jeg gikk til to fastleger i bergen sentrum - en som blir mye brukt som studentlege(alle jeg kjente var misfornøyd med han....), og en på engen legesenter. jeg ble også etter eget initiativ og mye mas henvist til endokrinolog som har kontor midt i sentrum.

sistnevnte fastlege var hyggelig - men tok meg virkelig ikke på alvor.

han sykemeldte meg etter mye om og men, men gjorde intet mere enn det.

etter å ha vært skikkelig dårlig i et par tre år gikk jeg til en lege på mitt hjemsted, som bestilte ultralyd av kjertelen(den viste varme knuter).
jeg ble bedt om å ta dette med til fastlegen i bergen, som ikke foretok seg noe.

jeg visste ikke selv hva dette gikk ut på, men sto på det den andre legen hadde sagt - nemlig at jeg måtte undersøkes på et sykehus.

og etter å ha vært sykemeldt lenge, ikke fått noen respons tok undersøkelsen på haukeland ca 10 min, hvor de konkluderte raskt med at jeg skulle ha operasjon.

jeg ble veldig forundret da både endokrinologen og fastlegen hadde sagt til meg at mine plager skyldtes psykiske faktorer(endokrinologen uttalte faktisk at jeg aldri kom til å måtte bruke medisiner, ei heller operere, og lurte på om jeg ønsket å være med på et program på haukeland som skulle gjennomgå hjerneaktiviteten min/eventuelle kroniske depressive plager e.l)

jeg spurte spesialistene på haukeland om dette var en vanskelig tilfelle - og de a det var helt rutine, og veldig lett å oppdage....gjett om jeg ble tatt på senga av det.

så mitt møte med bergen ifht stoffskifteproblematikk var vel ikke en av de bedre nei:/