Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Threaded View
-
03-05-09, 09:17 #1
Radioaktivt jod eller operasjon?
Litt om min historie: Jeg er 29 år, gift og ønsker meg barn. Jeg har hatt påvist Graves siden 2005. (frt4 - 67, frt3 - 30.8, TSH - < 0.02, A-TPO - 307, tras - <1.0) Slet i mange år med feildiagnostiseringer. Var sykemeldt i 2 år før de klarte å finne ut av det. Begynte med Neo-mercanzole i 2005. Legen ville i utgangspunktet gi meg radioktivt jod da, men pga utstående øye ble det ikke gjort. Det tok to år før verdiene var stabilisert med medisiner (2007). Hadde et lite tilbakefall våren 2008. Nå er prøvene høyere igjen.
frt4 - 54
frt3 -13.9
TSH - <0.02
a-tpo - 1300
tras - 3.5 (med et rart tegn foran, noen som vet hva det betyr?
)
Fastlegen min henviste meg direkte til operasjon, mens legen på sykehuset (edokrinologen) mener jeg skal behandle det med radioaktivt jod. (Vet at fastlegen ikke har spesielt peiling på slikt, men valget er jo like reelt). Synes det er vanskelig å velge når det er så forskjellig praksis rundt om, nedre alder på jodbehandling, fjerne halve eller hele kjertelen ved operasjon etc. Har lest at man skal være forsiktig med jod når man har har/ har hatt(?) problemer med øynene. Fikk også høre et sted at man skulle være fosiktig med jod ved høy tras. Noen som vet om dette stemmer?
Jeg har time for operasjon i juni (som jeg ikke har avbestilt ennå), og jod behandling kan jeg få så fort jeg har vært hos øyelegen for sjekk. Endokrinologen sier at jeg bør fortsette på medisiner hvis det er problemer med øynene og ta jod behandlingen når øynene er stabile igjen. Han virker veldig imot operasjon.
Håper det er noen som kan gi meg noen råd.
HildeJeg har hatt påvist Graves siden 2005. Slet i mange år med feildiagnostiseringer. Var sykemeldt i 2 år før de klarte å finne ut av det.
Lignende tråder
-
Tjernobyl. Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer
Av Yvette i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 45Siste melding: 28-03-11, 12:44 -
Operasjon eller akkupunktur?
Av ingrid i forumet OperasjonssalenSvar: 4Siste melding: 30-03-08, 07:41 -
Behandling med radioaktivt jod
Av LeneN i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandlingSvar: 2Siste melding: 14-08-07, 19:14 -
Operasjon eller ikke
Av Dahlia i forumet OperasjonssalenSvar: 5Siste melding: 30-04-07, 18:48

Svar med sitat

Bokmerker