Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    10

Standard Har jeg et stoffskifteproblem?

Hei. Jeg er nytt tilskudd på stammen. :-)

Jeg lurer altså på det, om jeg har et stoffskifteproblem. Jeg ble visstnok testet som barn, da jeg var overvektig allerede da, men testet negativt den gang. Tviler på at det ble tatt utvidede prøver. Har nå time hos fastlegen om et par uker og skal ta opp dette med stoffskiftet.

Mine symtomer er som følger; (mange av dem har oppstått i løpet av siste året/halvannet år)

Vektøkning - rundt 5 kg mer enn dagen før fødselen - gikk opp forholdsvis lite i svangerskapet, rundt 7 kg. Hadde ekstrem svangerskapskvalme, og spiste lite. Normalisert matinntak etter fødsel, men akutt søthunger det siste halve året-9 månedene. Dette bedret seg etter jeg begynte med Bio-Chrom, men så flatet virkningen ut. Skal også nevnes at jeg ikke har fått trent så mye som jeg burde, både pga. ryggproblemer og bekkenløsning som fortsatt ikke har sluppet ordentlig taket.

Nedsatt kondisjon

Hevelse/oppblåsthet (ansikt, rundt øynene og kinnene spesielt, samt hender og legger)

Blek, delvis tørr hud, skjøre tynne negler, mye uforklarlig kløe i perioder
    Håravfall, ellers økt kroppsbehåring
    Hyppig vannlating (kombinasjon fremfall urinblæren etter fødsel 10 mnd siden, vil jeg tro)

Tretthet/allmenndorskhet

Konsentrasjonsvansker (ikke vanlig for meg)

Veldig mye muskelstølhet/smerter ved bøying, løfting og bæring, sitte på huk gir smerter/kramper i leggene

Muskelsvakhet ( blir ikke sterkere ved trening, bare mer sliten), muskelverk som kan flytte seg rundt i kroppen som kan flytte seg rundt i kroppen

Hukommelsesvansker, redusert korttidshukommelse (ikke ammetåke)

”brain fog”

Langsom tankevirksomhet (mister ofte ordene/tråden i samtaler, glemmer eller blander ord og uttrykk)

Lett irritert og utålmodig

Emosjonell over dagligdagse frustrasjoner

Nedsatt hørsel, får ikke med meg alt som blir sagt om det er forstyrrende elementer omkring....

Karpaltunnel syndrom - prikker og stikker i hendene og tærne, dovner av og til helt bort. Som f.eks. nå mens jeg sitter og skriver dette. Halve venstrehånden sover. Dette har jeg dog hatt i flere år.

Panikkanfall? (ekstremt vondt i brystet ved èn anledning hvor ambulanse ble tilkalt, smertene gikk over ved hjelp av 4 Link....muligens bare luftsmerter)

Brystsmerter, stikninger

Jernmangel (etter blodtap under fødsel)

Obstipasjon (som resultat av jerntabletter i flere uker, samt fremfall av urinblære etter hard fødsel)

Menstruasjonsforstyrrelse (kraftige menstruasjoner, lange intervaller

Nattblindhet (dårligere nattsyn enn normalt)

Myxödem (hoven, deigete hud)

Tannproblemer (hevelse i tannkjøttet)

Dårligere syn, svir/klør i øynene, ser av og til uklart (bruker kontaktlinser, men dog...)

Lav toleranse for varme

Hører gjerne fra dere med erfaring på området. Råd og tips mottas med stor takk. :-)

Anita
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Har jeg et stoffskifteproblem?

Det er jo symptomer som lett forbindes med lavt stoffskifte du nevner.
    Jeg har hatt flere av dem selv.
    Myxødem kan klargjøres med prøven betakarotiner, som vil være forhøyet da omdanningen si\om skal skje i huden går for langsomt.

Ellers vil det være naturlig å ta anti-TPO og TRAS for å se om kjertelen er utsatt for antistoffer. Det er vanlig å ha dette ved lavt stoffskifte, men ikke altid.
    Såklart også mengde prøvene fT4 og fT3, og kjertelstimuleringshormonet TSH.

Så reagerer jo kroppen på lavt stoffskifte under lang tid ved at flere andre prøver endres.
    Som :
    Karotener : Serum-Karotener - Alfa- og beta-karotener
    Indikasjoner : Eventuelt ved mistanke om fettmalabsorpsjon.
    Prøvetaking : 0,5 mL serum. Prøven må beskyttes mot lys.
    Forventet svartid : Analysen utføres 2 ganger per måned.
    Referanseområde : 0,14 - 0,96 µmol/L

Analytisk og biologisk variasjon
    Analytisk variasjon: 10,9 % ved 0,66 µmol/L
    Intraindividuell biologisk variasjon: 35,9 %
    Totalvariasjon (analytisk og biologisk): 37,5 %

Tallene er variasjonskoeffisienter, og gjelder over et tidsrom på dager-måneder.
    Tolking
    Høye verdier: Stort inntak av grønnsaker (gulrøtter), og ved endring i lipoproteinmønsteret, som ved diabetes mellitus og hypothyreose. Lave verdier: Fettmalabsorpsjon (enten årsaken er i tarm, pancreas eller lever), høy feber, lavt inntak av grønnsaker.

SHBG vil være lav ved hypothyreose.

Homosystein. Normale verdier er verdier under 15 µmol. H. er en aminosyre som blir høy ved lavt stoffskifte. For lav B6-9 og 12 øker også denne.
    Denne irriterer blodårene og forårsaker også høyt kolesterol

Hypothyreose
    Økte verdier av
    S-Kolesterol
    S-Triglyserider
    S-CK
    S-LD
    S-CEA
    S-ASAT
    S-Prolaktin
    Reduserte verdier av
    S-Alkalisk fosfatase
    S-SHBG
    Hemoglobin
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Ja, høres ut som lavt stoffskifte.

Når du var barn, hadde de sikkert høyere grenser for TSH og når de ville starte behandling. Det har endret seg noe.

Ved lavt stoffskifte stiger typisk TSH (men ikke alltid, og TSH subber noen uker etter symptomene, og er treg til å stige)

Prøvene som er vanlig å ta:
    TSH (et hypofysehormon, ikke st stoffskiftehormon)
    ft4 et stoffskfitehormon, bedre sagt et prohormon
    ev. ft3 det aktive hormonet
    anti-TPO antistoffer

og så tar de sikkert diverse andre vanlige prøver.

nora

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    10

Takk for svar, begge to. :-)

Dersom overvekt er et av symptomene, hvor mye effekt kan man forvente av medisiner? Hvor mye går man ned og hvor lang tid bør man forvente at det tar?

Takknemlig for svar. :-)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

En må vel kunne si at stoffskiftet er uransakelig - i den forstand at man ikke kan undersøke dette og få ett eller annet mål på det.

Hvor mye din situasjon er preget av det lave stoffskiftet i seg selv, er ikke mulig å si.
    Det er heller ikke mulig å si noe om hvor mye de prosesser som er avhengige av at stoffskiftet fungerer (sekundære prosesser) påvirker situasjonen din, eller feks. vektutviklingen.
    Og slett ikke i forhold til vektproblematikk,som også er en mangslungen problematikk der mange forhold spiller inn.

Jeg håper de fleste er enige om at stoffskiftet må fungere for at man skal ha mulighet for å stabilisere vekta.
    I fora verden over kommer det fram at u-medisinerte som medisinerte kan ha et stoffskifte som ikke fungerer optimalt. Deler av dette eller tilstøtende prosesser han ha defekter som gir seg utslag i feks. vektproblematikk.

Har sett at man alt for ofte setter likhetstegn mellom mengden stoffskiftehormoner i blodet og hvor godt stoffskiftet er.
    Det kan man ikke.
    Det man kan si, er at det må en viss mengde hormoner til for at det skal være mulig å oppnå en normal stoffskifteaktivitet.
    Og det er ikke det samme.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Om vekta, det fins ingen klare svar. Jeg gikk opp etter oppstart med levaxin. tok noen år, så forsvant vekta. Men man må ha stor nok dose, ofte blir man mer eller mindre undermedisinert av legene.....har hendt meg det også.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    10

Standard Jeg er helt frisk, sa legen

Alle prøvene kom tilbake og var ifølge legen "kjempebra".
    Fikk masse råd om trening og kosthold. Og det var det!

Jeg spurte om det ikke var mulig å ta utvidede prøver og fikk til svar at "Jo, det er det". Men det var tydeligvis ikke aktuelt med for meg, siden alle standardprøvene var så fine.

Det er noe som ikke stemmer, for det er da ikke normalt å gå masse opp i vekt uten grunn. Jo da, jeg har vært, og er, glad i sjokolade, og til tider har det nok gått mer enn det burde. MEN, det forklarer ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt igjen selv etter jeg la om hele livsstilen. Eller gjør det?

Jeg går 1-1,5 time nesten hver dag. Og det er i hurtig tempo. Jeg spiser ganske så sunt, masse frukt og grønt. Magert. Lite men ofte. Tar Bio-Chrom. Drikker masse vann. Har kuttet ut mye av karbohydratene. Trener hver dag, ikke mye, men 20-30 min. Diabetes er det heller ikke. (og takk og lov for det!)

Har egentlig vært veldig fornøyd med denne legen, men nå synes jeg at jeg ble avvist som ei lat kjerring som prøver å finne noe å skylde på, fremfor å få baken i gir selv. Og selv om det bare var det, at jeg selv var skyld i vektøkningen, så forklarer vel ikke det hevelser i ansikt, hender og legger? Eller den plagsomme kløen, spesielt på hendene?

Ble ganske oppgitt egentlig...

Om noen har noen råd å komme med så mottas de med takk. Ev. henvisning til kapabel lege i Romeriksområdet hadde vært greit. Jeg vil gjerne komme til bunns i dette! :-)

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Hei!
    Er nysgjerrig på prøvesvarene dine. Kan du legge ut Ft4, FT3, TSH, prolaktin, SHBG, kortisol? Noen andre som har forslag til typiske stoffskifteprøver kanskje?
    Det er i hvertfall til hjelp om du legger ut de tre første.

Hvis du skal gå ned i vekt er det lurt å kutte frukt. Masse sukker i frukt.
    Grønnsaker gir deg alt frukt gir deg, men grønnsaker er bedre når man vil ned i vekt. Egg og avokado er fint å spise. Det er to optimale matvarer som metter godt, har proteiner og fett. (Man blir ikke feit av fett, like mye som man blir grønn av grønnsaker. Det er sukkeret ene og alene som er synderen.)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg vil bare spørre om en prøve du kan ta selv : morgentemperaturen.
    Den viser om stoffskifteaktiviteten er høy nok når du sover.
    Er den ikke høy nok, så er ikke stoffskiftet høyt nok om dagen heller.

Hvis du er i en "sparebluss situasjon" fra stoffsiftets side, nytter det ikek hva du gjør. Jeg slutta å spise og trente som bare det - uten at jeg gikk ned.

Min erfaring gir iallfall meg svaret - det hjalp å bytte til en annen thyroxintype.

Før du bytter, kan du jo se om en doseøkning kan heve tempen - kan den det, vil du iallfall ha lettere for å gå ned.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    10

Jeg fikk ikke prøveresultatene Jeg skal ringe dem i morgen og be dem sende over resultatene fra i fjor høst, samt de siste. For å sammenligne. For jeg tenker som så at selv om verdiene er "kjempebra" og innenfor normalen aldri så mye, så kan de ha endret seg fra ene enden av skalaen og dermed være svært unormale for meg.

Jeg skal legge ut verdiene her nå jeg har fått dem, da dere har langt bedre peiling på dette enn meg.

Sukkeret blir faset ut mer og mer, men det tar litt tid.... jeg er nok en smule sukkerjunkie, tror jeg. Men det positive er jo at jeg blir stadig mer glad i grønnsaker og trening. Skulle bare ønske jeg SÅ noen resultater snart!!!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Stoffskifteproblem etter graviditeter.
    Av nuttisen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 43
    Siste melding: 06-02-09, 11:04
  2. kan jeg ha et stoffskifteproblem mon tro? :O
    Av kvulpe i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 09-10-07, 22:20
  3. Begynnende stoffskifteproblem?
    Av Hella i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 18
    Siste melding: 05-09-07, 09:40
  4. Stoffskifteproblem, anti-TPO