Sitat Opprinnelig skrevet av bellebellen Vis post
Jeg overgav mig til sidst i 2003 hvor jeg fik galdebæren fjernet via kikkert operation. Det gik overraskende nemt - blev opereret kl 13 og tog hjem om aftenen samme dag, med megetmeget lidt efterfølgende smerte/ubehag.
Jeg fikk vite i 1999 at jeg hadde noen små gallesteiner, men at de ikke kom til å plage meg så lenge de holdt seg slik de var.
Men i 2002 var jeg i over 6 måneder plaget med mage og rygg smerter, men turte ikke gå til legen i frykt for å få samme svar "spis mer fiber".

I November 2002 så ble jeg så syk (var på jobb i USA) og endte opp på akutten. Der ble galleblæren fjernet med kikkehullsoperasjon og alt ble bra. Denne operasjonen tok ikke lange turen, og jeg kunne ha reist ut av sykehuset samme dag, om jeg hadde hatt noen å dra hjem til. I stedenfor så ble jeg liggende ett døgn.

Hadde jeg hatt muligheten til å fjerne den før jeg fikk disse problemene, så hadde jeg tatt den muligheten.

Når det gjelder steinknusing så heter teknologien 'trykkbølge behandling' (shockwave treatment).
Jeg har brukt denne til å fjerne kalkavleiringer under føttene, kalt Plantaar Facitt (eller lignende). Dette er ikke videre artig behandling. Det er vondt, og du må stort sett tilbake flere ganger for å bli kvitt plagene.

Du kan jo forsøke SWT, men det er stor kjangse for at du får tilbake gallesteinene. Man kan leve flott uten galleblære, man må bare passe seg for fet og krydret mat i begynnelsen.