin. Kun Titanium, men det er ikke så kønt at rende med f.eks. fortænder i Titanium, mener jeg.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Omsider har jeg vært å sjekket ORMOCER, organisk porselen CERAM-X, XENO III -
    som har vært i to av jekslene mine i snart et år.
    Jeg fryktet det verste; men tannlegesekretæren sjekket i bøker og spurte tilslutt tannlegen og fikk beskjed om at denne typen var Fluorfri. Puuuuhh
    Sorry Kevlin Lyver de, eller er de bare uvidende?

Om Xeno® III står bl.a. følgende: • The polymerizable PEM-F releases fluoride, which is bonding to calcium ions and thus enhancing the decalcification of the enamel/dentine. Kilde...

Ormocer®-based dental materials offer characteristic advantages in comparison to conventional composites. • The possibility of fluoride release. Kilde...

Det er jeg meget ked af at måtte svare, Kevlin. Vi må være meget obs på, hvad tandlægerne kommer i munden på vores børn, i det mindste.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Fluor i plastfyldninger og andet dentalt materiale....

Har lest denne tråd med stor interesse, men kan ikke finne noe om hvilket produkt til tannfylling som er trygt uten fluorlekkasje. Noen som vet?
    Finner heller ingen "fluorfri" tannlege i Østlandsområdet eller Norge forøvrig.

Har ikke vært til tannlege på nær 10 år - har heldigvis ikke hatt behov for det, men de få fyllingene jag har med porselensmateriele er sikkert av fluorlekkasjemateriale siden de er så gamle så det er jo på tide å få gjort noe med det. Har også en mikrofylling av amalgan - ugg - laget av skoletannlegen på 70-tallet.

Reiser forøvrig heller utenlands for å få jobben gjort enn å ikke være sikker her hjemme.

Takknemlig for svar over både tannlege/klinikk og materiale som trygt kan benyttes.

H:-)

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Angry Sv: Fluor i plastfyldninger....

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Sorry Kevlin Lyver de, eller er de bare uvidende?

Om Xeno® III står bl.a. følgende: • The polymerizable PEM-F releases fluoride, which is bonding to calcium ions and thus enhancing the decalcification of the enamel/dentine. Kilde...

Ormocer®-based dental materials offer characteristic advantages in comparison to conventional composites. • The possibility of fluoride release. Kilde...

Det er jeg meget ked af at måtte svare, Kevlin. Vi må være meget obs på, hvad tandlægerne kommer i munden på vores børn, i det mindste.
    1000 Takk Anisa - for at du søkte dette opp. Ellers ville det jeg skrev blitt liggende som desinformasjon

Visst er det trist men det var jo visshet jeg ville ha; ikke viss-vass
    Så spørs det da, om jeg har noe grunnlag for klage dvs om jeg kan kreve det byttet til noe annet.
    Jeg visste ikke dette om fluor da jeg byttet fyllingene - og tannlegen informerte ikke om frigivelsen av fluor.
    Mon tro om de har informasjonsplikt på om hva de bruker inneholder fluor

Kjenner jeg blir syk bare av tanken - her gjør jeg masser for å rense ut gifter og tilføre en vissen kropp "good stuff"... FY F....N!!!!

Datteren min har heldigvis ingen hull i tennene, ville ikke ha fluortabletter da hun var mindre og bruker nå fluorfri tannpasta fra NOW ;0)
    Kevlin

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Lulu Vis post
    Uff, jeg fikk frysninger i ryggen. Jeg har slitt gjennom bytting av amalgam fyllingene i et år. Jeg hadde 18 tenner flyt med amalgam. Store fyllinger. Interessant at også flere her har hatt kvikksølv i munnen siden rundt 5 års alder. Jeg også. Kanskje var det 4 år.

Nå trodde jeg at jeg skulle bygge meg opp og bli frisk etter alt amalgam var fjernet. Grusomt å tenke at kanskje det erstatningsmaterialet er kanskje like ille...

Jeg får ringe tannlege og høre hva som er innehold i både amalgam og limet. Så dumme jeg er. Jeg ville gjøre det raskt og ikke så dyrt. Jeg gikk til han som hadde bra renome i Norge med mange års erfaring med utbytting. Han var dyktig og brukte godt med beskyttelsesutstyr, men...jeg aner ikke hva plast fyllingene mine består av...

Det er jo synsykt mye man skal sette seg inni når det gjelder helse, særlig når hele familien har et eller annet helse plage som skal fikses. Noen ganger har jeg lyst til å bare leve og slutte å tenke på disse tingene....

hilsen Lulu
    Hei Lulu

Jeg leser denne tråden nå og lurer på hvordan det gikk med deg. Ringte du tannlegen og fikk rede på innholdet i plastfyllingene?

Jeg lurer også litt på hvor han holder til?

Lignende tråder

1. Klimaet i et helt andet lys?
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 1
    Siste melding: 21-12-09, 11:53
  2. Te og fluor
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 12
    Siste melding: 04-10-09, 15:35
  3. Fluor i mad
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 0
    Siste melding: 04-07-09, 22:52
  4. Fluor, skjoldkjertel og lavt stoffskifte
    Av i forumet Lavt stoffskifte og fluor