For oss som lider av lavt stoffskifte handler det i første omgang om at medisiner må gjøre jobben. Altså at de gjennom sin funksjon øker basalstoffskiftet vårt.

Ellers er meg bekjent intensiv styrketrening (best effekt på basalen hvis det gjøres om morgenen ) og intervalltrening (gjerne løpe 100-metere eksplosivt) gode aktiviteter da det gir økt muskelmasse som vel er det mest avgjørende for å øke sitt basale stoffskifte. Mange bedriver ikke styrketrening og med tanke på at muskelmassen synker med årene så fører dette ofte til en vektøkning nettopp pga av at basalstoffskiftet synker med økt alder. Tilskudd av proteiner har god effekt, da fortrinnsvis sammen med trening, da det også øker muskelmassen som igjen øker basalstoffskiftet. Derfor karbohydrater rett etter trening (dette hjelper kroppen til å nyttiggjøre seg proteiner i større grad. Proteiner bør inntas 20-30 min senere. Spis mer egg får være en oppfordring

Røyking øker basalstoffskiftet med opptil 10%, men har langt flere ulemper enn fordeler og er derfor ikke å anbefale

Ellers har jeg lest et eller annet sted at brenneslejuice er velegnet for å øke basalstoffskiftet. Har ikke prøvd det selv og har ingen forklaring på hvorfor det er gunstig.

Selv satser jeg på mest mulig stabilt stoffskifte ved hjelp av medisiner, aktivitet som øker pulsen godt et par ganger i uken, styrketrening 1 gang pr. uke, litt daglig aktivitet i form av spaserturer, badstu og små hyppige måltider med normalt kosthold. Det ser ut til å fungere bra for meg og det er jeg glad for. Jeg har nemlig ikke krefter til harde økter av noenting, så da er det godt at "enkle" oppskrifter fungerer.

Så jeg antar basalstoffskiftet mitt ikke er helt på viddene hele tiden. Jeg merker godt når det er det i de periodene når jeg rammes av lite energi (lav) og blir inaktiv. Og dette er noe jeg tror mange med lavt stoffskifte sliter med, lite energi altså. Da er det ikke noen enkel sak å øke hverken det ene eller det andre. Det eneste som ser ut til å øke da er vekta hvis jeg ikke samtidig med inaktiviteten senker kaloriinntaket.

God natt der ute