Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: etter graviditeten...
-
23-06-08, 07:03 #1
etter graviditeten...
Hvor lang tid har dere brukt på å komme tilbake til greie verdier og brukbar form etter svangerskap? (lavt stoffskifte)
Under og etter første svangerskap gikk det så greit, men denne gangen har det abre vært tull. Hatt et tungt svangerskap, mye pga underdosering, justerte dosene 8 eller 9 ganger underveis....
Nå er lillemor snart 4 mnd, og jeg er kjempe-overdosert, og det er jammen ikke noe bedre kjenner jeg...dagene er et mareritt å komme igjennom...har nå redusert 4 ganger siden fødsel.
Hva verdiene mine er har jeg sluttet å spørre om, glemmer det før jeg får lagt på telefonen. *fnis*
Det år ikke lenger bare ut over min hverdag, men også sambo og barna sin hverdag, og det hjelper ikke akkurat p åpsyken det heller...
-
23-06-08, 14:28 #2
ringte legen og fikk prøvesvarene jeg alikevel...
TSH er under 0,01
fritt T4 på 21...
-
23-06-08, 16:06 #3Hildemor Gjest
Blodprøvesvarene dine tyder på at du fortsatt kan være litt overdosert - selv om du ikke oppgir ref.verdier.
For en del av oss kan det og finne frem til en optimal dose for og fungere normalt være en nitidig prosess og det er sikkert enda vanskeligere etter en graviditet når det hormonelle styrer med oss i tillegg.
Du får smøre deg med tålmodighet, men den har du kanskje lite av? Hvilke symptomer har du? Og hva mener legen du skal gjøre i forhold til dine siste verdier?
-
23-06-08, 18:11 #4
tålmodighet ja...det eier jeg ikke om dagen...er totalt utslitt selv om jeg sover så fort jeg har mulighet, babyen sover hele natta og... svetter ved den minste anstrengelse, har humørsvingninger, vondt i kroppen, er nedstemt og urolig i kroppen og øya renner...
Opprinnelig skrevet av Hildemor
har så langt gått fra 150 mg 5 dager og 175 mg 2 dager til 125 mg hver dag etter fødselen. Legen sier bare vi må fortsette å redusere, og sier i grunn ikke så mye mer....
-
24-06-08, 00:27 #5Hildemor Gjest
Huff jeg føler med deg - det er utrolig slitsomt og ligge for høyt :(
Legen har jo rett - du må fortsette og redusere - et tydelig at din kropp ikke liker en frittt4 på 21, det gjør ikke min heller. Da kommer hypersymptomene for fullt.
Kanskje på tide med en ny reduksjon? Det hadde jeg gjort. Det er ingen grunn til og vente hvis det ikke er bare 2 uker siden du reduserte da?
Selv bruker jeg følgende triks når jeg har hypersymptomer og det er og reduserer drastisk noen dager og så går tilbake til den reduserte dosen jeg og legen har kommet frem til. Da roer systemet seg mye raskere. Jeg har imidlertid lang erfaring med og tippe mellom høyt og lavt og jeg gjør det samme ved lavt. Da høyner jeg dosen litt ekstra noen dager før jeg går i gang med dosen jeg har avtalt med legen. Det blir litt og tuppe systemet fort i den retningen man ønsker det.
Kan du ikke ta opp dette med legen og spørre om han mener det kunne være et alternativ for at du raskere skal bli kvitt de ubehagelig symptomene?
-
24-06-08, 06:33 #6
jeg endret sist fredag....og fire uker før det, de to siste prøvene mine var identiske alikevel...
Men lurte litt på å rett og slett kutte ut tablettene et par dager ja og se om det hjelper for så å ta den dosen vi kom fram til på fredag...tror jeg prøver det jeg!
Takk skal du ha!
-
24-06-08, 17:23 #7Hildemor Gjest
Ofte kommer endringer 6-8 uker etterpå så da er det litt tidlig i forløpet. Og reduseringen fra sist fredag merker du naturlig nok ikke noe til enda.
Informer legen om hva du gjør - så vedkommende er inneforstått med at du har tatt litt mindre enn de 125 et par dager. Jeg ville dog ikke kuttet til ingenting i noen dager - jeg ville tatt litt feks 25 eller 50, da får ikke kroppen kikk i motsatt retning når du fortsetter på 125
Da får du jo motsatt effekt av det du ønsker.
Jeg presiserer igjen, fordi vi ikke skal gi hverandre konkrete råd om endringer i doser og slikt her inne at legen din vet
Jeg har fått dette anbefalt av en endokrinolog, men det er viktig og ha i bakhodet at min historie er annerledes enn din og jeg har lang erfaring med og gjøre dette.
-
24-02-09, 23:12 #8
Etter graviditet.... ??
Hei
Jeg er 37 uker på vei, graviditeten har gått veldig bra så langt. TSH har vært lav nesten hele svangerskapet, nå de siste mnd rett i underlant av ref område. Legen ville allikevel at jeg skulle fortsette på samme dose som den siste tiden, 125mg Levaxin - med ny blodprøve denne uken.
Når er det vanlig at man reduserer dosen etter graviditet?
Det er jo litt treghet i systemet.
Vil jo helst ikke ende opp med for høyt stoffskifte heller.
Har det noe å si at man ammer i forhold til dose?
Noen som har tips, erfaring, råd etc til tiden rett etter graviditet?
takk, heidi
-
24-02-09, 23:24 #9baremei Gjest
Sv: Etter graviditet.... ??
Jeg økte med ca 50% i løpet av svangerskapet, men skulle redusere til 1/3 av den da totale dosen dagen etter fødselen. Jeg var skeptisk til så stor reduksjon, men det viste seg å stemme bra for meg.
Du tar mindre dose enn jeg gjorde, så hvordan det bør være for deg tør jeg ikke mene noe om. Mener å huske at jeg til slutt landet på det samme som du tar nå.
Jeg ble ikke hyper, men var i fantastisk form de første par månedene. Hvorfor formen ikke holdt er en helt annen historie, full av knuter og dill og dall, og det har jo tydeligvis ikke du, så jeg foreslår at du hører på legen din (som åpenbart ikke blir stiv av skrekk av litt lav TSH, og det er bra) og bare koser deg med babyen når den kommer.
Lykke til!
Svar med sitat
Bokmerker