Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Thomas` Matlogg

Matlogg 7/7/2009 start:

Fordi dagen min stort sett består av å prøve å gjøre alt riktig i forhold til helsen min, og spesielt da i matveiene (diett er viktig!) har jeg laget
    en slags matlogg (mat inn og mat ut-logg, hehe!) som dere kan studere under!

* Har i en uke nå tatt Daily Wellness prebiotika "Bra for magen" stå det på boksen. Men det står også at ved overdreven
    konsumpsjon kan det virke avførende, pga. søtningsmiddel. Et av mine hovedproblem er at jeg sliter med løs avføring/diare. http://www.macronova.no/upload/pdf/DW-Probiotika.pdf

11:45 står opp
    11:50 kjenner jeg må på do, kjennes ut som diare, men går ikke
    12:15 spiser 2 stekte egg med 2 skiver salami oppå, 4 skiver rød paprika, 6 skiver slangeagurk (disse er ikke-økologiske, fant ikke

økologisk!) og 1 hel økologisk gulrot, en liten dryss med Rock Salt på eggene - føler at frokosten ble for liten.
    12:20 tar 10 mg HC sammen med 4 dl kaldt kildevann blandet med 1/2 teskje grovt Helios havsalt
    12:25 klarer ikke vente lenger, går på do. diare. ganske så løst ja. ser at maten jeg spiste i går kommer "ikke ferdig behandlet" ut igjen.
    12:28 er redd, deppa, sliten og lei... uggen følelse i magen og i hodet, en sterk følelse av usikkerhet er i meg
    12:40 føler jeg rar i magen og tenker at jeg må spise mer. spiser 2 stk okserull-pålegsskiver, men vil ha mer mat.
    12:41 tar en slurk vann (alltid kildevann) - kjenner at ryggen er vond.
    12:50 tar en probiotika tablett 87g, i sterk tvil om at det er riktig for meg.
    13:30 fortsatt uggent i magen, vil ha noe å spise, men vet ikke hva... skal prøve å steke et ytrefilet og spise den alene
    13:50 jeg inntar 2 x 1000 mg omega 3 kapsler med litt "fersk" appelsinjuice (uten tilsatt sukker)
    13:56 biffen er ferdig. 250 gram ytrefilet godt stekt med meierismør. ca. 3 spiseskjeer mais ved siden av, pluss 3 skiver rød paprika og Rock Salt på toppen av biffen, samt litt grovmalt svart pepper.
    13:58 føler meg litt mer våken og klar nå enn da jeg sto opp.
    13:59 føler at maten jeg spiser er veldig enkel og ensidig (steinalderkost!) - men føler også at dette er riktig for meg. biff = proteiner. maisen har dog litt karbohydrater så jeg er ikke 100% glad pga. den.
    14:00 tar levaxin 75 mkg
    14:13 begynner å bli mett. det er en god følelse. prøver å tygge minst 30 ganger på hver matbit. vanskelig, da maten glir nedover i halsen automatisk.
    14:25 ferdig med biffen. nå har jeg sittet i et par timer og føler at jeg må legge meg ned pga. ryggskaden min.
    14:59 tar temperaturen min (37.2)
    15:00 spiser 15 mandler og 15 valnøtter, samt drikker ca. 0.5 liter kildevann mens jeg ser på tv
    15:30 spiser 15 mandler til
    16:12 føler meg litt urolig i magen igjen, med en slags følelse av at jeg er sulten
    16:25 lager en omelett bestående av 2 stk økologiske egg, 1 skive salami, 4 osteskiver (masdaamer) og 0.5 dl økologisk rismelk
    16:28 drikker 2 dl økologisk rismelk (beste drikken jeg vet om!) - noen som vet om karbohydratene rismelken inneholder er for mange for meg?
    16:33 kverter Rock Salt rett inn i munnen fordi det smaker godt av salt (første gang jeg har gjort Det, hehe!)
    16:44 later vannet for 4 gang i dag (ca 1 gang i timen - det kommer mye hver gang)
    16:45 irriterer meg over murring i hjerteregionen som går ut i venstre arm, men ikke som smerte
    16:46 spiser omeletten, og inntar min andre dose med HC for dagen, halvparten så står som den første dosen - tar dette med 1 dl vann
    16:52 ferdig med å spise. tar c-vitamin sammen med 1 dl rismelk.
    17:10 drakk 1 dl rismelk fordi jeg var tørst etter å ha satt inn og ut av oppvasmkasinen med smerter i ryggen, og må legge med ned som resultat
    17:49 drikker 1 dl rismelk
    18:15 tar temperaturen min (37.0)
    18:30 spiser 30 mandler og 10 valnøtter
    18:40 spiser 50 soyabønner
    18:50 spiser 10 mandler
    19:50 spiste en biff til, ca. 150 gram, ytrefilet, stekt i kokosolje. syntes smør smaker best, men kokos er ok. med 2 spiseskjeer mais og 1 liten bit brokkoli, pluss Rock Salt og kvernet svart pepper, og 2 dl rismelk.
    Fra kl 21:00 og utover må jeg skrive loggen etter hukommelsen (skriver dette dagen etter, 8/7/2009)
    21:00 spiste 1 kalkun grillpølse med ost, 1 skje erter og 1 skje mais
    21:30 spiste 30 mandler og 20 valnøtter
    21:15 spiser 30 soyebønne-snacks
    21:00 drikker 3 dl rismelk
    22:00 tar resten av vitaminene mine (E, Zinc, Selenium, Omega 3, C)
    02:00 spiser enda en kalkunpølse med litt mais
    02:30 drikker 2 dl rismelk
    03:00 går på do for 10 gang i dag og later vannet
    03:15 legger meg
    neste dag
    11:30 står opp
    11:31 later vannet
    12:00 tar Levaxin 75 mkg
    12:30 tar HC etter å ha tilbredt frokost bestående av 3 egg og 1 kakunpølse
    13:00 går på toalettet og har løs avføring, dog med mer normal farge. blir overrasket og skjønner ingenting.
    Logg slutt.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Eksempel på LavKarbo-diett (Atkins)

!!! Jeg finner dette eksempelet svært vanskelig da jeg ikke skal ha et par av tingene på listen, og, det er ikke nok med 3 måltider hver dag. Jeg må ha 8-10... For har man binyre-trøtthet skal man kun ha rent kjøtt, ikke kjøttdeig osv. og skinke tåler jeg ikke fordi jeg får lett podagra av svin. Kamskjell, kapers og blåskimmelost liker jeg ikke. Tofu (soya) er jo negativt for hypotyreosen. Plutselig var menyen halvert, og komplisert ytterligere !!!

Mandag
    Frokost
    Posjert egg med tomatskiver og fersk mozzarellaost.

Lunsj
    Caesarsalat med kylling og sukkerfri Caesardressing.

Middag
    Lammekoteletter stekt i rosmarinsmør, spinat med hvitløk, olivenolje og tørkete chilipepper.

Tirsdag
    Frokost
    Baconskiver med grønn salat.

Lunsj
    Roastbiff og skiver av sveitserost, strimler av grønn paprika dyppet i rømme.

Middag
    Kalkunstek, asparges. Grønn salat med olje og sitron.

Onsdag
    Frokost
    Speilegg på skinke (uten brød) med tomatskive.

Lunsj
    Kalkunsalat med majones og selleri, avokadoskiver og brie.

Middag
    Havabbor, grønn salat med olje og eddik og fersk blåskimmelost.

Torsdag
    Frokost
    Stekt tofurøre med løk og paprika.

Lunsj
    Corned beef og kål med smeltet sveitserost.

Middag
    Grillstekt laks med hvitløksmør, grønn salat med vinaigrette.

Fredag
    Frokost
    Eggerøre med tomat.

Lunsj
    Tunfisksalat med provençalsk salatblanding med olje og eddik.

Middag
    Biff med stekt løk og paprika, grønnkål sautert med hvitløk og olivenolje.

Lørdag
    Frokost
    Røkelaks rullet inn med kremost og kapers.

Lunsj
    Kalkunlår, kålsalat (uten tilsatt sukker).

Middag
    Grillet kylling, blomkålstappe med fløte, smør og Romano-ost med salat på siden.

Søndag
    Frokost
    Urte- og grønnsaksomelett.

Lunsj
    Hamburger (uten brød) med fersk, smuldret blåskimmelost, tomat og salatblader.

Middag
    Wokstekte kamskjell, reker, sukkererter, vannkastanjer og selleri.

ALTERNATIVE MELLOMMÅLTIDER:
    en om dagen
    1/2 avokado, 45 gram cheddarost i terninger, roastbiff og ost, selleristenger med kremost, agurkskiver

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Eksempel på LavKarbo-diett (Atkins)

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    !!! Jeg finner dette eksempelet svært vanskelig da jeg ikke skal ha et par av tingene på listen, og, det er ikke nok med 3 måltider hver dag. Jeg må ha 8-10... For har man binyre-trøtthet skal man kun ha rent kjøtt, ikke kjøttdeig osv. og skinke tåler jeg ikke fordi jeg får lett podagra av svin. Kamskjell, kapers og blåskimmelost liker jeg ikke. Tofu (soya) er jo negativt for hypotyreosen. Plutselig var menyen halvert, og komplisert ytterligere !!!
    Hei Thomas!
    Kjenner meg igjen i det her... starter opp andre runde med lavkarbo i disse dager (falt helt ut sist ... ). Og må si at det begrenser seg endel pga. hypothyreosen, og du har jo enda flere ting å ta hensyn til. I tillegg klarer jeg ikke å spise fisk (liker det rett og slett ikke) , så da forsvinner den delen der.
    Eneste jeg kan anbefale er å kjøpe lavkarbokokebøker, prøve ut oppskrifter på f.eks: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45
    og bare prøve ut masse ulike ting. Vær kreativ! Og kjøp inn litt alternative matvarer som feks. JBK (johannesbrødkjernemel) , fiberhusk, Stevia, cocosa etc. slik at du kanskje kan lage "lavkarbo-varianter" av vanlig karbo-mat. Så det er bare å begynne å bake!
    Jeg har brukt masse tid siste månedene på å bare prøve meg frem på ulike retter og finne ut hva jeg liker.
    Har forresten bestillt noen bøker av Sten Sture Skaldemann nå, de er på tilbud på nettet. Venter i spenning på å sjekke ut disse for å finne noen bra oppskrifter der!! Boken GI-null! er på tilbud til bare 69 kr!
    http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8292605363

Ps! ang oppskriftene i Arkins bøkene synes jeg ikke disse er noe særlig, og desverre inneholder altfor mange av dem ingredienser som produseres av Atkins - bakemix etc.og disse får man jo ikke tak i lenger... Du må rett og slett prøve å sette sammen en meny som passer for deg.

Lavkarbo.no har mange gode oppskrifter ,så jeg anbefaler den siden!

Lykke til!!

Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Tananger
    Alder
    55
    Meldinger
    17

Standard Sv: Thomas` Matlogg

Noen eg reagerer på her er all den "middags"maten du spiser!
    (2 biffer, pølser og egg fordelt utover døgnet, MIDT PÅ NATTA!)
    Det kan være en årsak til din løse mage, det hadde iallefall eg fått.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Det er veldig tung kost som nattmat, men det er i alle fall aldri ok å legge seg sulten. Fordøyelsen skal ha det bra, samtidig som den også skal få hvile som resten av kroppen
    En periode hadde jeg det slik at jeg ikke spiste etter klokken 18:00. Og dette klarte kroppen bra om man da vender den til det. Da må man jo også legge seg deretter, og jeg la meg aldri etter 24:00 . All søvn før 24:00 sies å være den beste, uten at jeg kan komme med innlysende fakta fra en bok eller noe slik, men jeg kjenner det på kroppen at det også er det beste. Døgnrytmen bli helt skeiv, og det går utover fordøyelsen.
    Har venner som jobber natta og spiser også deretter, og de sier at fordi alt blir så snudd, så føler de heller ikke at helsen er optimal.
    Men når vet jeg jo ikke hva annet som følger historien Thomas =) , har ikke lest alt du har skrevet her på forumet.

Er dette kostråd fra noen eller har du satt sammen selv?
    Jeg må si jeg kjenner meg god og mett på masse proteiner, men er ikke helt fornøyd med et "rent" kjøttkosthold. Vil gjerne ha litt fetaost, grønnssaker og slikt flettet inn i alt kjøttet.
    Men får jeg en salat med oliven, fetaost, egg og litt nyoppskjært roastbiff, så kan jeg klare meg en god stund på det =) Middelalderkosten passer nok meg best sånn for fysikk og psyke.. hehe (:

Jeg synes jo at du spiser ganske mye salt da. Selv om det er mye fakta som tyder på at vi skal ha salt , så kunne ikke jeg , med min veldig ømtåelige mage, spise rent salt (eller drukket salvann) ettersom jeg føler maten jeg spiser generelt er så mye tilsatt salt at jeg får i meg absolutt det som er nødvendig for kroppen min. Salami er jo proppet med salt og er røyket i tillegg, kroppen blir så væskeavhengig og for en mage som kanskje er ømtåelig, så er jo all røyket mat nesten litt bannlyst. Men, jeg skal ikke sette i bås, man kjenner det best på kroppen selv, lufter bare noen tanker som jeg har erfart
    Sist endret av Flower; 10-07-09 kl 10:19
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Thomas, jeg tenker å si hva jeg mener ut fra min erfaring, mine barns erfaring og det jeg har lest i bøker...

For det første, du spiser mye mat som folk med tarm problemer reagerer på: mais, nøtter, soya, salami, og rismelk. Jeg og mine barn spiser ingen av disse tingene lenger.

Mais er ikke så lett fordøylig. Når mine barn spist det som små som kom det ut ijgen hel. Nøtter og rismelk har faktisk mye karbo i seg. Før så spiste jeg gjerne en pose med nøtter om dagen. Jeg hadde også løs magen dagen etter.

Salami er ikke så lurt å spise mener jeg fordi det er en behandlet produkt, har antagelivis nitritter og andre u-ting. Tror at røykingen fører også til at at hvis du har candida så er det ugunstig.

Jeg kunne ønske at du ville lage deg noe mat som ville være lettere for magen din å fordøye. Kunne du ikke kjøpe økologisk høns eller kylling eller kraft bein av lam og la det putre i 1-3 timer i masse vann? Ta ut beinet, hakk kjøttet, tilsett masse gode grønnsaker, lag det småkoke i 25 min til grønnsakene er møre. Da kan du tilsette kjøttet igjen. Spis det et par dager. Hele dagen når du har lyst på. Suppe er faktisk veldig lett å lage, det tar bare litt tid å få kjøttet fra beinet men så når du har en hel kjele fult så varer det lenge. Kraft fra bein inneholder mye gelatin som hjelper magen å fordøye maten. Det har også masse mineraler fra beinet. Folk har brukt kraft/suppe i mange tusen år til å helbrede sykdommer!

Kjøp også ekte melkesyregjæret surkål på helios og spise litegran før hvert måltid. Det hjelper magen din å starte fordøyelsesprosessen og gir masse gode probiotika.

Jeg har lest at når man skal starte med en ny probiotika som du tar nå så starte man med en VELDIG lav dose ellers blir det for mye "die-off". Det du tar inneholder store mengder med probiotika og det er bra men det blir litt mye å starte med en hel kapsul med en gang.

Det anbefales ofte å starte med 1/5 del av kapsulen og hver dag i en uke. Neste uke kan du uke til 1/3, osv. "Start low and go slow." Jeg er lite flink til det selv da... Men med bare 1/10 del av en probiotika så fikk mine barn store reaksjoner...

Thomas, det er bare min erfaring... kanskje kunne det være det du trenger av råd nå og kanskje ikke... Ønsker deg en frisk fremtid!

Kanskje du ville like å lese denne: http://gapsdiet.com/INTRODUCTION_DIET.html

Lykke til Thomas å få magen på plass!
    klem fra Lulu

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn