Viser søkeresultater 1 til 10 av 119
Threaded View
-
30-06-09, 12:56 #13
Sv: Hypothyreose. Type 2? Skeptisk
Bare "mas" du, mojavi - må nok det for å fatte alt dette.
Og det er jo derfor forumet er opprettet.....
Hehe, ja - det jeg sier, er at det kan se ut som du kan ha problemer med gassen, og at du bør vurdere å undersøke om det er slik.
Celler som vil ha et hormon MÅ HA receptorer for dette.
Det er på denne måten hormonene kommer til rett sted.
Produksjonsstedet bare pøser det ut i blodet uten bestemte "adresser", og så dumper de ned der det finnes egnede "postkasser".
TSH er et styringshormon for kjertelen som produseres i hjernen, og det er kun skjoldkjertelen som har reseptorer for dette.
Eller viktigere : Det finnes IKKE reseptorer for TSH ellers i kroppen.
Dermed virker det kun på kjertelen - ikke andre steder.
Man kan derfor ikke føle eller kjenne noe til TSH.
Har man en kjertel som reagerer, vil mengden stoffskiftehormon etterhvert endres - og dette vil man jo merke.
(derfor mener jeg at fT3/fT4 er MYE bedre å regulere dosen sin etter - det er jo det kjertelen gjør......)
Har man ikke kjertel, eller en som ikke reagerer, vil man ikke merke noe til TSH i det heletatt.
Så har du jo forstått mye da.
Hvis du begynner å spise stoffskiftehormoner, så vil TSH synke ytterligere. Det er u-ungåelig, men du vil få høyere fT4 og etterhvert også fT3.
Og det er jo dette du trenger hvis du sliter med symptomer som skapes av lavt stoffskifte. Og hensikten med en slik prøveperiode er vel å få visshet i om du føler deg bedre med et høyere antall stoffskiftehormoner i blodet, enn du har nå.
En slik situasjon får kjertelen til å atrofiere - den blir mindre.
Jo lenger prøveperioden varer, jo mindre blir kjertelen.
Om kjertelen skal restituere seg når prøveperioden er over, er den helt avhengig av at TSH stiger til et nivå som vil stimulere den til å bygge seg opp igjen.
Og, man vet jo ikke sikkert om din TSH er istand til det - den er mistenkelig lav nå, og må mye høyere for å bygge kjertel, helst over 5.
Så er det vel slik at man kan være bedre tjent med å spise piller enn å hanhle med en for lav fT4. Og hva har man av hjelpemidler for sentrale problemer ?
Jeg har lest at nikotin i blodet fører til en forhøyet TSH, men noen ganger stemmer ikke teori og virkelighet for en.
Om dette var meg, så hadde jeg sluttet (iallfall en prøveperiode....)
Så hadde jeg forsikret meg om at jeg ikke hadde jod eller vitaminmangel
eller noe annet.
Så først hadde jeg gått med på en prøveperiode.
Og jeg ville forberedt meg på at prøveperioden kan bli varig......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Hypotyreose type 2
Av minnie i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 9Siste melding: 23-11-13, 11:14 -
Hypotyreose Type 2
Av Anisa i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 8Siste melding: 31-03-10, 13:06 -
Bilder: FØR og ETTER Levaxinbehandling (Hypotyreose Type 2)
Av Thomas W H i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 2Siste melding: 29-09-08, 13:44

Svar med sitat
Bokmerker