Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Hybrid View
-
15-03-09, 14:24 #1
Sv: Lavere forbrenning ved lavt stoffskifte?
Ja eller jeg fikk radiojodbehandling i september-08. Når jeg gikk til kontroll i november hadde det sunket ned helt på bunn som han sa. Hvis det da var på bunnen og lavt stoffskifte jo er lik dårlig forbrenning burde jeg gått opp mer i vekt fram til nå sålenge jeg har spist det samme som før. Mener jeg iallefall.
Det at du gikk opp 16 kilo på 18 år kan vel ha helt andre årsaker enn stoffskiftet? Jeg trener f.eks. 4 ganger i uka i tillegg. (Men begynte med det for 1 måned siden)
Se f.eks. denne artikkelen: http://www.lommelegen.no/799821/lavt...skifte-og-vekt
-
15-03-09, 14:43 #2
Det er forskelligt, hvordan hvert enkelt menneske reagerer på det lave stofskifte. Har man i tillæg til det lave stofskifte udviklet insulinresistens og/eller binyretræthed - vil man nærmest ikke kunne undgå vægtforøgelsen.
Jeg har selv holdt vægten nede på 48-50 kg, "af sig selv" i over tyve år efter radiojod og operationen, men kun i Eltroxinbehandling. Eltroxinbehandlingen var så utilstrækkelig - at både insulinresistensen og binyretræthed er kommet til i løbet af årene, og da begyndte vægten at stige uhæmmet.
Et råd jeg kan give til andre i samme situation er, at lige så snart den første ekstra kg viser sig på vægten - skal man vende vrangen ud på sig selv i forsøg på at undersøge/regulere andre kirtler end skjoldbruskkirtel + stå på hovedet for at kaste denne ene kg væk. Det er, trods alt, nemmere at tabe 1 kg end at tabe 10, 20 eller 30.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
15-03-09, 15:57 #3
"Det at du gikk opp 16 kilo på 18 år kan vel ha helt andre årsaker enn stoffskiftet?"
Jo - det kan det såklart, og det var jo behandlermijøets mantrerende unnskyldning, som linken din jo viser helt tydelig.
Men det var stoffsikftet hos meg.
Jeg gikk ned 12 kg på få måneder da jeg gikk over til Armour isteden. Og nedgangen fortsatte og har nå vært stabil i flere år.
Armour inneholder ikke annet enn stoffsiftehormoner fra grisekjertler.
Jeg syns vi skal vokte oss vel for å godta en antagelse selv om denne kommer fra fagfolk.
Jeg syns vi kan kreve at vi blir bedre undersøkt - og ikke bare antatt og bås-satt etter statistisk materiale.
Etter at jeg fikk de første kilo, prøvde jeg jo meget intenst å få de bort. Det gikk ikke - det bare økte på.
Jeg kan jo si at det bare er å gå over til Armour så går du ned - men jeg er ute etter å knuse myter og holdninger behandlermiljøet trer nedover oss.
Ikke skape nye !
For det er helt sikkert ikke alle som går ned bare de får Armour - vi er forskjellige.
Og DET, syns jeg behandermiljøet bør tenke over når de bare tilbyr vår sykdomsgruppe EN eneste medisin.Sist endret av Hansen; 15-03-09 kl 16:09
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-03-09, 17:47 #4
Og en annen ting, n`Finn, er jo det at vi hele tiden blir fortalt at den medisinen vi får er så fantastisk! For den inneholder T4, og kroppen vår, den er like fantastisk, for den omdanner jo T3 av T4 i thyroxinpreparatet!
Og når du da står der og sier, jammen, jammen, jeg føler meg jo ikke i balanse, er er så trett, har ikke ~~~~~~~~~~, har ikke energi, har ikke lyst, orker ikke, gidder ikke, vil bare sove, alt er så tungt.
Da, da er det slett ikke noe galt med stoffskiftet, eller tallene, nei, for TALLENE, de er HELT fine de!
Så da, ja da er det jo deg det er noe galt med da.
Psyken kanskje....
Eller ta deg sammen....
eller.....• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
15-03-09, 21:41 #5
Første gangen jeg hørte ordet Stoffskifte, var av en lege. Og jeg spurte hæ, hva er det som skifter ?
Det hører forsåvidt til historien at jeg ikke fikk svar.......
En fornorsking av det engelske metabolism brukes også, uten at det er klargjørende. Meta er gresk og betyr mellom, men også underliggende som her. Bolismene som omfavnes er katabolisme og anabolisme.
I korthet er stoffskiftet de livsnødvendige kjemiske reaksjoner som foregår inne i celler, oppbygging av nytt vev og fjerning av det gamle - som man forstår.
Basalstoffskiftet er det grunnleggende stoffskiftet som også foregår mens vi sover.
Ordet er veldig vidt favnende. Så vidt at det byr på problemer å forklare hva det er.
Det er en samlebetegnelse, for det er flere stoffskifter som foregår i kroppen, feks. karbohydratstoffskiftet, beinstoffskiftet, metallstoffskiftet ol.
Det er på kanten å kalle en forbrenning for stoffskifte.
Det gjør man da heller ikke, forbrenningen er egentlig sekundært til stoffskiftet. Altså noe som oppstår allikevel - i samband med.....
Til en forbrenning går det med et brennstoff, feks ved eller annet brennbart materiale og oxygen, og det blir noe igjen - aske.
Stoffskiftet gjør mer enn å forbrenne. Det reparerer ovnen, lager ny når den er for gammel, høgger ved, lagrer den, bærer den fram og regulerer trekken i ovnen.
Og det er faktisk bare det aller siste der vi sliter med.......
(t3 åpner bare for oxygen til cellene)
Hva er det som skifter ? Jo, det menes at veden skifter - den blir til CO2 og aske - og heldigvis, til varme.
Benstoffskiftet da ? Jo, vi skifter jo ut 0,2gram av "grinda" hver dag.
Sukkerstoffsikftet ?
Det er det viktigste for forbrenningen. Kroppen kan kun forbrenne sukker. Vi har et "ferskvarelager" av sukker på nesten 1kg som er plassert nært til muskler, og et bufferlager på 0,2kg i leveren.
Forbrenningen i kroppen bruker sukker hele tiden og blodet leverer dette til muskelcellene. Stoffskiftet sørger også for å fylle opp disse lagerene kontinuerlig.
Det tas først og fremst sukker fra fordøyelsen, det er lettest. Når det ikke finnes noe der, så tar leveren fettlagere på kroppen og lager sukker av.
Og når det er tomt også (hehe - in your dreams), så omdannes protein også til sukker.
Sukker er så viktig for kroppen at det oppstår muskelsvinn.
Oppstår det for mye sukker eller protein, lagres dette som fett.
Sulten er drivkraften.
Sulten er en komplisert drift som bla. øker når blodsukkeret blir lavt.
Dette er teori og modelltenkning og virkeligheten er mye mer komplisert.
Så til poenget mitt, og mitt forsøk på å svare trådstarter på hennes spørsmål :
Hvilken lege kan si at man ikke går opp i vekt når stoffskiftet er lavt ?
Og hva mener de egentlig de som sier at vektoppgangen er beskjeden ?
Mener de ikke det ?
Mener de isteden : Alle med hypothyreose er idag behandlet med Levaxin, og har derfor ikke lavt stoffskifte - derav beskjeden vektoppgang ?
Fordi Levaxin erstatter jo kroppens stoffskiftehormon. (obs. hormon i entall)
Hva mener di gubbene der ?
Derav følger også den behandlingsvegring jeg opplevde.
Den må være grunnet på at man rett og slett ikke vet.
Jeg gikk jo opp i vekt og hadde lav kroppstemperatur selv om jeg ble behandlet med Levaxin !
Og det går jo ikke !
Neste stopp - psykiateren.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
forbrenning
Av shayfie i forumet Helbred og kostholdSvar: 6Siste melding: 13-05-08, 07:49 -
Økning av levaxin -gir lavere t3
Av munch i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 12Siste melding: 17-01-08, 20:26 -
Lavere blodtryk og puls
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 5Siste melding: 07-02-07, 19:22

Svar med sitat
Bokmerker