Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Fødevareproducenter går "nanok"

Som om vi ikke i forvejen var hårdt nok påvirkede af forarbejdede førdevarer og deres effekt på helbredet....

Nu vil fødevareproducenterne ikke længere nøjes med at ødelægge mælkeprodukterne med homogenisering, hvor mælkefedt slynges til så små fedtpartikler, at disse kan direkte gennemtrænge tarmvægge og smutte med i blodbanen, hvor de så - ufordøjet/spaltet - drøner rundt i kroppen og det får vores immunsystemmet til at gå amok, i forgæves forsøg på at rense uvæsenet ud.... Forgæves - fordi os idioter - vi bliver ved med at købe og æde det stads endsige - fodre vores børn med det....

Det lader ikke til, at vi mennesker nogensinde lærer det. Det mener fødevarevirksomheder også - nu vi er "faldet til patten" og ukritisk handler homogeniserede mælkeprodukter ind, uden at stille krav eller spørgsmål. Den slags passivitet hos forbrugerne er farligt. Den giver købte "forskere" og smarte forretningsfolk blod på tanden. Derfor ingen overraskelse at opleve ved, at nu er turen kommet til nanoteknologi, der indføres i fødevarer...

Naturen har en gang indrettet det sådan, at fordøjelsen sørger for molekylerne af bestemt indhold og størrelse, FØR næringsstofferne skal ind i blodbanen gennem tarmvægge i tyndtarmen.... Ellers kan næringsstofferne ikke udnyttes inde i cellerne.... der jo også er indrettet så der er visse "krav" til form og beskaffenhed af nærinsstofferne, der skal opfyldes før cellen kan udnytte dem. Men det blæser "forskerne" og pengefolk på! Det skal være dem, der bestemmer hvad vores tarme skal eller ikke skal bruges til, og hvordan... Ikke vores egne kroppe!

Der har udviklet sig en farlig praksis i princippet for videnskabelig bevisførelse, hvilket flittigt bruges hver gang et flosset forslag eller et lige så flosset produkt skal lanceres for os, idioterne! "Så længe der IKKE kan bevises videnskabeligt, at et produkt er farligt = er produktet UFARLIGT". Dvs. at produkterne kan sælges frit, så længe der ikke foreligger et klart og utvætydigt bevis på produktets farlighed (for noget).

Derimod synes der ikke eksistere samme krav til bevisførelsen for, at produkterne er farlige! Næ... her er det sørme nok, at der ikke er blevet bevist, at de er farlige....

Forvirret? Så er vi to....

I dagens Jyllands-Posten i Danmark offentliggøres i dag en artikel Nanoteknologi på vej ind i vores fødevarer, hvor tre af danske største fødevareproducenter nævnes som førende i udviklingen af nano-fødevarer - mælkegiganten Arla Foods, sukkergiganten Danisco samt kødgiganten Danisch Meat.

At jeg er holdt op med at købe fødevarer fremstillet af Arla Foods for længe siden, da jeg har opdaget at de sørme homogeniserer også økologiske mælkeprodukter - har selvfølgelig ikke gjort indtryk på Arla Fodds, fordi der er så mange andre kunder, der holder livet i omsætninger og beviser derved, at de kan bydes hvad som helst... og det bliver de så også, ser det ud til. Og således udtaler Arla Foods til avisen om nanoteknologi i fremstillingen af mælkeprodukter: "Vi synes, det vil være fantastisk – ikke mindst i tider med problemer som fedme, diabetes og hjerte-kar-sygdomme – at kunne bruge nogle af disse nye, spændende ingredienser til velsmagende, men så godt som fedtfrie produkter".

Sukker-Danisko har derimod endnu ikke nano-sukkeret på vej til hylderne hos købmanden, men alligevel regner med at det kommer: "Der er rigtigt meget i det, og det skal nok komme (nano-sukkervarer/red.), men forbrugerne er jo meget følsomme omkring, hvad de putter i munden, så det skal være noget, hvor fordelene er indlysende for forbrugerne". Fordele? Og så skal det igen være vores eget ansvar, fordi det er jo os selv der vil det? Iflg. industrien?

Så kommer chefen for institutet NanoFood ved Århus Universitet. Han ser ikke nogen risiko ved nano-bearbejdede fødevarer... "Nanofood er simpelthen fødevarer, hvor man har brugt den teknologi, som nanovidenskaben har givet os, til at formindske partikler, og målet er at fjerne nogle af de store livsstilssygdomme som diabetes og hjerte-karsygdomme". Woow! Og så er han ikke engang læge....

Der er kun en advarende stemme midt i alt det skidt og den kommer fra ernæringsfolk fra Fødevareinstituttets afdeling for risikovurdering og giftighed på Danmarks Tekniske Universitet.... "Det dur ikke, at vi tillader nanofood uden at bekymre os om, at det har en særlig effekt på mennesker. Problemet er, at man ikke ved, hvordan man skal undersøge risikoen, sådan at vi ikke risikerer for eksempel ødelagte levere, hormonforstyrrelser og hjerneskader". Men bare rolig. Det er kun en stemme mod alle andres... og inden vi har set os om forstummer også den, idet danske politikere, godt "hjulpet" af industriernes lobbyer, har jo bestemt, at uddannelses- og forskingsinstitutioner skal være markedsorienterede dvs. en uafhængig fri forskning er der ikke plads til. Den slags trues med lukning, som værende "ikke rentabel" - indtil også den forbruger-orienterede forskning falder til patten og bliver markedsorienteret.

Det ser ud til, at industrien ikke længere vil nøjes med, kun at leve af vores arbejde og vores penge. Industrien vil nu gerne ekspandere deres indtjeningsområderne til også at omfatte vores helbred.... Vi skal arbejde, vi skal tjene penge, vi skal bruge penge... og vi skal tvinges til også at bruge penge på nye behov... som f.eks. lægemidlerne til behandling af helt nye, og endnu ukendte sygdomme, der kommer i kølvandet på alle disse nye fødevarer - som uundgåeligt vil gøre os syge, idet industrien ikke tager notits af, at det altid, i den sidste ende, bliver naturen, der vinder.... i kampen mellem industrien og naturen.

Denne kamp udkæmpes ikke længere "kun" i det omgivende os miljø på planeten Jorden. Denne kamp udkæmpes nu også i vores egne kroppe - hvor industrien løber med sejren = industriens profit. Og vi vil stå tilbage med tabet = vores helbred, naturen vil reagere igennem, over for de naturfremmede nanopartikler vi kommer til at spise i vores mad. For vores egne penge.

Nanoteknologi kan løse matvarekrisen
    Nanoteknologi truer maten
    Nanoteknologi kan være en trussel mot matsikkerheten
    Nanoteknologi i økologisk produksjon og foredling?
    Stor nano-usikkerhet
    Nanopartikler – medaljens bakside
    Nanoteknologien dreper viktige bakterier
    Nano til salgs

De kan ikke engang præstere at udforske kroppens hormonsystem og behandle ordentligt hormonsygdomme.... Alligevel vil de slippe nanopartiklerne på størrelse med atomer i DNAet ind i fødekæden og tror - at de kan styre dem!? Når de ikke engang kan udrede kroppens hormoner for hvert enkelt tilfælde af hormonsygdom? Lige som de nu slår ud med armene og sender os hjem for at "lære at leve med det" - bliver vi senere sendt hjem med samme besked, bare denne gang i selskab med nanopartiklerne fra maden, i vores kroppe, vi vil mærke hver gang noget går galt og kroppen svarer igen med immunsystemets modtræk til disse ubudne gæster. Vi får sørme travlt med at holde ud og vil mindes den gode, gammeldags hypothyreose - i sammenligning - som et paradis på jorden.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Fødevareproducenter går "nanok"

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    De kan ikke engang præstere at udforske kroppens hormonsystem og behandle ordentligt hormonsygdomme.... Alligevel vil de slippe nanopartiklerne på størrelse med atomer i DNAet ind i fødekæden og tror - at de kan styre dem!?
    Nano-fødevarer er det næste trin i det industrielle "videnskabens" fremfærd i vores hverdag, selv om vi allerede nu, snigende, bliver udsat for nano-teknologien i non-food. "Ifølge en undersøgelse fra Miljøstyrelsen var omkring 250 produkter markedsført med nanomaterialer på det danske marked allerede i 2006."

Tøj, cykeldele, solcreme, maling, strømper, golfkøller, bilvoks, rynkecreme. Nanopartikler rykker ind i en lang række produkter i vores hverdag, og det kan ende med at sætte sig tydelige spor i vores helbred, skriver Videnskab.dk.

" To af de mest udbredte nanomaterialer viser sig nu at kunne ødelægge DNA og på den måde måske også øge risikoen for alvorlige sygdomme som kræft og hjertekarsygdomme. Nanopartiklerne kan samtidig sætte gang i åreforkalkning. Sådan lyder meldingen fra forskere fra Københavns Universitet, som har lavet forsøg på mus og rotter.

»Vi kan sige, at nanopartiklerne har iboende egenskaber, der gør, at vi må betragte dem som farlige. Vi er især bekymret for kræft og hjertekarsygdomme, men jeg kan ikke sige noget om, hvor stor risikoen er. Så skal man kende eksponeringen, og i øjeblikket ved vi reelt intet om, hvor meget mennesker bliver eksponeret for nanopartikler,« forklarer Peter Møller, lektor i miljømedicin på Institut for Folkesundhedsvidenskabs Afdeling for Miljø og Sundhed."
    Mere at læse om det....

Hmm... jeg har nu aldrig været en romantiserende tilhænger af nostalgien i den daglige livsførelse. Personligt hader jeg bare den grove mad, hvor almindelige kostfibre dominerer og undgår det "fiber-fornuftige" så godt jeg kan. Jeg står også først i køen hvor der bydes på f.eks. svesker fyldt med madeira og marcipan, dyppet i mørkt chokolade. Man kan sige meget om mig, men ikke at jeg er fanatisk på nogen af de felter, jeg ellers er så optaget af... Alligevel ser det ud til, at omgivet af industriens "velsignelserne" på hylderne hos købmanden - er den eneste vej frem (for mig) - at smøge ærmerne op og selv sørge for de daglige fornødenheder så forenklet som muligt...

Vil jeg have pommefritter? Da skal jeg selv skrælle kartoflerne, skære dem i stave og stege dem i.... kokosolie. Så ved jeg, hvad jeg får. Det ved jeg ikke, spisende pommefritter på en restaurant eller fra posen hentet i frysevaredisken hos købmanden (nu snart behandlet i nano-olie, eller allerede nu friturestegt i industrielt transfedt). Orker jeg ikke tilberedning af hjemmeskårede/hjemmestegte pommefritter? Så må jeg undværre dem. Lige som jeg så også må lære at undværre andre food og nonfood produkter i min hverdag, hvis jeg ikke vil løbe en risiko for at blive skadet på helbredet af det jeg stopper i munden og på kroppen til dagligt.

Man kan ikke beskytte sig mod alt, men man kan sørme begrænse div. risci i sin hverdag mest muligt. Omgivet af 100 forskellige "farer" og tage sine forholdsregler mod det 10 - ja, så har man forøget sin helbredsbevarende chancer med 10%. Det er ikke så ringe endda, vel? Og hvem siger at man skal stoppe her?

Når man har levet med hypothyreose så mange år som jeg, får man et helt anderledes holdning til begrebet "helbred", da man har jo lært på den hårde måde - hvor skrøbeligt det er når det går skidt. Og hvor stærkt det opleves, når det går godt.... Da finder man ud af, at ingen industrielle pommefritter i hele verden kan opveje risikoen for tabet af selv en dags helse og velvær. Men jeg står ret alene med disse holdninger....

Hvis man fortsætter med "købe-pommefritter", her som et symbol på industrielt fremstillede købmandsvarer - ja, så er jeg omgivet af mennesker, som "til sidste bloddråbe" vil kæmpe for deres "frihed" til at ønske sig og spise "hvad de vil". At det så også kan ende med, at det jo bliver "den sidste bloddråbe" de kommer til at ofre for denne filosofi... tænkes der kun meget lidt på, om overhovedet.

Der er jo så mange andre gode grunde til, at industrielle købmandsvarer sælges og købes... "at man ikke orker det hjemmelavede", "at man ikke har tid til selv at dyrke sin persille", "at fluorfri tandpasta er for dyr eller for svær at få fat på", "at man har ikke råd til økologisk", "at det er ikke videnskabeligt bevist at...." osv. osv. Alt dette er korrekt men.... i virkeligheden bare snak.

Man kan omstille alt, hvis man er motiveret nok og lader tvivlen komme tilgode sig selv og sine. Hvorfor skulle det være så uoverkommeligt, når det i virkeligheden er nu således, at de fleste lader tvivlen komme alle mulige andre end os selv tilgode. Når vi så køber en pose nano- eller "transfede" pommefritter i supermarkedet - lader vi derved tvivlen komme pommefrit-producenten tilgode. Ikke os selv. Hvorfor ikke? Det er et spørgsmål jeg ikke har et svar på.

Uanset hvordan jeg end ikke vender det og drejer - står min fornuft og logiske sans af her... Jeg kan ikke finde en forklaring på, hvorfor skulle tilliden til industrien veje tungere end behovet på at tage vare på sig selv og sine... Det kan godt være nogle vil så påstå, at der så må være noget galt med min fornuft og logiske sans i så fald. Det er meget muligt.... men hvis denne min egen "dumhed" sikrer mig mod helbredsskader takket være min egen "dumme" fornuft - so be it!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
    Av anitab i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 15:06
  2. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  3. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11
  4. Er akkuratt ferdig med boka til Per Egil Hegge
    Av ung mor i forumet Per Egil Hegge
    Svar: 17
    Siste melding: 27-10-08, 23:47

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine