Lav TSH med stoffskiftehormoner i normalområdet er jo gjerne tegn på sentrale problemer. TSH skal ikke være lav med T4/T3 i normalområdet.
Og da måler man gjerne også TRH for å se om den målingen kan bidra til forståelsen av situasjonen.

Du er inne på viktigheten av å få en korrekt diagnose - og følgelig også en korrekt behandling.
Og det er jo viktig.
Det finnes feks flere årsaker til at man kan måle lave verdier av stoffskiftehormonene i blodet.
Hovedårsaken er thyreoiditt.....
Det sier man jo, fordi man ikke regner med alle de årsakene man ikke kjenner - og ikke anerkjenner......

Hypothyreose 2 er såvidt jeg kan bedømme en rekke forskjellige tilstander som er teoretisk mulige. Alle (?) går på varianter av celleresistens.
Noen av de variantene man har litt kjennskap til er mulig å genteste for.
Celleblokkasjen fører til høye verdier av stoffskiftehormoner samtidig som TSH er relativ høy.
Denne typen begynner vel å anerkjennes etterhvert.

Verre med typer som på det mer teoretiske plan kan eksistere, men som man ikke kan teste for.
Man må jo ha det svart på hvitt ?
Man stoler jo ikke på hva pasienten sier - sådaså.

"Hvis du har symptomer på lavt stoffskifte, så har du det".
Jo, jeg er langt på vei enig i dette, men det er ikke alltid løsningen er tilskudd av stoffskiftehormoner.
Hvis kjertelen ikke er angrepet av antistoffer skal det jo være en mulighet for å finne årsaken til at stoffskiftet er lavt på annen måte enn å gi hormontilskudd.

Årsaken til symptomer på lavt stoffskifte trenger ikke nødvendigvis å kunne måles, så jeg mener man bør skrive opp symptomene og gå de etter for å være sikker på at disse er relatert til lavt stoffskifte.

Prøvebehandling med tilskudd av stoffskiftehormoner.
Man er forsiktig med dette fordi dette vil senke TSH og dermed frata kjertelen muligheten til å produsere noe.
Men i ditt tilfelle er jo TSH allerede lav sier du - så da faller jo det argumentet.

At man går ned i vekt tyder jo på at hormontilskuddet virker.
Der man ikke går ned, virker de ikke.