Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Hybrid View
-
14-03-09, 13:02 #1
Sv: Lavt stoffskifte og slanking?
Noen myter i treningsmiløet:
Kroppens muskler er kroppenes varmeovner.
Når disse arbeider krever de energi, jo tyngre de arbeider, jo mer energi krever de.
Derav trekker man den sluttning at for vektreduksjon er det bra med store muskler.
Kanskje det - men for oss, når stoffskiftet skrur ned varmen ?
Det er ikke slik at stoffskiftet skrur ned en viss prosent av muskelmassen eller % av effekten denne er kar om å produsere. Det skrus ned til et minimum så kroppen så vidt klarer seg.
En stor varmovn nedskrudd til 100Watt bruker ikke mer enn en liten en på 100W.
Og hva er da vitsen med å bruke all sin energi på å få større muskler ?
Større O2 opptak gir bedre forbrenning og er en forutsettning for vektreduksjon.
Jo - logisk nok.
Men....
Problemet med for lavt stoffskifte er ikke bare at O2 opptaket i cellene er lavere enn normalt. Det er også umulig å trene det opp ! (for meg iallfall)
Før jeg fikk hypothyreose fulgte jeg treningsopplegg med måling av O2 og lactatmålinger flere ganger i året.
Jeg fikk ingen framgang. Man så også at jeg var tilstede på treninger og fulgte opplegget. Også at noen ganger var skikkelig aktiv - andre ganger helt flat.
Man hadde ingen forklaring på at lactatkurven så ut som en u-trent, og var upåvirkelig av treningen.
For man visste ikke at jeg hadde hypothyreose - ingen visste det på det tidspunktet.
Og rettet dette seg da jeg kom på Levaxin ?
Nei.
Virker da Levaxinen på meg ?
Svar selv.
Jeg har flyttet fra dette miløet og har ikke hatt anledning til å ta en mølletest etter at jeg kom på Armour. Men jeg merker jo at jeg fungerer helt anderledes.
D-vitamin øker kraften. Jeg kjenner det både på sykkel og løping i bakker.
Myter oppstår lett når man overfører velfungerende viten til nye og ukjente områder, eller generaliserer den.
Og en som har hypothyreose blir jo så velfungerende bare han passer på å ta dosen sin.........
Så hvorfor trener jeg da ?
Godt spørsmål - jeg må svare at det er for å holde abstinensene unna.......
Så hender det jo at man får en naturopplevelse ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-03-09, 16:33 #2Hildemor Gjest
"Spørsmålet er vel om det er mulig å redusere vekten med trening."
Svaret mitt på dette er et rungende ja, og vekttapet kommer lettere om man i tillegg fokuserer litt på hva man spiser. Og en tredje faktor er selvsagt at man ikke har sykdommer som kompliserer det hele. Og det har vi jo vi som lider av lavt stoffskfite. Ting går tregere. Selv har jeg hverken gjort store kostholdsendringer eller vært noen tilhenger av hardtrening. Jeg har i altfor mange år vært syk til å kunnne trene hardt. Vi snakker moderat aktivitet for mitt vedommende og kiloene har rast av.
Så for meg er aktivitet/trening ubetinget positivt i forholdt til å miste det jeg hadde av overvekt og holde vekten stabil. I tillegg til en del andre oppløftende ting.. N'finn nevner abstinenser og mulige fine naturopplevelser som "positive" opplevelser ved trening. Naturopplevelser har jeg hatt mange av og det i seg selv er godt påfyll for en sliten og kropp og sjel. Jeg kan i tillegg nevne da vektnedgang, bedre lungekapasitet (altså økt kondisjon), lavere kolestrol, lavere nivå av triglyserider, mindre fysiske plager, mindre psykiske plager (jeg vil rent av si at jeg er lykkeligere ved aktivitet, bedre hud, generelt sterkere, lavere blodsukker, større muskelmasse som jeg nyttiggjør meg i alt jeg gjør. Et sterkere skjelett. Et mer stabilt blodtrykk og ikke minst muligheten til å gjøre ting jeg ikke kunne når jeg ikke var i aktivitet/trente. Jeg var faktisk i så dårlig form at det var tøft bare å reise seg. Nå har heldigvis ikke alle det slik og så dårlig utgangspunkt når man starter med aktivitet, men det hadde jeg og derfor har det gitt meg mange positive opplevelser. Og ja jeg er også avhengig og har abstinenser i de periodene jeg ikke får vært i aktivitet. Jeg blir faktisk svak og ulykkelig av å ikke være det. SÅ jeg er takknemlig for hver gang jeg ta på meg gode klær å komme meg ut i friske luften
Du får heller ikke glemme at du får gratis påfyll av d-vitaminer en del året n'finn 
Jeg er ingen stor tilhenger av å analysere ting i hjel, det tar fort i fra meg motet. Jeg er en prøver og feiler og gjennom det ser jeg hva som fungerer for meg
Når jeg da kommer med forslag til hva man kan gjøre for å tape noen kilo er det ikke vitenskapelig dokumentert fra a til å. Det er forsøkt og det har fungert - for meg! Så er det selvsagt opp til hver enkelt om de vil prøve min oppskrift, eller la det være og prøve noe annet
-
14-03-09, 16:41 #3Hildemor Gjest
Ja Yvette vi er ulike og ulike ting fungerer for oss. Så fint at du har funnet noe som fungerer for deg
Jeg er litt småmisunnelig på de harde treningsøktene dine da - jeg elsker å bli ordentlig svett. Det høres kanskje merkelig ut for noen, men sikkert ikke for deg
Men tillater kroppen min meg å fortsette i et godt spor vil det bli mer høyintensitet her også etter hvert. Jeg svetter jo jeg også, men garantert av mindre aktivitet enn det høres ut som du bedriver. Jeg tar av meg hatten for deg, vel det får bli lua - da jeg ikke har hatt hehe. Stå på!
-
14-03-09, 16:51 #4
Takk Hildemor
Men det er ikke så mye å ta av seg hatten for. Jeg er bare så heldig at jeg har fungert treningsmessig både med ubehandlet hypothyreose og etter medisinering. Når det er sagt, må jeg si at ved oppstart av Levaxin var jeg noe skjelven en tid fremover, og da var det ikke så lett. Men jeg var instruktør i step/aerobic, så det var bare å bite tennene sammen. Aktet ikke å gi meg! Og det betyr vel i praksis at jeg ikke var så syk...? Ellers ville jeg jo ikke klart det. Nå er alt så mye bedre på Westhroid.
Nettopp hoppet av spinningsykkelen på altanen etter nesten 2 timer under sol fra skyfri knallblå himmel. Fabelaktig! Anbefales om man har muligheten!
Lykke til med opplegget ditt Hildemor!• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
14-03-09, 17:07 #5Hildemor Gjest
Fantastisk! Hørtes utrolig deilig ut. Jeg skal ta det igjen hehe, jeg har en 7-timers biltur foran meg i natt - så jeg får konsentrere meg om pakking etterhvert
Ting tar tid her, litt lowslow i dag.
Du har sikkert hatt ditt å stri med Yvette. En del ting kan vi imidlertid trosse og det har du tydelig klart. Det eneste som betyr noe i bunn og grunn er at du har gjort det som har føltes riktig for deg. Jeg har dager jeg kan presse meg og dager det ikke går. Jeg kjenner stoooor forskjell på det. Men i de fleste tilfeller klarer jeg å ta på meg et par gode sko og gå noen kilometer og da er jeg straks en annen
På et merkelig vis takler man bedre selv dårlige dager etter en luftetur....

Svar med sitat
Bokmerker