Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    1

Standard Hvor mye kan tsh øke på 7 mnd?

Heihei

Jeg er ny her, og håper noen kan hjelpe meg litt

Har hatt mistanke om at jeg har lavt stoffskifte en stund(en del symptomer og flere med stoffskifteproblemer i nær familie). Tok de første blodprøvene i slutten av august, og fikk da disse resultatene:

Fritt T4: 14 (ref.o. : 10-23)
    TSH: 1,9 (ref.o. : 0,20-4,0)
    Anti-TPO: <25 (ref.o.: 0-60)

Fikk beskjed om at disse prøvene var normale, noe de jo er. Men jeg ville gjerne ta noen nye blodprøver for å kunne ha noe å sammenligne med, og i begynnelsen av mars fikk jeg disse resultatene:

Fritt T4: 12
    TSH: 3,8
    Anti-TPO: <25

Synes en fordobling av TSH på 7 mnd høres ganske mye ut siden referanseområdet ikke er så stort. Er det mulig at TSH kan øke så mye på så kort tid? Er det noe spesielt med tanke på dagsform som kan gjøre at TSH øker så mye? Eller kan det ha skjedd en feil med en av blodprøvene?
    Jeg har jo ikke så mye greie på det, men synes bare at en så stor økning virker rart...

Fikk brev fra legen om at jeg måtte bestille meg time for å ta nye blodprøver siden TSH var høy, og T4 noe lav på de siste blodprøvene, og er derfor litt "spent" på hva de nye prøvene viser.

Virker som om en god del kunnskap blant dere, så setter stor pris på om noen kan komme med synspunkter
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hvor mye kan tsh øke på 7 mnd?

Jeg syns du har fått passende råd ut fra situasjonen.
    Arvelighet er jo noe en bør følge opp.
    Det viktigste er nok at du ikke har antistoffer mot kjertelen. Den er ikke syk, eller angrepet av noe man kan teste for.

Og da kan det være flere forhold som gjør at stoffskiftehormonene i blodet ser ut til å bli færre - for det gjør det jo , og kan gi symptomer som er forenlige med lavt stoffskifte når en har det slik lenge.

TSH ser ut til å reagere på det lave stoffskiftet - den skal jo øke når dette er lavt. Økningen kan vel vurderes til å være i minste laget.

Det er iallfall forhold som du ser ut til å være oppmerksom på, og det er viktig å følge opp med undersøkelser.
    Det er nok opptil flere i behandlersystemet som vil synes dette er lite å følge opp.
    Det du vel kan gjøre selv, er å forklare symptomene og minne om arveligheten. Resultater fra en ukes måling av morgentemperaturen kan du jo legge ved.

Håper dine forhold skyldes noe det går å rette på, og at du blir tatt på alvor.

En bør være obs på at TSH har en viss døgnvariasjon og er høyest om morgenen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn