Hei Veronica

Trening kan nok fort bli et litt tveegget sverd ved lavt stoffskifte. Det virker som vi trenger litt mer tid for å komme til hektene etter en hard økt enn de "friske". Men man behøver jo ikke bedrive trening som sliter en helt ut At det skulle være mer skadelig for oss enn andre tror jeg ikke, men de fleste mangler vel energien til å drive hardtrening med denne sykdommen.

Trening er uansett mye mer enn energi økt energi. Da tenker jeg på fordelen ved å ha en sterk kropp og forebygge alvorlige sykdommer, så jeg synes absolutt du skal fortsette med det. Men selvsagt lytte til kroppens signaler. Sier den at det er for mye, så er det for mye! Selv har jeg den erfaringen at hvis jeg er rett dosert kan jeg drive det relativt langt uten at jeg merker noe mer enn jeg gjorde før jeg ble syk. Er jeg feil dosert (litt for høy/lav) fungerer dette med mye trening dårlig. Da går jeg turer i stedet den perioden det tar å stabilisere seg igjen.

Til info ble en av tidenes beste sprintere (Gail Devers) rammet av høyt stoffskifte (hun ble svært syk), behandlet med radiaktivt jod og så ble hun lav. 2 år senere var hun i full gang igjen. En kjent fortballspiller ved navn Ronaldo er også rammet av sykdommen lavt stoffskifte. Begge disse er i hvertfall eksempler på at man kan trene hardt, svært hardt selv med denne sykdommen.

Så tren, hold din kropp sterk - men lytt til den.